Un studiu* publicat astăzi de organizația Salvați copiii, scoate la iveală niște date interesante despre utilizarea Internetului în rândul minorilor din România:
Vârsta medie la care copiii încep să utilizeze Internetul este de 9 ani, în scădere cu aproximativ 1 an, comparativ cu datele oferite de studiul EU Kids Online în anul 2010;
Retele sociale minori studiu Salvati copiiiÎn ceea ce priveşte modul de accesare a Internetului (tot prin raportare la studiul mai sus amintit) se remarcă, în principal, creşterea ponderii dispozitivelor mobile (telefon, tabletă) de la aproximativ 17% în 2010, la 65% în 2012;

Marea majoritate a copiilor intervievați accesează Internetul zilnic sau aproape zilnic (86% dintre aceştia). În cazul unei zile de şcoală obişnuite timpul mediu petrecut pe Internet variază între două şi trei ore, crescând la peste 4 ore în cazul unei zile libere;

Aproximativ 90% dintre copii afirmă că folosesc cel puţin o reţea socială, majoritatea dintre aceştia (87%) fiind utilizatori Facebook. În 2010, doar 47% dintre copiii din România declarau că au un cont pe o rețea de socializare, conform studiului EU Kids Online;

Principalele informaţii furnizate de către copii pe reţele de socializare sunt: poze în care se distinge clar faţa copilului (75%), numele şcolii la care învaţă acesta (70%), numele de familie (56%) şi vârsta corectă (54%). Profilul acestora este privat, în cazul a 51% dintre copii, parţial privat, în cazul a 21% şi public, pentru 21% dintre respondenţi. În 2010, 44% dintre aceștia aveau profilul public, 22% postaseră adresa sau numărul de telefon şi 13% nu îşi declaraseră vârsta reală, conform cercetării mai sus menţionate;

Aproximativ 52% dintre copii afirmă ca au fost deranjaţi / jigniţi în ultimul an, în timp ce 31% afirmă că acest lucru s-a întâmplat în spaţiul virtual. Comparativ cu rezultatele obţinute în urmă cu trei ani, cyberbullying-ul a crescut cu aproximativ 10 procente;

43% dintre copii afirmă ca au văzut imagini cu caracter sexual în ultimul an, majoritatea acestora (70%) spunând că au văzut aceste imagini pe Internet, prin imagini care apar accidental pe un site (65% dintre cei care au văzut imagini cu conţinut sexual pe Internet); Comparativ, acum trei ani, studiul EU Kids Online, menţiona: “19% dintre copiii români au văzut imagini sexuale pe Internet, în timp ce 29% au văzut imagini sexuale atât online, cât și offline. 9% dintre toți copiii au fost deranjați de astfel de imagini.”

29% dintre copii afirmă că s-a întâmplat să nu mănânce sau să nu doarmă pentru a sta pe Internet, 57% că au petrecut mai puţin timp cu familia sau făcând lucruri pentru şcoală pentru a sta pe Internet, iar 58% că au încercat, fără să reuşească, să petreacă mai puțin timp pe Internet;

53% dintre copii afirmă că încearcă să îşi facă noi prieteni pe Internet, iar 57% că au adăugat în lista de prieteni persoane pe care nu le-am văzut niciodată față în față;

45% dintre copii afirmă că au avut contact cu necunoscuți pe Internet, iar, dintre aceştia jumătate au mers la întâlniri cu acești necunoscuți. Comparativ cu datele disponibile prin cercetarea EU Kids Online, procentul celor care au contact cu necunoscuţi pe Internet a crescut cu aproximativ 15%;

Reţele sociale sunt principalul mod în care copiii iau legătura cu necunoscuţi pe Internet (60%), urmate fiind de mesageria instantă, cu 44%;
Dintre cei care s-au întâlnit cu cineva cunoscut pe Internet, 10% afirmă că au avut o experienţă neplăcută. Raportat la populaţia totală de copii, 2% au avut o experienţă neplăcută din cauza unei astfel de întâlniri;

62% dintre copii au văzut sau primit mesaje cu conţinut sexual, de orice fel, pe Internet, procent în creştere de peste 2 ori comparativ cu datele disponibile acum trei ani, când 24% afirmau că au văzut sau au primit imagini sexuale online. Procentul este corelat, însă, cu creşterea accesului la Internet şi cu creşterea intimităţii acestuia – accesarea Internetului din camera proprie a crescut, la fel ca şi utilizarea dispozitivelor mobile;
37% dintre copiii care afirmă că au văzut sau primit mesaje cu conţinut sexual de orice fel pe Internet se declară deranjaţi de acest lucru, însă majoritatea acestora nu reclamă incidentul avut;

Observații privind percepția părinților asupra utilizării Internetului de către copiii lor

14% dintre părinţi afirmă că folosesc un serviciu care limitează timpul pe care îl petrece fiul / fiica lor pe Internet, iar 21% declară că utilizează programe de control parental;

20% dintre părinţi ştiu că fiul / fiica lor s-a întâlnit față în față cu o persoană pe care a cunoscut-o pe Internet, 22% că acesta / aceasta a văzut imagini cu conținut sexual online, 8% că a fost tratat într-un mod agresiv sau dureros pe Internet şi 3% că propriul fiu / fiică a tratat un alt copil sau adolescent într-un mod agresiv sau dureros pe Internet;

19% dintre părinţi afirmă că fiul / fiica lor a văzut sau a primit mesaje cu conținut sexual pe Internet. Comparativ, 62% dintre copii afirmă că au văzut astfel de imagini pe Internet;

34% dintre părinţi menţionează că sunt îngrijoraţi cu privire la ce accesează copilul / copiii pe Internet, iar 77% afirmă că vorbesc cu copiii despre ceea ce fac aceştia pe Internet;

79% dintre părinţi afirmă că copiii lor au voie oricând să folosească mesageria instant, 70% că au voie oricând să descarce muzică sau filme de pe Internet, 76% că li se permite oricând să se uite la clipuri video pe Internet, iar 73% că au voie să aibă un profil propriu pe o reţea socială. Comunicarea datelor personale este permisă de 21% dintre părinţi, iar încărcarea pozelor pe profilele de socializare este permisă de 56% dintre aceştia.

*Salvați Copiii a efectuat în perioada iulie – septembrie a anului 2012 o cercetare cu privire la utilizarea Internetului de către copii și percepția părinților legată de acest aspect. Eșantionul a fost format din 600 de copii cu vârsta cuprinsă între 7 și 18 ani plus unul dintre părinții lor, tehnica folosită fiind cea a chestionarului autoaplicat. În cadrul concluziilor sunt prezentate date comparative din studiul EU Kids Online efectuat în anul 2010.
(N.N: nu se specifică în studiu mediul copiilor intervievați; rural sau urban).

Salvați Copiii România propune utilizarea în instituțiile de învățământ din România a unui ghid şcolar, ce conţine atât informaţii teoretice cât şi aplicaţii practice, pentru a promova utilizarea în siguranţă a Internetului de către elevi. Acest ghid este gândit ca o resursă pentru cadrele didactice, cu accent pe aplicaţii practice, care pot fi abordate în cadrul orelor de curs.

1 Comment

  1. Facem aceste statistici cam degeaba, atata timp cat “Parinti” au pierdut de mult controlul lor si asta se vede din nivelul scolar.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close