Ericsson Connected Car

Connected Society. Networked Society. 5G.  

Înțelegeți ceva?
Aceste sintagme au fost des rostite în mai toate prezentările de la recentul încheiat Mobile World Congress Barcelona (MWC).
Orice nou termen tehnic este greu de digerat și riscă să pară doar o nouă găselniță de marketing sau o expresie tehnică adăugată  în argoul de lemn al inginerilor IT&C.
Însă acești termeni descriu viitorul foarte previzibil al următorilor ani. Tehnologiile sunt în mare parte gata și le vom folosi relativ curând, deși nu pare de crezut.
Dar să ne aducem aminte că în urmă cu șapte-zece ani, nu părea realist nici că ne vom permite să navigăm relaxați pe Internet de pe telefonul  mobil.

Câteva exemple prezentate de Ericsson la standul său de la MWC ne ajută să înțelegem  rapid ce va înseamna societatea ca o imensă rețea de date funcționând in cloud și pe baza comunicațiilor mobile 5G (standard așteptat după 2020 care nu înseamnă neapărat viteză mai mare decât actualul 4G, ci capacitatea de a susține conectate mult, mult mai multe echipamente, de ordinul zecilor de miliarde.)

Automobile conectate in cloud.
Vom avea în mașina proprie cam toate serviciile digitale pe care le folosim acum acasă sau la serviciu.
Producătorul auto Volvo oferă în parteneriat cu Ericsson automobile cu display montat pe bord care, prin conexiune mobilă la Internet, permite identificarea locurilor de parcare libere și plata acestora (bineînțeles, în orașele informatizate), accesul la Wikipedia, la posturile online de radio din lumea întreagă. Aerul condiționat din mașină poate fi pornit de la distanță.

Ericsson Connected Car

În Suedia, îmi spunea unul dintre oficialii Ericsson, este destul de obișnuit să comanzi alimente acasă, fără să te mai duci la supermarket. Pe baza soluției Connected Car Ericsson, au apărut curieri care pregătesc servicii de livrare a comenzilor „la mașină”, pentru că aceasta va putea fi localizată cu precizie. Te-ai oprit la o discuție într-o cafenea, poți cere curierului să îți aducă coletul în parcare.

Hârtia conectată.
Astăzi se pot tipări (fabrica cu imprimante speciale) baterii, diode, senzori, antene, cipuri ieftine.
Acestea pot fi lipite/integrate pe diverse obiecte.
Totodată, corpul uman este bun conducător de electricitate (știm) și poate funcționa ca un cablu de date.
Pornind de la aceste date, Ericsson a creat Connected Paper care ar putea avea un viitor super interesant inclusiv în media.
Principiul de funcționare e simplu: atingi obiectul cu eticheta electronică printată și lipită, semnalul este transmis prin corp către telefonul mobil sau tabletă, care solicită informații din cloud și le afișează.
Atingi o conservă într-un magazin, vezi pe smarphone ce compoziție are, cine a produs-o, conținutul caloric, termenul de valabilitate etc.

De aici, imaginația poate zburda. Cum ar fi ca dimineața, la metrou, să atingi sigla unui ziar afișată pe perete și acesta să se încarce automat în telefon. Sau să atingi posterul unei trupe și să downloadezi ultimul album?
Vom schimba cărțile de vizită printr-o simplă strângere de mână? E posibil!

Ericsson

Oceanele conectate la cloud.
Nimeni nu cumpără banane verzi sau în stadiu de putrefacție. Să calculezi cu precizie durata călătoriei unui container cu fructe de pe un continent pe altul este obligatoriu și se poate face performant cu ajutorul Internetului.
Ericsson a încheiat un parteneriat cu cea mai mare companie de transport maritim din lume,
Maersk Line, în urma căruia 400 de nave transport containere vor fi legate într-o uriașă rețea de date in cloud, bazată pe transmisii prin satelit și terestre. Managementul vapoarelor Maersk se va face astfel precis iar containerele vor ajunge în porturi la momentul potrivit.

Sunt doar trei exemple care ne ajută să înțelegem conceputul de Networked Society, în care totul comunică, iar lumea devine o uriașă rețea de date, un creier electronic fabulos.

PS: Ericsson are a importantă bază mondială în România, aici funcționând unul dintre cele patru mari Centre Globale de Suport (celelalte trei sunt în Mexic, China și India).
Prin rețelele Ericsson se desfășoară 40% dintre convorbirile pe telefoanele mobile din lume, iar cele patru centre de support asigură funcționarea serviciilor mobile pentru aproape un miliard de abonați. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close