… anul trecut, inainte de a lansa un produs gandit sa produca miliarde de dolari, ma refer la windows vista, unul dintre cei mai puternici oameni din aceasta lume, bill gates, a invitat la lunch cativa bloggeri. Unul dintre ei nici macar n-a catadicsit sa-si dea jos sapca de pe cap. filmul il puteti vedea aici (are 42 de minute).
desigur bloggerii invitati de fondatorul microsoft nu prea au echivalent in .ro. la ei, in america, au influenta, putere. se misca mai repede decat marile ziare, au un stil mai apropiat de cititori, sunt deplin competenti pe domeniul lor, nu sunt atat de dependenti de reclama, nu au patron.
dar au multi cititori si, datorita englezei, audienta mondiala. o barfa, un comentariu de culise publicate pe respectivele bloguri pot face mult rau sau bine, inclusiv pe bursa.
nu cred ca bill gates avea neaparat chef si timp sa discute cu respectivii domni. insa a facut-o, intr-o actiune de public relations absolut necesara si inteleapta.
evident, este o diferenta de la cer la pamant intre ce se petrece in romania si situatia din statele unite.
totalul veniturilor din publicitate adunate de toate site-urile romanesti abia ajung sa egaleze suma incasata de primele 2-3 ziare clasice, pe print. in internetul mioritic e brambureala: furt de continut, spam, lipsa de gandire clara de business, multe vise desarte de a deveni milionari.
revenind la bloggeri, strivitoarea majoritate a celor romani (ajunsi sa numere – cei care posteaza regulat- cateva mii) mai au pana sa se maturizeze si sa capete consistenta. cu cateva rare exceptii.
insa chiar si in acest peisaj mioritic cu new media primitive, cei care isi inchipuie ca lumea va mai putea fi condusa, influentata, doar cu stiri tv si cu ziare (din ce in ce mai prost scrise) s-ar putea sa aiba in viitorul nu prea indepartat o surpriza.
ma abtin sa comentez resorturile intamplarii, fie si numai pentru ca plec de la ideea ca nimeni nu e complet aparat, niciodata, de posibilitatea de a gafa grav, de a deveni ridicol.
pe mine ma intereseaza speţa, fenomenul.
iar stirea seaca suna asa: farsa unui blogger a modificat grila unei televiziuni.
chestie de predat in scolile de comunicare/jurnalism si de studiat de catre toti cei ai caror job este sa vorbeasca in public de un produs, de un brand, de o organizatie.
iar celor care au imbratisat ideea cum ca ziaristii sunt in general prosti iar bloggerii in general destepti le spun doar ca prostia e distribuita in general uniform.
16 comentarii Adaugă comentariu
Da… Hai sa-i zicem „farsa” desi suna ca si cum i-ai spune lu’ King-Kong „dragutza”. Si hai sa-i zicem blogger, ca cu asta se ocupa si are trafic.
Nu cred, totusi, ca tre’ sa se predea in scolile de jurnalism, ci mai degraba in cei 7 ani de-acasa. In ambele cazuri, si a bloggerului si a fraierilor aia! Adica cata scoala tre’ sa ai ca sa deslusesti o facatura de 3 lei pe un site de vreo 100.000 de euro?
cred totusi ca trebuie sa figureze ca exemplu in scolile de comunicare: in locul respectivei doamne se poate afla oricand un produs de la care se asteapta vanzari de milioane si milioane
facatura de 3 lei e siteul capital. aia e opera de arta, fonts and everything.
trucata prost? mars mah!
victor, bloggerul „de meserie” are intotdeauna dreptate 🙂
nu m-as grabi sa pun eticheta „de predat” ci pe aceea de „studiat”.
e usor s-a critici pe mihaele radulescu, chiar daca nu esti crestin practicant 🙂
poate ma insel, dar modul in care tu sustii new media imi aduce aminte de o poveste (banala) de jurnalism „fara mama fara tata”. Ne intreaba in facultate, proful de foto: „sinteti fotoreporter si in fata dumneavoastra in om isi da foc. cum reactionati?”
Io altceva intelegeam prin a fi de dreapta. Dar acum nu ma mai intereseaza aceste aspecte „directionale”.
PS. la lectia respectiva de foto-jurnalism, era si Vali. Petcu.
si inca ceva: sa nu crezi ca „persoana cabalista” imi e de total ignorat. doar ca n-a calcat pe „jucariile” mele 🙂
@zoso: sunt perfect de acord, site-ul Capital e o porcarie si cred ca nu m-ai prins pe acolo mai mult decat apar materialele din ziar…
Mie mi-a plăcut ultima frază, Victor. Se aplică tuturor domeniilor.
Intr-adevar, stirea seaca ar putea fi ca farsa un blogger a modificat grila unei televiziuni, dar trebuie analizat contextul in care s-a intamplat acest lucru.
Aici nu e vorba de poza cu Mihaela Radulescu trucata. E vorba de niste oameni, care nu ca n-au verificat, ci s-au putut gandi ca Mihaela Radulescu, care le mai este si colega de trust, ar fi putut sa apara intr-o astfel de ipostaza. E vorba despre niste incompetenta unor pseudojurnalisti, iar lectia care trebuie predata pleaca de aici.
Ultima fraza e geniala 🙂 Si adevarata.
Ca si restul articolului de altfel.
sa va spun si eu ceva. faptul ca lumea se misca prea-prea repede acum si prin urmare o oboseala a creierului, aduce cu sine o ignorare a cercetarii minutioase. si eu am vazut afisul ala pervers cu raduleasca si m-am mirat de aparenta expunere a acestei doamne. pe mine oricum nu ma interesa raduleasca deci n-am cercetat mai mult, pe moment am crezut si punct. oricum, cand meseria ta presupune informarea publicului despre ceva, sunt atent. foarte atent, imi pierd multi neuroni pentru asta. iar ce-a facut a2 nu e nici pe departe scuyabil, nici penibil. se numeste furt: orice munca de-ampulea pentru care primesti bani, pt. mine echivaleaza cu furt.
intelegeti ce-am vrut sa scriu, ca da cam incoerent in anumite locuri 🙂 nu mai corectez
Din păcate, cretinoizii de la Antena 2 au subliniat încă o dată care e nivelul produselor de televiziune din România. Ca şi idioţii de la Antena 3 care scriau acum câteva zile pe site-ul lor: „Cotidianul s-a ales din trocul Boc – Vadim cu mărirea penisului”. Nu pun link căci nu vreau să le fac trafic. Noroc că prin presa scrisă mai rezistă cu eroism câteva specimene de jurnalişti adevăraţi. Care ştiu ce e aia documentarea şi care ştiu să facă nişte conexiuni.
n-avem nicio şansă să ajugem , ca blogoferă (sau ca naţiune) unde au ajuns americanii. istoria ne-a fost potrivnică şi oricât de multă ambiţie am avea, pur şi simplu, n-am reuşi. e ca şi cum m-ar pune pe mine tata să-i conduc maşina 10.000 de km fără să încalc nicio regulă de circulaţie. în contextul în care eu nu le stăpânesc prea bine.
victor a specificat: e vorba de fenomenul blogging care (in sfarsit) se produce si la noi cu implicatiile sale; si iata, apare cu noi si noi forme…mi se pare deosebit de interesant! astept next.
btw: lui zoso nu i se poate reprosa nimic, cu atat mai putin penal, cum mai se-ncearca; e vorba de o parodie; dimpotriva! 🙂
…si zic dimpotriva pentru motivul ca uite cum mai ies la iveala chestiile astea tipic romanesti grupate sub sloganul: „lasa ba, ca merge si-asa…”
@emilian: buna observatia…
nota: legatura proasta in provincie…si vreme de toamna