smileUn studiu optimist pentru următorii trei ani care îi interesează pe profesioniștii IT a fost făcut public, astăzi, la București, de Kapsch BusinessCom, companie a Kapsch Group, furnizor de servicii IT&C în Austria, Europa Centrală și de Est, cu o cifră de afaceri anuală de aproximativ 300 milioane de euro.

Studiul „ICT-Business-Trends & Challenges“ este rezultatul chestionării a 900 de manageri IT din șapte țări – Austria, Polonia, România, Slovacia, Cehia, Turcia și Ungaria – și a fost realizat de compania de analiză de piață și consultanță Pierre Audoin Consultants (PAC).

Conform acestuia, 45% dintre managerii departamentelor IT ale companiilor românești chestionați spun că în următorii trei ani bugetele alocate vor crește, în timp ce 17% previzionează o „creștere puternică”.

României devine, conform acestor estimări, piața cu cel mai mare potențial de creștere în regiunea Europei Centrale și de Est.

„România are cea mai bună evoluție și deține un număr foarte mare de specialiști IT cu un grad avansat de calificare” -spune Jochen Borenich, COO al Kapsch BusinessCom.

Referitor la planurile de a oferi personalului oportunitatea de a folosi dispozitive personale (BYOD – Bring your own device) pe un orizont de trei ani, în dreptul României întâlnim cele mai mari valori. 20% dintre managerii IT intenționează să ofere aceste facilități, în timp ce media pentru toate țările în care s-a efectuat studiul este de 14%.

Aceste caracteristici oferite pentru a îmbunătăți productivitatea și gradul de confort al angajaților trebuie analizate și din perspectiva securității informațiilor. Cu toate că în ultimii trei ani ponderea companiilor care au efectuat un audit de securitate extern este de numai 38% (media este de 46%), studiul arată că România va recupera pe viitor. 57% dintre respondenți, comparativ cu media de 46% rezultată, consideră că bugetele alocate pentru personalul cu atribuții în zona securității informatice vor crește, iar 53% se așteaptă la o evoluție pozitivă a cheltuielilor totale pentru componenta de securitate IT.

 „Studiul confirmă faptul că și în viitor se vor înregistra creșteri ale cifrelor de afaceri în domeniu. Unul dintre rezultate are o importanță deosebită: companiile chestionate preferă, în numeroase domenii, precum cel de outsourcing, furnizorii cu prezență locală puternică în defavoarea companiilor internaționale. Lucru care validează strategia noastră pentru aceste țări, unde acționăm similar ca în Austria”, constată Jochen Borenich.

Cloud: 27% mizează pe servicii de cloud, iar 46% se bazează pe virtualizare

Virtualizarea IT a cunoscut între timp o largă răspândire.  46% din totalul respondenților mizează pe soluții de acest tip.
Accentul cade pe virtualizarea serverelor și a centrelor de date, în condițiile în care aproape 90% dintre companiile care utilizează soluții de virtualizare beneficiază de această posibilitate. Turcia se evidențiază cu o valoare deosebit de mare, de 73%, în ceea ce privește virtualizarile de desktop, în timp ce media se află la 49%.
Domeniul Cloud Computing demonstrează încă un potențial foarte ridicat: în medie, 27% dintre cei chestionați folosesc servicii de cloud. Cea mai mare valoare, de 46%, e atinsă de serviciile de cloud privat oferite de furnizori locali. Comparativ cu celelalte țări, Cehia și România înregistrează cele mai mari rate de migrare a IT-ului în cloud: 32%, respectiv 24% dintre respondenții din aceste țări au indicat faptul că se axează „masiv“ pe servicii de cloud. Planurile de migrare în cloud sunt cel mai puternic conturate în Polonia, unde se remarcă o valoare de 30%, semnificativ mai mare decât media de 24%.

Piața de outsourcing – dominată de furnizori locali

Dintre cele 44% de întreprinderi care externalizează servicii de IT, aproape trei sferturi (72%) se bazează pe furnizori locali. Gradul de satisfacție oferit de relațiile de afaceri cu partenerii de outsourcing este în general bun și, în medie, 22% dintre respondenți se declară chiar „foarte mulțumiți“. Principale argumente pentru outsourcing sunt, conform managerilor IT, optimizările calitative care pot fi obținute (42% „cu totul de acord“, 37% „de acord“).

Unified Communications și Videoconferencing: diferențe regionale puternice

În ceea ce privește utilizarea de instrumente pentru lucrul colaborativ, se pot constata diferențe regionale puternice. În timp ce o medie de 27% indică faptul că folosesc deja soluții de Unified Communications, această valoare ajunge în Turcia la doar 17%. Motivul principal de utilizare a tehnologiilor de Unified Communications îl constituie îmbunătățirea cooperării în cadrul companiei (53% „de acord“). Cu privire la Videoconferencing, fluctuațiile regionale sunt deosebit de evidente. Cel mai ridicat grad de adoptare se regăsește în Austria (46%), cel mai scăzut în Slovacia (25%), iar valoarea medie se află la 35%.

Big Data: doar 21% dintre companii folosesc potențialul oferit de Enterprise Search

Deși toate companiile pornesc de la premiza unei creșteri puternice a volumului de date, doar un număr restrâns dintre ele intenționează să folosească instrumente eficiente de prelucrare și utilizare a acestora. Numai 21% au implementate soluții pentru căutări structurate în datele companiei, cea mai largă răspândire a acestor instrumente fiind constatată în Slovacia (29%). Ca argument important pentru utilizarea acestora este indicat accesul rapid la informații.

Securitate: auditurile externe rămân ca și mai înainte puțin uzuale, cheltuielile pentru securitate cresc

38% dintre respondenți sunt convinși că utilizează cele mai bune soluții împotriva atacurilor externe, respectiv de prevenire a timpilor morți și a pierderilor de date (37%). Din răspunsurile la întrebarea, dacă întreprinderile își verifică sistemele cu ajutorul experților externi, se poate deduce însă un mare potențial. În Austria, 57% dintre companii au beneficiat de un astfel de audit în ultimii trei ani. În România se înregistrează o valoare de 38%, mult mai scăzută față de media de 46%.

Mobilitate: doar pentru anumiți angajați, iar România este viitoarea „țară BYOD“

Dintre cei 42% care oferă acces mobil la aplicații IT în afară de e-mail, doar 11% permit acest acces tuturor angajaților. Austria și Cehia se află în fața clasamentului cu 58% și respectiv 52%, în situația în care media este de 42%. În multe cazuri, această atitudine reținută poate fi explicată prin lipsa unor structuri și procese adecvate. Avantajele sunt totuși recunoscute cu acuratețe și constau într-o mai bună îndeplinire a sarcinilor zilnice de către angajați (91% „de acord“). În ceea ce privește utilizarea propriilor smartphone-uri și tablete la serviciu (BYOD), Austria se situează pe primul loc cu 36% (media este de 25%). Este posibil însă ca România să recupereze masiv în următorii trei ani. Încă de pe acum această facilitate este disponibilă la 29% dintre respondenți, iar 20% plănuiesc să introducă BYOD în următorii trei ani. Totuși, în medie, doar 14% dintre respondenți doresc acest lucru.

Studiul “ICT business trends and challenges”

În realizarea acestui studiu au fost aplicate întrebări pentru operaționalizarea provocărilor IT&C identificate de Kapsch BusinessCom. Acestea sunt: Cloud Computing & Virtualization, Collaboration, Big Data, Mobility & Consumerization, precum și Security. Prin intermediul interviurilor telefonice asistate de o aplicație software dedicată (metoda de cercetare CATI), realizate de compania de analiză de piață și consultanță Pierre Audoin Consultants (PAC), au fost chestionați 885 de responsabili IT din Austria, Cehia, Ungaria, România, Polonia, Slovacia, Ungaria și Turcia. Perioada de desfășurare a cercetării a fost octombrie – decembrie 2013. Pentru calcularea indicilor au fost luate în considerare valorile procentuale ale răspunsurilor primite la întrebări, ordonate în funcție da țară și evaluate după un sistem de punctare (7 puncte pentru nivelul 1 și 1 punct pentru nivelul 7).

Dezvoltarea operațiunilor la nivel regional

Având în vedere creșterea necesarului de soluții și servicii IT profesionale în țările Europei de Sud-Est (SEE), Kapsch BusinessCom a decis ca începând din acest an să își extindă activitatea în Albania, Bosnia și Herzegovina, Croația, Kosovo, Macedonia, Muntenegru și Serbia. Aceasta inițiativă este parte a strategiei de extindere a rețelei de subsidiare pe care KBC le are deja în Europa Centrală și de Răsărit.

Subsidiara din România va juca rolul unui hub prin intermediul căruia know-how-ul și resursele vor fi partajate în funcție de proiectele în care Kapsch se va angrena. În țările menționate vor exista prezențe locale ale KBC prin intermediul unor parteneri autorizați sau prin subsidiare, în funcție de nivelul de evoluție al afacerilor. De asemenea, KBC va utiliza și va extinde capabilitățile Centrului Internațional de Servicii (IDC – International Delivery Center), înființat în România la începutul anului 2013, care asigură suport și servicii IT pentru companiile grupului Kapsch și pentru beneficiarii acestora.

Kapsch BusinessCom și-a extins prezența pe piața românească abia începând cu anul 2011, prin achiziția furnizorului local de servicii IT Squario IT Solutions SA, complet integrat în subsidiara locală, și s-a remarcat în ultimii trei ani în special în sectorul oil & gas, în cel bancar și de asigurări, cel de telecomunicații și cel medical, cât și ca partener de soluții și servicii IT profesionale pentru numeroase companii austriece, precum OMV.

Despre Pierre Audoin Consultants (PAC):  De la strategie la execuție, PAC oferă răspunsuri obiective și concrete pentru provocările din ce în ce mai numeroase cu care se confruntă companiile din domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor (Information and Communication Technology – ICT). Fondată în 1976, PAC este o companie privată de cercetare de piață și consultanță pentru piața de software și servicii ICT. PAC sprijină furnizorii ICT să își optimizeze strategiile prin realizarea de analize de piață cantitative și calitative, precum și consultanță operațională și strategică. PAC susține responsabilii IT și investitorii financiari în evaluarea furnizorilor și soluțiilor ICT și în adoptarea deciziilor de achiziție. De asemenea, instituțiile publice și organizațiile se bazează pe analizele-cheie oferite de PAC pentru a dezvolta și defini politicile în domeniul ICT.

Kapsch BusinessCom – o companie a Kapsch Group – este cel mai important furnizor de servicii ICT în Austria, Europa Centrală și de Est, având un număr de 1.400 de angajați și vânzări anuale de aproximativ 300 milioane de euro. Parte a Kapsch Group, Kapsch BusinessCom este activă la nivel internațional prin birourile pe care le deține în Austria și prin subsidiarele din Cehia, Slovacia, Ungaria, România și Polonia. Kapsch se poziționează ca partener ICT ce oferă un portofoliu complet de soluții, ce acoperă atât zona de tehnologia informației, cât și cea a telecomunicațiilor. Pe lângă integrarea de sisteme și măsuri de optimizare continuă, Kapsch BusinessCom poate prelua treptat responsabilitatea pentru întregul spectru de operațiuni. Kapsch BusinessCom se bazează pe independența față de furnizorii mondiali de tehnologie și prin parteneriatele încheiate cu liderii mondiali din domeniu, cum ar fi Apple, Aastra, Avaya, Cisco, EMC, Google, Hitachi, HP sau Microsoft. În concordanță cu aceste parteneriate, Kapsch oferă servicii de consultanță, activând ca furnizor de sisteme și soluții, dar, mai presus de toate, este un consilier sigur, de încredere, pe termen lung, într-un mediu care evoluează rapid din punct de vedere al tehnologiei. Întotdeauna Kapsch BusinessCom generează valoare adăugată clar definită pentru cei peste 17.000 de clienți ai săi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close