Astăzi este unul dintre cei mai influenți oameni din presa internațională: John J. Daniszewski, Vice President of International News Associated Press (AP).
Agenția de știri Associated Press a luat ființă în 1846, în timpul războiului americano-mexican, și în prezent livrează știri pentru mai mult de 1700 de ziare și 5000 de televiziuni și posturi de radio din lumea întreagă.

Dl Daniszewski a revenit zilele acestea în România* după 26 de ani, cu emoție. Pe 22 decembrie 1989, când armata îl căuta încă pe Ceaușescu fugit, a sosit la Timișoara via Belgrad pentru a realiza reportaje despre revoluția română.
O zi mai târziu, în fața abatorului din orașul bănățean, niște cetățeni români care primiseră arme „să apere poporul” au mitraliat mașina în care se afla alături de un alt jurnalist. Ambii au fost răniți; norocul lor s-a numit ambulanța aflată în apropiere care i-a dus rapid la spital. După două nopți, Crucea Roșie internațională i-a evacuat din România și s-au refăcut.

John J. Daniszewski se află astăzi în vizită particulară la Timișoara, căutând să revadă locurile tinereții sale de reporter.

John J. Daniszewski Victor Kapra Agerpres

*A fost unul dintre invitații de onoare a conferinței Protecția jurnaliștilor și libertatea presei, organizată de Agerpres împreună cu ActiveWatch, Centrul pentru Jurnalism Independent, FAIR-MediaSind și Federația Europeană a Jurnaliștilor (FEJ).

Participanții au discutat intens despre copyright, semn că furtul de conținut, mai ales online, a căpătat amploare și nu numai la noi:

agerpres reuniune jurnalisti

Supraviețuim prin vânzarea conținutului, fie că e vorba de editoriale, imagini sau date și asta face toată discuția despre copyright importantă pentru viitorul organizațiilor de media – Clive Marshall, director executiv al Press Association.

Importanța copyrightului pentru agenție vine mai ales din faptul că știrile de agenție nu sunt protejate de drepturile de autor. Pentru noi este foarte important ca lucrurile acestea să se schimbe, pentru că, în mare parte cu asta ne ocupăm, ca agenție de presă – Alexandru Giboi, director general al Agerpres.

Și intervenția mea la conferință:

I’d like to talk briefly about copyright.

Until a few years ago, I’ve worked as a professional full-time journalist.

With the advent of new media and social media, I’ve decided to work independently as a new media consultant for companies and other organizations. I am a trainer as well, doing workshops for managers and organizations on topics such digital communication.

At one of these workshops I was speaking to the participants about the importance of visual content in communication – photos, videos, infographics. I was offering examples of photobanks (such as the one developed by Agerpres) as sources for legally purchasing photos. I was explaining that using copyrighted photos without paying is simply stealing them.

While I was speaking, I noticed that one of the participants was becoming very tense. At the end of the training session, this participant confessed to me that she is an editor for three niche sites owned by a group of companies. For three long years, she had been constantly stealing pictures found on the internet – she just liked the photos and uploaded them on those sites.

She didn’t have the slightest notion about copyright and she didn’t understand that those pics are somebody’s property. “Everything on the net is for free”, she told me with conviction.

Unfortunately, this mentality – everything that can be found on the internet is for free – is still very widely entertained.

The most important change in communication and media in the last five years is that companies, organizations have become publishers.

What does it mean?

Companies have started to generate more and more online content.

Let’s take an example: the biggest online store in Romania (turnover three hundred million euros) has its own “editorial team” of fifty people who write product reviews, take pictures, generate content.

So companies are now publishers on their own right, they hire editorial staff, although in most cases none of these people who are hired to generate content has a journalistic background.

The conclusion is that content production is growing. It used to be the monopoly of journalists, their turf; it isn’t anymore – it’s also the turf of companies and ordinary people, such as bloggers.

So allow me to make this suggestion: how about media corporations and journalists’ associations take the initiative of educating this editorial staff that is growing within companies and organizations, which more or less represent a new category of journalists?

What such education would entail: to make them understand that now everything that can be freely found on the internet is not for free; to make them respect the work of professional journalists and photographers. To make them realize that online content production in journalism is expensive.

A series of workshops and information campaigns to that end would be welcome, I think.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close