e-commerce

Un magazin online are o campanie de promovare în Social Media. Am intrat să văd ce și cum vinde.
Am dat peste următoarea descriere a unui detergent, de un absurd amuzant:
„Noi folosim (la producerea detergentului în cauză, n.m) numai puterea de energie Greenpace și, prin urmare, funcționează 100% fără arme nucleare”.

Putem bănuit ce s-a întâmplat.
Magazinul vinde produse din Germania și a angajat pe cineva prezentat drept cunoscător de germană. Respectivul, din lene/necunoașterea suficientă a limbii, a folosit intens Google Translate, de unde au rezultat trăznăile de mai sus.
Dacă dai peste descrierea respectivă, e clar că vei cumpăra (not!) imediat detergentul. 🙂
Soluția ca să nu ne mai distreze cu bombele nucleare:
1) managerii magazinului să-și rezerve un sfert de ora pe zi pentru a vizita „rafturile” magazinului online.
2) managerii să deprindă chițibușurile platformei de alimentare cu conținut (text, foto) a magazinului și să ajungă să o folosească fără ajutor
3) să folosească cele 15 minute zilnic pentru a completa, corecta, îmbunătăți descrierea produselor

Probleme de conținut la magazinele online

Recent mi-am petrecut niște ore bune jurizând cam 100 de magazine online înscrise în competiția Gala Premiilor e-Commerce 2017 (GPeC), la Categoria Social Media, adică blog de magazin și prezență pe Facebook.
Ce am observat:
În afară de 4-5 magazine care au bloguri bine structurate, actualizate constant, excelent scrise, cu imagini ok, pentru restul de 90%  blogul de magazin este un purcel uns cu grăsime, foarte vioi, pe care încearcă în zadar să-l captureze, dar le alunecă repetat din mâini. Nu știu nici de unde să-l apuce, nici cum să-l construiască decent.

Situație des întâlnită la zeci de magazine: blog lansat dar părăsit după câteva săptămâni, păstrat însă sine die ca rubrică activă pe site-ul magazinului, de parcă ar fi viu.
Dacă intră un potențial cumpărător și dă click pe „Blog”, vede că ultimul post este din octombrie 2015 și își pune întrebarea legitimă dacă acel magazin mai funcționează.

Ca explicație pentru multele bloguri începute și părăsite, putem bănui că proprietarul magazinului a auzit la un moment dat că Social Media, în speță un blog, poate fi un instrument de sporire a vânzărilor.
Hai să ne facem și noi unul!
După câteva săptămâni, niciun rezultat în vânzări. Comerciantul online ajunge la concluzia că blogul e o prostie, îl părăsește, dar nu-l scoate de pe site-ul magazinului – să fie acolo, dă frumos, cam ca gladiolele de plastic din sufrageria soacrei.

Am întâlnit și un magazin care fura pur și simplu articole din presă și le dădea copy/paste pe „blogul” său. Nu avea niciun rând de conținut propriu.
(Apropo de drepturi de autor, a fost îmbucurător totuși să constat că în privința pozelor, administratorii magazinelor au înțeles că nu tot ce-i pe Internet e gratis și sunt mai atenți acum de unde iau fotografii.)

Stilul articolelor de pe bloguri rămâne unul artificial, de inginer absolvent la seral. Mă minunez ce se întâmplă în creierul unor comercianți online (sau al editorilor de blog angajați) de folosesc o limbă de roboți, imediat cum se așează la computer și încep să scrie despre produsele pe care le vând. Limbaj prețios, cuvinte din dicționarul de neologiste și barbarisme, pe care nu le-ar folosi nici să-i tai într-o discuție reală cu clientul.

Pentru a evita neînțelegeri: în rândurile acestea mă refer doar la blogurile magazinelor online. În privința altor criterii de jurizare (UX, SEO), nu am informații despre cât de bine sau de rău stau, nu am competențe în domeniu.

E musai să ai blog de magazin? De unde și cum începem? Cum ne ajută un blog să vindem mai mult? Are Amazon blog? De câte ori e bine să actualizăm blogul într-o săptămână? Cât de mare e redacția de producători de conținut a eMAG?
Răspunsurile la aceste întrebări și la alte câteva, în curând, în partea a doua.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close