Vlad Sterescu CGS

de vorbă cu Vladimir Sterescu, unul dintre cei care au pus bazele industriei de call center în România

În dimineața în care m-am dus în vizită la compania CGS România, am urcat în liftul de la SEMA Parc cu un tânăr de culoare plus doi portughezi, care povesteau ceva pe limba lor.
Mai târziu i-am văzut pe toți trei răspunzând la telefon prin birouri.

Avem și angajați străini, tineri care au venit la București de curiozitate, ca turiști, le-a plăcut, au rămas și când li s-au terminat banii s-au angajat la noi – explică Vladimir Sterescu, managerul general CGS România.

Vladimir Sterescu este, practic, unul dintre cei care a pus bazele industriei românești de outsourcing bazat pe call centere, adică pe servicii telefonice de suport pentru clienții diverselor companii din toată lumea.

Ca businessman are o poveste din care, dacă ar fi transpusă într-un scenariu, ar ieși un film interesant (poate o să vi-o spun odată).
A fondat o companie specializată acum 12 ani, când în România noțiunile de call center și outsourcing erau destul de stranii pentru managerii autohtoni.

Vlad Sterescu CGS

A dezvoltat-o, a educat piața și, după ce România a devenit sigură pentru investiții (prin aderarea la NATO și UE), a fost cumpărată de americanii de la Computer Generated Solutions (CGS), care și-au stabilit la București sediul central pe Europa.

Astăzi, CGS România are birouri nu numai în București, ci și în Brașov, Sibiu și Târgu Jiu, în care lucrează 2.800 de angajați.

În portofoliul CGS de clienți se regăsesc companii din Forbes Top 500, precum și companii europene de top din domeniul IT, telecom etc. Suportul pentru clienții acestor companii se face în nu mai puțin de 18 limbi.

Româna este o limbă latină care permite un accent neutru, pentru cei care învață limbi străine, în comparație cu, spre exemplu, bulgara sau ucraineana care predispun la un accent slav.
Din populațiile Europei Centrale și de Est, românii vorbesc cel mai curat cele cinci mari limbi europene – engleza, franceza, germana, spaniola, italiana.

La CGS se lucrează non-stop, 24 de ore din 24, în funcție de time zone. Ziua poți găsi unele birouri complet goale, iar noaptea, în aceleași birouri, să fie o activitate frenetică.

Un alt fel de universitate, mai practică

Să lucrezi la 23-24 de ani, ca student sau ca proaspăt absolvent, pentru unele dintre cele mai puternice companii din lume, aflate în Top 500 Fortune, la standardele înalte și cu clienții acestor companii, exclusiv pe piețele externe, este o foarte bună pregătire de business la început de carieră – spune Vladimir Sterescu.

La CGS România, tinerii lucrează într-un mediu multilingvistic și multinațional și pot să învețe cum se face business-ul în piețe și culturi diferite, de la cea europeană, la cea americană sau asiatică.

CGS office

Să luăm un exemplu: un angajat CGS care oferă suport, în limba franceză, pentru cumpărătorii unei mărci de laptop.
El primește apeluri din Franța, Elveția, Belgia sau Maroc și poate observa și învăța diferențele de comportament ale clienților, diferențele de piață, pentru că acestea diferă de țară la țară, chiar dacă limba este aceeași.

Sau un alt exemplu: pentru un absolvent de științe economice, experiența de a lucra la noi, doi-trei ani, pentru una dintre cele mai mari bănci de investiții din lume poate fi o excelentă rampă de lansare în cariera viitoare: pentru că învață deja, pe viu, cum se fac operațiuni bancare la nivel internațional, nu mai pornește de la zero, doar cu cunoștințele teoretice din facultate.

Un alt avantaj semnificativ este că angajații noștri pot combina munca cu studiul. Funcționăm 24/7 și, în funcție de programul facultății, pot lucra part time, 4 sau 6 ore, sau full time.
În sesiune pot trece de la full time la part time. Avem o echipă de work force management care administrează și armonizează acest program flexibil, în funcție de cererile care vin de la angajați.

Dimineața, pășind pe Hall of Fame

În toate cele patru sedii CGS, angajații pășesc în fiecare dimineață pe un Hall of Fame, care recompensează cei mai inovatori angajați.

O dată pe lună, managementul se reunește și stabilește care angajat merită să aibă o stea în acest Hall of Fame – cine a adus o idee remarcabilă, inovatoare, pentru CGS sau pentru clienții noștri.
Păstrăm fiecare stea 12 luni – explică Vladimir Sterescu.

CGS Hall of Fame

Un exemplu de angajat care va avea stea pe Wall of Fame: Dana Vierașu

Dana a avut ca task suplimentar unul foarte delicat: comunicarea cu echipele de poliție franceze, care ne contactau cu privire la informații referitoare la activitățile clientului nostru.
A fost ca mersul pe sârmă: Dana a trebuit să asigure un echilibru între obligația de a furniza toate elementele aflate în posesia noastră, legate de un anumit cont, și cerința de a nu furniza detalii personale despre clienți. Nerespectarea oricăreia dintre aceste condiții ar fi avut consecințe foarte grave.

În privința salariilor, am încercat să ne situăm în media pieței. În industria noastră, dacă depășești această medie, dispare avantajul de cost pentru externalizare, iar serviciile tale devin neinteresante.
Și atunci apare întrebarea dacă nu te poți remarca prin salarii, cum te diferențiezi?

Mediul de call center funcționează pe bază de proceduri bine stabilite și, teoretic, este greu să te afirmi.
Și totuși, am găsit calea spre recompensă: aceea de a crea oportunități de dezvoltare profesională și de statut pentru angajați. Compania CGS se dezvoltă, în fiecare an adăugăm în schemă 200-300 de locuri noi de muncă.
Iar fiecare sută de noi posturi creează oportunități pentru oamenii din firmă: avem nevoie de șefi de echipă noi, de manageri noi, de specialiști în training, în IT, în resurse umane – spune managerul CGS.

Încă de când era compania mea, am mers pe ideea de a le da angajaților cu vechime, la un moment dat, șansa de a conduce o echipă, un proiect strategic, șansa de a avansa în carieră.
Când compania avea până în 300 de angajați, știam cum se numește fiecare și ce probleme are.
Când au venit investitorii străini, erau oarecum uimiți că am curajul să promovez project manageri de 25-26 de ani și îmi repetau că îmi trebuie mai mulți oameni cu o mai mare experiență, din categoria grey hair.
Însă când acești „copii” începeau să livreze incredibil de bine, partenerii noștri se lămureau că decizia a fost foarte bună.
Tinerii sunt creativi, nu au acea „experiență” a maturilor care e bună, dar te face să te miști uneori în niște limite autoimpuse.

CGS
Un exercițiu pentru sudarea echipei la CGS: un desen tăiat cu foarfeca în 21 de pătrățele a fost reprodus printr-o pictură la o scară mai mare de către 21 de angajați. Fiecare dintre ei a primit câte un pătrățel și a trebuit să colaboreze cu ceilalți pentru ca nuanțele de culoare să fie aceleași la intersecțiile acestui puzzle.

Așadar, ce a oferit și oferă CGS România este rampa de lansare în a deveni specialist la o vârstă la care în alte companii e greu să depășești statutul de junior.
Din cei 2800 de angajați, 300 sunt specialiști – manageri, team leaderi, traineri, IT, marketing – și cu două excepții, doi oameni pe care i-am adus din afara companiei, toți au fost recrutați din interior. Acest proces continuă pentru că în fiecare săptămână dăm anunțuri de poziții superioare libere.

echipa cgs
Echipa CGS la Winter Corporate Games

„Tinerii din ziua de azi” sau Generația Y
Față de generațiile anterioare, tinerii de astăzi comunică altfel cu companiile.
În momentul în care ai o discuție pe un subiect, dacă în prima fază nu sunt la curent pentru a-ți da un răspuns, în a doua fază a discuției vor fi extrem de bine documentați – pentru că știu să caute pe Internet și pe rețelele Social Media – observă Vladimir Sterescu.

Un dezavantaj poate fi faptul că uneori preiau prima opinie, prima informație pe care o consideră relevantă, fără să o mai digere. De multe ori îmbrățișează opinia la care a aderat rețeaua lor de prieteni, fie că această idee este corectă sau nu.
În general, pentru că ei vin cu opinii gata formate, trebuie să le explici mai mult. Și atunci, ne-am schimbat și noi modul de a comunica cu ei, de pildă ne-am intensificat prezența în Social Media.

Am observat că atunci când termină facultatea, majoritatea celor din Generația Millennials se văd manageri deja. La angajare vor să ardă etapele, vor să vadă luminița de la capătul tunelului, adică momentul când vor deveni lideri.
De aceea se și mută mai frecvent decât generațiile anterioare de la un loc de muncă la altul și poate că unii nu sunt interesați de performanță deosebită prin locurile de muncă prin care trec.
În esență, avantajele acestei generații sunt că au acces rapid la informație și se pot adapta foarte ușor la situații noi.
_______________________________________________________________________

Salarii la CGS România (net)
Vorbitori de engleză – de la 500 euro
Franceză, spaniolă, italiană – de la 550 – 600 euro
Germană – de la 600 euro
Olandeză – 1300 de euro (aproximativ)
Salariile pot varia în plus sau în minus în funcție de capabilități și fișa de post – de exemplu, competențe tehnice sau sarcini de vânzări.
În general, în proporție de 80%, salariu este determinat de limba stăpânită.

_______________________________________________________________________

(va urma)

7 Comments

  1. Salariile trecute în articol pentru ce poziție sunt? Pentru call-center cu siguranță nu. Am lucrat la CGS și cunosc oameni care au lucrat și care încă mai lucrează acolo. Salariile din contract nu ajung la sumele astea.

    Un angajat nou pe engleză începe cu 280€, ca după perioada de probă de 3 luni să îi crească la 320€. Salariul acesta nu s-a schimbat de când am lucrat eu la CGS, acum aproape 6 ani. Sigur, dacă lucrezi mult de noapte și faci overtime ajungi să iei și 600€, dar deja vorbim despre altceva.

    Plus că exemplul cu studentul de științe economice depinde foarte mult de norocul pe care-l ai. Pe pagina lor de joburi nu e specificat nicăieri proiectul pentru care vei lucra. Din cauza atriției ridicate domeniul de studiu e irelevant. În majoritatea cazurilor un proaspăt angajat va fi repartizat pe proiectul unde au cel mai mult nevoie de oameni, nu unde s-ar potrivi cel mai bine.

    Acum, eu susțin call-center-ul în general. Mi se pare mediul propice de dezvoltare pentru o persoană aflată la început de drum, pentru că îți dezvolți soft-skills, abilități ce sunt mai greu de dezvoltat într-un mediu tehnic. Dar de aici până la a picta CGS într-un loc de muncă unde angajatorul se gândește la tine și te plătește decent e cale lungă.

  2. Salut, Bogdan,
    Oferta de personal pentru limba engleza este mare iar in text spun, precizez, ca salariile luate ca exemplu pot varia plus/minus in functie de competentele fiecarui angajat.

  3. Salarile sunt cat de cat bunicele

  4. Tocmai d-asta am întrebat pentru ce poziție sunt salariile de care ai scris. Sumele trecute în articol sunt irelevante dacă nu sunt puse într-un context. Și de la 280€ salariu de început în call-center (unde lucrează majoritatea angajaților) până la “de la 500€” e cale foarte lungă. Deja nu mai e vorba de variație ci de informații incorecte.

  5. Bogdan, cred ca info complete, de la caz la caz, pot fi obtinute intr-o discutie fata in fata cu HR si dupa teste.

  6. Salut pentru limba italiana la brasov mie salariu este 494 euro brut in mana sunt 1500 ron nu stiu daca sunt bonuri de masa da sau nu, am semnat contract nu era scris de ticket de masa sti cineva ceva de bonuri de masa?

  7. Bună Danieleciulli , ai început la cgs? Cum e cu bonurile de masa? Sunt sau nu?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close