Doar un foarte autentic snob sau, în fine, un absolvent emerit de Conservator (și care a început să studieze muzica clasică de la patru ani) ar putea să afirme că Oedipe de George Enescu este o operă ușor de înțeles.

Bazată pe scrierile lui Sofocle de acum 2.500 de ani, opera desfășoară o dramă complicată, cu mituri fundamentale ale omenirii, cu zei și muritori greci sau egipteni.
Adăugați că „se cântă” în limba franceză (premiera a avut loc la Paris, în 1936) și că tot ce a compus Enescu la maturitate, inclusiv Oedipe (la care a lucrat 10 ani!), are o complexitate sonoră recunoscută.

Vă mai spuneam în anii din urmă că România deține un bun cultural internațional valoros, numit Festivalul Enescu.
În câteva cuvinte, este valoros pentru că datorită tradiției și renumelui festivalului, la București vin, o dată la doi ani, cele mai mari orchestre simfonice ale lumii, unii dintre cei mai mari dirijori și muzicieni, precum și mii de turiști din străinătate. Da, vin special pentru festival, ca să prindă anumite concerte rare.

Festivalul Enescu ediția 2017 se deschide mâine, la Sala Palatului, cu Oedipe de George Enescu, în variantă concertantă, fără decoruri, cu artiștii în fața microfoanelor și cu corurile și orchestra pe scenă.

Am zis fără decoruri? Nu e tocmai exact, vedem imediat de ce.

Dezermetizarea Oedipe

Director artistic al Festivalului Enescu 2017 este unul dintre primii 10 mari dirijori ai lumii, Vladimir Jurowski, totodată dirijor principal al London Philarmonic Orchestra.
El a avut ideea transformării Oedipe într-un spectacol-eveniment, și împreună cu Mihai Constantinescu, directorul general al festivalului, au invitat-o pe Carmen Vidu (foto sus), o regizoare foarte creativă în zona experimentalului, să vină cu o componentă multimedia a operei lui Enescu.

„În școala generală mergeam cu forța la Filarmonica din Arad ca să iau nota 10 la ora de muzică.
Și fără să-mi dau seama, muzica clasică a început să-mi placă.
Sâmbătă, 2 septembrie, eu nu am să revoluționez Oedipe-ul, dar sper să fac primul pas de scoatere a lui din zona ermetică.” – spune Carmen Vidu, acum director multimedia la festival.

Concret ce se va întâmpla pe scena Sălii Palatului, sâmbătă

Am trecut într-una din serile trecute pe la Sala Palatului, în orele când Carmen Vidu și echipa sa făceau teste și se străduiau să sincronizeze perfect, la milisecundă, imaginile cu muzica.

carmen vidu regizor
Regizorul Carmen Vidu în timpul testelor multimedia la Festivalul Enescu

Concret, în fundalul scenei a fost instalat un uriaș ecran (12×5 metri) pe care se vor derula imagini, elemente grafice, texte, într-o animație bine structurată, de două ore și jumătate, în completarea muzicii.

spectacol multimedia festival enescu
Cum se va vedea proiecția multimedia în timpul spectacolului Oedipe

„Sunt două filme complexe, unul de două ore și jumătate, pentru Oedipe, și de trei ore pentru celălalt spectacol multimedia pe care îl pregătim, Mathis der Maler (reprezentație pe 13 septembrie).
Aceste filme sunt bine structurate, ar putea rula de sine stătătoare, online sau la televiziune.
Evident că nu vom trata Oedipe ca pe un film care să aibă acompaniament muzical, dar spectacolul de mâine va veni cu un spațiu vizual-senzorial destul de puternic” – explică regizoarea Carmen Vidu.

Pentru „filmul” multimedia care va traduce vizual Oedipe, Carmen Vidu și Cristina Baciu (montaj) au lucrat jumătate de an, câte opt ore pe zi.

„Am început să experimentez multimedia din sărăcie, când aveam 23 de ani; fiind regizor de teatru, mi-aș fi dorit să fac și eu spectacole ample precum Silviu Purcărete sau Mihai Măniuțiu, dar nu aveam bugetele necesare – de altfel, nici acum nu le am.
Am descoperit multimedia în cluburi, folosită de DJ, și atunci am zis că dacă nu pot să am 100 de actori pe scenă, îi pot înlocui cu imagini care să completeze și să dea amploare situației teatrale pe care vreau să o construiesc.
Câțiva ani am învățat să montez, să filmez și când am mai crescut, am început să lucrez cu echipe” – povestește regizoarea.

Deschiderea de sâmbătă a Festivalului Enescu 2017 va fi, așadar, una deosebită, un experiment fabulos.
„Avem emoții, evident. Nu facem un experiment într-un teatru mic de provincie, ci la unul dintre cele mai mai festivaluri de muzică clasică din lume, cu o orchestră prestigioasă și cu un mare dirijor”- spune Carmen Vidu.
Blogul proiectelor lui Carmen Vidu, aici.

Raiffeisen Bank este, pentru a doua oară, partener Platinum al Festivalului George Enescu 2017 (2-24 septembrie). Festivalul aduce la București și în alte șapte orașe din țară peste 3.000 dintre cei mai apreciați artiști străini și români, în peste 80 de evenimente. Programul include superstaruri ale muzicii clasice prezente în premieră, un număr de 37 de lucrări de George Enescu și muzică contemporană.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close