Vanzarile de computere si telefoane mobile au scazut enorm in primele luni ale acestui an in comparatie cu 2009. 
Piaţa bunurilor de folosinţa îndelungata a cazut în primul trimestru cu 24,9% comparativ cu acelaşi trimestru din 2009 – anunta GfK.
Pe scurt:
– singura crestere este inregistrata de aparatele foto (plus 2,5% T1 2010 fata de T1 2009, dar scadere in valoare absoluta de 2 milioane euro)
-  electrocasnice mici / minus 5,3%)
-  televizoare plate / stagnare
-  telecom (telefoane mobile)  / minus 34,7% 
-  IT ( computere, laptopuri etc) / minus 38,2%

Iata cum au involuat vanzarile  de bucuri de folosinta indelungata in ultimii ani:

Evolutia pietei de bunuri de folosinta indelungata in T1 2010

Detalii, mai jos:

“Sectorul Foto a înregistrat o uşoara creştere de 2,5%, în timp ce sectoarele IT şi Telecomunicaţii au scazut cu mai mult de 30%.
Piaţa totala de bunuri de larg consum monitorizata de GfK TEMAX a fost de 271 milioane euro în primul trimestru al acestui an, cea mai redusa valoare înregistrata de GfK TEMAX. În timp ce câteva sectoare au prezentat evoluţii încurajatoare, altele, precum cel de IT şi telecomunicaţii, prezinta un declin semnificativ, comparativ cu începutul anului 2009.
Sectorul Foto a fost singurul care a avut o evoluţie pozitiva comparativ cu primul trimestru din 2009. Electrocasnicele mici şi electronicele de larg consum au prezentat scaderi de ordinul unei singure cifre pentru prima data din T4 2008, în timp ce electrocasnicele mari au înregistrat un declin de 13,1%.
Sectorul echipamentelor de birou a înregistrat o creştere negativa de 27,6%.
Sectorul de telecomunicaţii şi cel de IT au scazut cu 34,7%, respectiv 38,2%.

Foto
În comparaţie cu acelaşi trimestru al anului precedent, piaţa foto a înregistrat o uşoara creştere de 2,5%. Totuşi, în valori absolute, performanţa acestui trimestru a fost cu 2 milioane de euro mai redusa decât valorile atinse în fiecare din ultimele 3 trimestre ale anului 2009.
Vânzarile de rame foto digitale, care au înregistrat cifre record în decembrie 2009, au crescut cu doar câteva procente, în timp ce valoarea pentru aparate foto compacte a ramas constanta. În cadrul pietei de camere digitale, dorinta consumatorilor de a obtine un raport calitate-pret cât mai avantajos s-a reflectat şi în preferinta pentru aparate D-SLR şi modele compacte mai avansate.

Electrocasnice mici
Cu vânzari totale de 17 milioane de euro, piaţa electrocasnicelor mici a scazut cu 5,3% în T1 2010, comparativ cu T1 2009, fiind foarte aproape de nivelul din T2 2009. Piaţa totala a fost cel mai mult afectata de segmentul aparatelor electrice de ras şi a epilatoarelor, cu un declin în T1 2010 de 20%. Reprezentând aproximativ 35% din totalul electrocasnicelor mici şi înregistrând o descreştere de 8%, cel mai mare grup de produse – aspiratoarele – a produs la rândul sau un impact negativ asupra pieţei totale. În acest trimestru, aparatele electrice de ras şi epilatoarele, aspiratoarele şi fiarele de calcat, au avut cea mai slaba performanţa de la începutul anului 2009. Spre deosebire de acestea, comparând T1 2010 cu acelaşi trimestru al anului trecut, aparatele pentru prepararea alimentelor, produsele de îngrijire a parului şi fierbatoarele au înregistrat o evoluţie pozitiva.  Cererea ridicata de mixere şi blendere declanşata de eroziunea preţului a reuşit sa genereze o creştere a valorii totale a pieţei aparatelor pentru prepararea alimentelor. 
În plus, o alta categorie monitorizata de GfK TEMAX, cea a expresoarelor si a filtrelor de cafea, a scazut în T1 2010 comparativ cu T1 2009 cu 3%. Achiziţiile în crestere de expresoare care folosesc exclusiv capsulele unui singur furnizor, precum şi de modele 2in1 (expresoare/filtre)  au scos la iveala o schimbare în tendinţa de consum şi anume preferinţa pentru expresoare în detrimentul filtrelor de cafea.

Electronice de larg consum
Pusa la încercare de puternicele trenduri recesioniste ale anului precedent si în mica masura sprijinita de sectoarele inovative în crestere – precum LED, Blu-Ray si HDTV – piata de electronice si-a încetinit ritmul de descrestere avut în 2009. Cu o cifra de afaceri similara cu cea a primelor 3 trimestre din 2009, vânzarile din ianuarie – martie 2010 au descrescut cu numai 7,6% comparativ cu T1 2009. Vânzarile de televizoare cu ecran plat deţin un loc fruntaş în ierarhie, reprezentând approximativ 40 milioane euro din întreaga piaţa de electronice de larg consum a carei valoare este de 57 milioane euro. Pentru acest produs, vânzarile în T1 2010 faţa de T1 2009 au fost constante.
Comparativ cu 2009, martie 2010 s-a dovedit a fi o luna cu o evoluţie pozitiva pentru anumite produse, precum PTV-urile şi consolele video, care au reuşit sa aiba o rata de creştere de doua cifre, în timp ce vânzarile de sisteme audio şi Home Cinema si-au redus cu aceeasi valoare rata de descrestere.  Daca aceasta poate fi interpretata sau nu ca prim semn de risipire a dificilei recesiuni la nivel local este o chestiune discutabila.
În T1 2010, în cadrul categoriei electronicelor de larg consum, trendurile au fost variate; piaţa DVD player-elor şi recorder-elor, MP3/MP4 player-elor şi în special cea a camerelor video se afla înca pe acelasi trend negativ.
2010 vine cu o serie de provocari în special pentru camere video si MP3/MP4 player-e, usor de înlocuit cu alte gadget-uri – precum aparatele foto digitale cu opţiune de filmare HD sau telefoanele mobile cu funcţii multimedia. Având în vedere tendinţa sociala de petrecere a timpului liber în confortul propriului camin, dar şi evenimentul sportiv major care va avea loc în acest an – Cupa Mondiala FIFA din Africa de Sud – ne putem astepta ca restul produselor TV/Audio sa înregistreze cel putin aceleasi valori ca în 2009.

Electrocasnice mari
Electrocasnicele mari au înregistrat anul trecut, de la trimestru la trimestru, o evolutie echilibrata a vanzarilor, dar în primul trimestru din 2010 lucrurile au început sa se schimbe. În T1 2010, piaţa de electrocasnice mari a atins o valoare de doar 58 milioane euro. 
Dupa cum era de aşteptat, dupa sarbatorile de iarna, vânzarile de electrocasnice mari au fost slabe; numai promoţiile de Paşte din luna martie au contribuit la o diminuare a ratei creşterii negative de 13,1% înregistrata în T1 2010 comparativ cu T1 2009.
Deoarece creşterea pozitiva ramâne o aspiraţie viitoare pentru 2010 – care, din câte se pare, urmeaza a fi tot un an dificil pentru întreaga ramura – un salt în ceea ce priveşte calitatea este obligatoriu.  2009 a fost un an în care deprecierea preţului a atins un nivel înalt pentru aproape toate produsele din categoria electrocasnicelor mari. Astfel, un an 2010 mai bun ar putea necesita o investiţie în segmentele inovatoare, precum incastrabilele – un segment stabil pe tot parcursul anului 2009 – sau îmbunataţiri ale caracteristicilor pentru a încetini traiectoria descrescatoare în ceea ce priveşte preţul si evitarea adâncirii într-o piaţa instabila.

Echipamente de birou
Situaţia pieţei Echipamentelor de birou pare mai buna decât cea a pieţei corespondente de IT. Echipamentele de birou au înregistrat o descreştere de 27,6% în primul trimestru al anului 2009, atingând valoarea de 10 milioane de euro.
Sub-segmentul de imprimante cu tehnologie laser a înregistrat în continuare o creştere pe fondul scaderii preţului mediu. Cu toate acestea, acest sub-segment nu are înca o pondere suficienta pentru a contracara tendinţa negativa a categoriei de produs în total.

Telecomunicaţii
Sectorul Telecom prezinta o tendinţa descrescatoare în primul trimestru al anului 2010 (-34,7%) şi o cifra de afaceri totala de 42 milioane de euro. Acest lucru poate fi justificat prin declinul preţului mediu de achiziţie pe piaţa pentru telefoanele mobile şi printr-un nivel ridicat de subvenţionare de catre operatori.
Deşi ne confruntam cu o creştere negativa, smartphone-urile continua sa înlocuiasca telefoanele mobile clasice în preferinţa consumatorilor. Este posibil ca cifra totala de afaceri pentru smartphone-uri sa schimbe soarta sectorului în viitor. 

IT
Sectorul IT încheie primul trimestru al anului 2010 la 80 milioane euro şi prezinta o fluctuaţie negativa (-38,2%) comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut.
Piaţa de PC-uri a fost profund influenţata de criza economica. În ciuda faptului ca segmentul PC desktop a prezentat o tendinţa negativa, laptop-urile au avut o mare contribuţie la creşterea pieţei. Acest rezultat pozitiv este datorat în principal unei creşteri a vânzarilor de netbook-uri cauzata la rândul ei de preţuri mai reduse.
Un factor care contribuie la o imagine de ansamblu negativa asupra sectorului IT este slaba performanţa înregistrata de segmentul business-to-business. Deoarece acesta deţine o cota mare  din piaţa IT, tiparul de creştere negativa a acestui segment şi-a lasat amprenta asupra sectorului IT.
În contextul unei puternice dependenţe de segmentul B2B privind comenzile de la firmele corporatiste şi de la sectorul public, criza economica a fost principalul factor care a conturat aceasta evoluţie slaba. 

Studiul GfK TEMAX® România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţa îndelungata. Raportul GfK TEMAX® este publicat la nivel internaţional. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzari de la peste 190.000 de magazine din întreaga lume. Rapoartele şi comunicatele de presa privind situaţia din toate ţarile analizate sunt disponibile pe www.gfktemax.com.

Grupul GfK este numarul 4 mondial în clasamentul companiilor de cercetare de piaţa. Activitaţile sale acopera trei divizii: Custom Research, Retail and Technology şi Media. Grupul are mai mult de 10.000 de angajaţi şi 115 subsidiare situate în peste 100 de ţari. Pentru informaţii suplimentare, vizitaţi site-ul nostru: www.gfk.com.”

1 Comment

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Victor Kapra, Sorin Grumazescu and Adela Preda, Alexandru Negrea. Alexandru Negrea said: Util pentru afiliaţi RT @victorKa: Macel pe piata telefoanelor mobile si a computerelor http://bit.ly/cNP0OH […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close