Anul 1812. Apăruseră în Anglia războaiele de țesut industriale.
Pentru prima dată în lume, hainele nu mai erau țesute de mână în mici ateliere sau în case. Stofa pentru îmbrăcăminte a devenit mai ieftină, mai bună și mai accesibilă, pentru că productivitatea unei mașini nu se poate compara cu cea a unui om.
Deși erau un progres, războaiele mecanice au fost văzute de țesătorii manuali ca o amenințare pentru viitorul lor.
Unii au intrat furioși în fabrici și le-au distrus cu baroasele.

FrameBreaking-1812

Anul 2015. Două secole mai târziu, azi, la Paris, taximetriștii au făcut grevă paralizând capitala franceză la începutul sezonului turistic, nemulțumiți de o aplicație online, Uber. Au distrus limuzine Uber, au lovit pasageri, au dat foc la cauciucuri.

uber paris

Unde dai și unde crapă: negăsind taxiuri, parizienii au chemat și mai multe mașini Uber care au câștigat astfel și mai multă notorietate.

Există o asemănare între cele două momente, 1812 și 2015, legată de dezvoltarea tehnologiei care schimbă fundamental modele economice vechi de secole sau de zeci de ani.
Până la urmă, taximetriștii francezi, ca și ai noștri, nu ar avea de ce să fie furioși pe Uber: consumatorul alege în majoritatea cazurilor cel mai bun serviciu dintre cele propuse de piață.

Altfel, rețelele sociale au ironizat furia de pitecantropi a taximetriștilor francezi:
„Un magazin de discuri m-a atacat pentru că folosesc Spotify.”
„M-a alergat poștașul pentru că am trimis un email.”
De aici 🙂
Și un mini-reportaj video de azi, de la Paris:

Notă pentru diverși vigilenți: folosesc din februarie Uber și am renunțat la taxiuri (murdare, cu șoferi care vorbesc la telefon și conduc cu o mână sau sunt grobieni – nu toate, dar destul de multe), însă nu am niciun acord de promovare cu acest serviciu și nu am primit niciun beneficiu.

8 Comments

  1. Uber este serviciu la negru, fara a plati taxe, nicidecum o inovatie tehnologica.

  2. Uber este o soluție buna la prima vedere, dar citind mai multe ai sa observi ca ei nu plătesc licențe de transport, impozite către stat, etc.
    Ride sharing my ass, numai dacă ar fi gratis. Sper sa fie constrânși sa intre în legalitate sau sa fie închiși. Nu este chiar o evoluție, eu o vad mai mult ca pe un furt. Sunt competitivi dar nu respecta regulile jocului,cam trișează.
    Și firmele de taxi ar avea mașini decente și șoferi ok dacă ar lucra în același cadru precum uber, fără sa contribuie la bugetul de stat.

  3. Animale si atat. Pe sistemul asta, ar trebui sa vedem greva la Black Cab Romania :)). Doar ca oamenii isi vad de treaba si de aceea ii aleg mereu cand am treaba la aeroport.

    La fel si cu Uber…. Pacat ca la noi inca se gaseste greu o masina Uber, dar sunt convins ca va fi din ce in ce mai bine, mai ales daca taximetria clasica va continua in stilul jegos… Soferii aproape ca te injura daca nu le lasi tips, telefonul e mereu la urechea lui, mirosurile nu mai vorbim, curatenia nu exista, muzica de proasta calitate e la ea acasa…

  4. Politetea soferilor de taxi si curatenia taxiurilor – unele adevarate cotețe – nu au legatura cu bugetul de stat.
    Cum de unii soferi de taxi reusesc sa fie civilizati, amabili si cu masini curate, iar altii sa para ca au iesit de 2 ore din puscarie?

  5. In 15 – 20 maixim 30 ani vor face greve soferii de taxi din cauza masinilor taxi fara sofer . Sincer, nu-l vad pe un tanar care sa se apuce de taxi si sa iasa la pensie cu aceasta meserie .

  6. Corect, nicio meserie din domeniul serviciilor nu este sigura in orizont de timp 5-10-20 ani. Poate frizerii? Totusi, nu cred ca m-as lasa pe mana unui robot sa ma tunda.

  7. Comparatia cu 1812 ar fi fost valabila daca discutam de taxiuri fara sofer. Asa, este un sofism.

  8. Urasc taximetristii de cand am mers zilnic, de cel putin doua ori pe zi, cu taxiul, cat am fost gravida.

    Am dat peste toate specimenele de grobieni, probabil puscariasi, analfabeti si nesimtiti. Cand nu am avut marunt sa-i las unuia bacsis decat un leu, a deschis geamul si a urlat dupa mine: Mi-ati ramas datoare, doamna! I-am facut reclamatie, normal.

    Altul pe care l-am rugat sa opreasca 2 minute la un magazin si care a fugit cu o punga pe care o aveam pe bancheta din spate. Saracul de el, credea ca va gasi ceva important acolo. L-am cautat prin centrala (nici macar nu apucasem sa platesc) – cursa valora 15 lei pana acolo, iar el s-a ales doar cu o sacosa cu cateva mere. Si cu o reclamatie.

    Altul de la un Sprinter Taxi luat de la Centrul Vechi care a facut o manevra rapida, pe timp de seara, si m-a facut sa cred ca ii dadusem 2 lei, nu 20. Practic, m-a facut sa platesc de doua ori.

    Nu voi mai merge niciodata cu taxiul, cel putin nu in Bucuresti, cel putin pana nu se “spala” piata, nu le dau niste teste psihologice, nu ii invata sa-si curete jegurile de masini, sa-si stinga tigara cu macar 5 minute inainte sa ia o comanda in care se specifica “nefumator”.

    In toate aceste luni, am folosit doar aplicatii pe telefon – Clever, Meridian, Speed, etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close