Israel Future Energy Expo Astana 2017

Acum câțiva ani, când am părăsit statutul de angajat, țin minte că am muncit vreo oră ca să triez teancurile de hârtii adunate pe birou: comunicate de presă, pliante de produs, broșuri de prezentare a unor companii. Când am terminat, se adunase un sac. Gunoi.

Sper ca vremea hârtiilor să fi trecut, și spun asta pentru că de la Expoziția Internațională Expo Astana 2017, găzduită de capitala Kazahstanului, cu tematica Energiei Viitorului, m-am întors cu un singur carton – harta pavilioanelor. Atât.

La cele peste 110 pavilioane naționale, bătrâneștile pliante și broșuri – obișnuite la marile târguri internaționale – au fost înlocuite cu ecrane tactile, cu coduri QR, cu instalații senzoriale.

Pe tendința asta, pavilionul României s-a prezentat onorabil cu instalația de realitate virtuală (VR) a KMG International/Rompetrol.
Rompetrol, cu cele două rafinării ale sale, Petromidia Năvodari și Vega Ploiești, și cu rețele de benzinării este cea mai mare investiție a Kazahstanului în afara granițelor, prin compania de stat KazMunayGas, astfel că prezența companiei la Expo Astana are rostul ei.

Pavilion România cu participare Rompetrol la EXPO Astana 2017

Cum să vizitezi virtual rafinăria Rompetrol și să călătorești pe mare
Spațiul VR Rompetrol de la pavilionul României, deloc complicat ( laptopuri plus niște ochelari VR), a atras cei mai mulți vizitatori, mai ales copiii și adolescenții fiind de-a dreptul fascinați.

Vizita in rafinaria rompetrol prin realitate virtuala la expo astana 2017

Prima parte a călătoriei virtuale se desfășoară pe Marea Neagră, unde, cam la 8,6 kilometri de țărm, Rompetrol a instalat o baliză plutitoare. Aici vasele petroliere venite din portul rusesc Novorossiysk se cuplează la conducta submarină prin care transferă țițeiul kazah la rafinăria Petromidia de pe țărm.
(Pentru a ajunge la  Novorossiysk, petrolul din vestul Kazahstanului – câmpul petrolifer Tengiz trece prin conducta CPC – Caspian Pipeline Consortium, la care KazMunayGas deține 19% din acțiuni.)

Indiferent de vreme, echipe de scafandri verifică în fiecare zi conducta și instalațiile submarine (vezi clipul următor).

Călătoria virtuală continuă apoi prin rafinăria Rompetrol de la Năvodari. Miști capul în dreapta și stânga, în sus și în jos, te plimbi și vezi toate instalațiile ca și cum ai fi acolo.

Sunt sceptic în privința succesului Virtual Reality pentru consumer entertainment, dar în zona corporate, PR, marketing și vânzări, cred că ar putea avea succes.
Soluția VR a Rompetrol este mai eficientă pentru promovarea României la Expo Astana, cred, decât ar fi putut să o facă zeci de panouri cu poze sau clipuri care să ruleze în buclă.

Primul mare târg internațional la care Internetul funcționează
Spuneam că am fost la zeci de ediții ale unor târguri tehnologice mari, gen CES Las Vegas, Mobile World Congress Barcelona sau IFA Berlin.
Întotdeauna am avut probleme cu conectarea la Internet.
Surpriză la Expo Astana 2017: Internetul mobil a funcționat impecabil în toate pavilioanele vizitate, indiferent de cât de mare era aglomerația (la standul Germaniei am stat 25 de minute la coadă), astfel că am putut să fac și live-uri pe Facebook.
Și conectarea a fost ușoară: număr de mobil ca user și parolă primită prin SMS.
Am ajuns la concluzia că situații ridicole precum Internet mobil cu sincope sau deloc – cum se întâmplă la World Mobile 🙂 Congress Barcelona, se datorează doar zgârceniei și indolenței organizatorilor, preocupați mai degrabă de profit.

Și vă fac poftă pentru episodul următor despre ce poți să vezi la Expo Astana 2017 cu un clip de la standul țării gazdă, Kazahstan:

(Va urma)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close