Acum câțiva ani, aflat în vizită de documentare în Japonia, am observat cum se străduiesc niponii să rezolve problema traficului.
Dacă o autostradă suspendată devenea supra-aglomerată, construiau încă una deasupra ei. Puteai să vezi uneori trei „etaje” de șosele pline de automobile.
A avut această soluție japoneză succes?

Traffic Jam

După cum vă așteptați, răspunsul este nu prea: orice drum nou construit atrage noi mașini iar rezultatul e că nu trece mult până când proaspăta autostradă devine coșmar la orele de vârf.

Soluția?
Ne mai trebuie un creier. Unul bazat pe tehnologia care împinge societatea mai departe și îi rezolvă încetul cu încetul problemele. Un creier tehnologic, bazat pe tehnologia informației și pe comunicații și care adună mulțimea de informații din mediul înconjurător, le prelucrează și vine cu rezolvări.

Istoria se repetă, nu?
Cred că ne aflăm într-o situație asemănătoare cu una de acum 100 de ani.
Cu un secol în urmă, în orașele dominate de trăsuri cu cai, automobilul era o chestie exotică, scumpă, care aducea destulă nesiguranță când porneai la drum. (Să ne gândim numai cât de rare erau stațiile de alimentare cu carburant, de exemplu.)

Astăzi, străzile sunt supra-aglomerate de automobile puse în mișcare de benzină, motorină sau gaz lichefiat. Combustibili fosili ale căror variații de preț pe piața mondială sunt spaima tuturor. O creștere de 5 cenți a prețului litrului de benzină provoacă scumpiri în lanț.
Ca să nu mai vorbim că resursele energetice înseamnă putere politică. Războaiele și alianțele politice contemporane nu mai sunt generate de pofta de a stăpâni pur și simplu întinderi de pământ sau ape, ci pentru a controla resurse energetice.

Automobilul electric?
Da, automobilul propulsat de energia electrică începe să fie o alternativă. Nu este exclus ca în 20-30 de ani, mașina pe benzină sau motorină să devină la fel de arhaică precum trăsura trasă de cai.

În Europa circulă acum peste 52.000 de vehicule electrice.
În Norvegia, în septembrie și octombrie, mașinile electrice (Tesla și Nissan Leaf) au fost cele mai bine vândute automobile, asta mai ales datorită politicilor guvernamentale (scutiri de impozit, locuri de parcare gratuite etc).
Evident, automobilele electrice au în continuare câteva probleme în comparație cu cele clasice: autonomia, prețul, slaba densitate a punctelor de încărcare și altele.

Electric car
Dar avantajele sunt imense: energia electrică este mai ieftină decât benzina la pompă și poate fi produsă și din altceva decât din petrol și gaze, poluarea este mult redusă, ceea ce se observă imediat în marile aglomerări urbane, unde, de pildă, cazurile de astm la copii s-au înmulțit vertiginos din cauza noxelor emise de țevile de eșapament.

Patru aglomerări urbane s-au unit în SMARTCEM

Cam fiecare stat european (nu e cazul României, evident), fiecare regiune, fiecare metropolă are propria politică, propriul plan de dezvoltare și propria experiență în domeniul automobilelor electrice.
Dacă s-ar uni aceste expertize, s-ar economisi mulți bani și mult timp.
Lucru care se întâmplă deja. Un exemplu: patru mari aglomerări urbane europene – Barcelona, Gipuzkoa – San Sebastian, Newcastle și Reggio Emilia lucrează împreună în proiectul SMARTCEM (Smart Connected Electro Mobility) alături de mari companii furnizoare de tehnologie din mai multe țări.

Tehnologia schimbă societatea
Fără componenta de IT și comunicații nu mai poate exista eficiență în societatea contemporană.

Inteligența umană trebuie dublată/completată de cea oferită de hardware și software.
Proiectul SMARTCEM tocmai asta vrea: prin cele mai noi tehnologii – care să ne ofere la nivel personal eficiență și confort – să netezească drumul adoptării în masă a automobilelor electrice în Europa.

Să luăm ca exemplu un cetățean european oarecare (Domnul Z), utilizator al unui automobil electric.
Proiectul SMARTCEM desenează deja posibilitățile pe care le va avea Domnul Z în transportul personal:

  1. Navigare eficienta
    La bordul automobilului său, domnul Z poate folosi o tabletă pe care rulează aplicații SMARTCEM. Cu ajutorul lor își poate programa ruta cea mai convenabilă. În plus, tableta îi va afișa punctele de interes de-a lungul drumului (restaurante, bancomate, hoteluri etc) și evident, stațiile de încărcare pentru automobilul său electric, cu numărul de prize libere în timp real.
    Aceeași tabletă îi va sugera când e momentul potrivit să încarce bateria, în funcție de stilul său de condus si ii va indica cum trebuie să își ajusteze stilul pentru a maximiza autonomia
  2. Partajarea vehiculelor
    Domnul Z vrea să călătorească din localitatea A în localitatea B. Nu e nevoie să aibă automobilul său. Intră de pe smartphone într-o aplicație web de închiriat mașini sau scutere electrice. Alege locul și ora de unde să ia mașina, pe care o găsește cu bateria încărcată. Nu are nevoie de cheie, pentru că pe telefon primește un cod securizat cu care deschide ușa. Când ajunge la destinație, „încuie” mașina de pe smartphone iar sistemul informatic „știe” că acesta este liberă.
  3. Managementul calatoriilor
    Sistemul informatic SMARTCEM va integra și transportul în comun. Domnul Z va primi într-o aplicație pe smartphone sugestii despre cum să combine deplasarea cu mașina electrică închiriată cu autobuzul, trenul sau metroul. Totul în timp real.

Soluția SMARTCEM aflată în lucru va fi multiplicată în toate țările europene care o vor solicita. Aplicații de mai sus sunt doar câteva exemple. Soluția este mult mai complexă.
Știu, unora poate că le pare SF (de exemplu, faptul că vom închiria mașini mai des), dar nu este deloc așa.
Tehnologia schimbă societatea cu un ritm mai rapid decât ne imaginăm noi.
Suntem înconjurați de cantitate colosală de informație dar care nu este coroborată/valorificată.
Când sistemele informatice, comunicațiile mobile, aplicațiile vor culege și vor prelucra acest ocean de date vom avea și soluții la problemele care se adună din ce în ce mai mult.
Cum spuneam, ne mai trebuie un creier. Unul tehnologic.

Foto: Automobile congestion ; Power supply electric car by Shutterstock.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close