Facebook este instituția care se pricepe cel mai bine să ne tragă de limbă.
Pune întrebări directe și repetate La ce te gândești?, Ce te face fericit?, Care este motto-ul tău în viață?, Ce fel de mâncare preferi?, dar ne exploatează totodată cu mare pricepere narcisismul.

Nu ne cere să suflăm în fiolă înainte de a posta un status pentru a afla cât ne-a mai rămas din discernământ la 1AM, după cinci beri. Din contră, ne încurajează să marcăm activități și stări pe care le-a predefinit, măgulitor, pentru confortul nostru:  feeling crazy, special, cool etc sau drinking, eating, celebrating.

Am zis narcisism mai devreme? Exact.
Nu contează studiile care confirmă ipocrizia unora dintre cei care dau like (te-ar strânge uneori de gât de invidie, dar clickăie fals de admirație și cu socoteala meschină poate îmi pică ceva, cândva, dacă-i arăt admirație), nici faptul că mulți fac constant show-off și nu sunt nici pe departe atât de fericiți pe cât declară (întâmplare reală: vacanță cumpărată prin agenție, însă camera de hotel s-a dovedit o ruină infectă. Asta nu a împiedicat victimele să posteze statusuri cu apusuri de pliante turistice, deși clocoteau de nervi).

Anumiți psihologi specializați în Social Media pot stabili profiluri destul de exacte pe baza unei activități cât de cât intense pe Facebook; date ca orele frecvente de postare, lexic, fotografii, stil de răspuns la comentarii sunt relevante în acest sens.

Roboții Facebook sunt și mai maeștri. Pe baza algoritmilor, învață/depozitează multe și rafinate informații despre noi.
Scopul principal: să ne vândă pentru reclame potrivite. Nu interpretați asta doar pe baza experienței proprii – România este o țară subdezvoltată în privința advertisingului online și deci nerelevantă în această industrie.

Ce am scris mai sus sunt truisme.
Cam oricine e activ cât de cât în Social Media cunoaște respectivele banalități.
Dar ținem cont de ele?

Spre deosebire de Facebook, Linkedin este cea mai „curată”, serioasă și civilizată rețea socială. O posibilă explicație: a păstrat editori umani foarte buni în a influența comportamentul utilizatorilor. Nu sunt mulți, dar veghează și intervin eficient când userii o iau razna și o dau pe bârfă sau încearcă propagandă online. Li se atrage atenția politicos – aici suntem pe LinkedIn, discutăm business, idei, evoluții.
Funcționează totodată și o autoreglare a topicurilor în cadrul comunităților de pe LinkedIn – nu numai editorii intervin, ci și utilizatorii obișnuiți, dornici să nu se trezească cu descrieri de tratamente cu bicarbonat.

De ce pomenesc de LinkedIn
Este interesant comportamentul pe Facebook versus LinkedIn (de genul Dr.Jekyll/Mr. Hyde) al unor manageri/antreprenori sau tineri ambițioși în business.
În vreme ce pe LinkedIn își construiesc perseverent o imagine de profesioniști, pe Facebook unii devin exhibiționiști: dau share la informații/știri pe care nu le verifică (inclusiv din zona teoriilor conspirației), ne informează ce cartofi prăjiți mănâncă, iau poziții tranșante pe teme politice, sociale, religioase.
Iar domnul Mark Zuckerberg este maestru în a-i încuraja, în definitiv a reușit ca în trei ani să dubleze valoarea pe piață a unei acțiuni Facebook – cine a cumpărat în 2015 o acțiune cu 70-80$ o poate vinde acum cu aproximativ 150$.
(Cum a reușit? Cu ajutorul nostru, evident.)

E viața mea și fac ce vreau cu ea
Am discutat amical de-a lungul timpului cu oameni de business pe tema dezinvolturii cu care se expun pe Facebook.
În cele mai multe cazuri, respectivii mi-au tăiat-o vehement: „Pe Facebook e viața mea personală la care am dreptul”.
Oare?
Când vrei să vinzi produse și servicii, inevitabil clienții tăi au opinii diverse și divergente pe subiectele zile. Unii sunt de acord cu politica partidului X, alții o consideră criminală. Unii sunt favorabili construcției edificiului Y și donează pentru, alții se opun și o critică. E normal să fie așa, doar cei limitați se enervează pentru că nu toată lumea gândește strict ca ei.
În momentul când curtezi potențialul client să îți cumpere produsul, s-ar prea putea ca acesta să-și aducă aminte că l-ai iritat cu postările tale pe Facebook, că faci parte din tabăra opusă convingerilor personale. Se va simți inconfortabil. În cazul în care oferta ta nu vine cu beneficii substanțiale s-ar prea putea să aleagă concurența.
Sau o singură postare nevinovată cu un instantaneu într-o petrecere (decentă altfel) dintr-un club, la trei dimineața, să-i construiască unui manager/antreprenor imaginea (falsă) de bețiv dubios.
Pe Facebook, cei mai mulți utilizatori sunt mai intransigenți decât inchiziția spaniolă.

Este low profile pe Facebook o soluție?
A nu avea activitate pe Facebook poate fi, la prima vedere, o alegere tentantă. Sunt destui care procedează așa.
Este aceasta o soluție însă?
(Va urma)
________________

Cum poate exploata eficient Facebook un manager, tânăr care vrea să își construiască o carieră în afaceri sau un antreprenor la început de drum este unul dintre subiectele practice pe care le vom discuta la seria de patru workshop-uri pe teme de Social Media, începând din 15 mai.
Ne vom întâlni în fiecare luni seară, în București.
Înscrieri și curriculum, aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close