Daca nu gresesc (spuneti-mi!), primul oficial Google care a iesit in public in Romania este turcul Gokhan Sahn, EMEA Top Accounts Associate, prezent aseara la Online Meetup, eveniment organizat de Orange Romania.
Pana acum, doar Amelia Cretu, manager Google Adwords Romania, a intrat in videoconferinta din Irlanda, la una dintre editiile DigiCafe-ului lui Dragos Stanca.
Cateva date din prezentarea lui Gokhan Sahn:

Gokhan Sahin Google.jpg

– in Europa se fac lunar 19 miliarde de cautari pe internet
– 75% dintre acestea sunt facute prin Google
– 20% dintre consumatorii din vestul Europei cumpara online. Proportia acestora ar urma sa creasca la 50% in 2014, cand suma cheltuita de fiecare pentru achizitii online ar urma sa ajunga in medie la 1.086 de euro.
– in Romania, shopping-ul online este a doua cea mai populara activitate dupa e-mail (?!).
– jumatate dintre userii romani de internet au facut cel putin o achizitie online (pe acesta tema s-a discutat destul de mult, unii aratandu-si scepticismul)

   Romania - shopping online.jpg

Dupa aceasta incalzire, oficialul Google a trecut la tema principala a serii: ROPO.
In esenta, ROPO (research online/ purchasing offline) este un concept de marketing care se refera la obiceiul consumatorilor de a se informa online in privinta bunurilor pe care si le doresc si numai dupa aceasta cercetare pe internet merg la magazin sa le cumpere.
Altfel spus, daca eu vreau sa imi cumpar un anumit telefon mobil, mai intai sap pe net, citesc review-uri, intru pe forumuri, compar preturile de la diferiti retaileri si abia apoi merg la magazin sa vad cum arata „in realitate” si sa-l cumpar.

Google - Purely Ropo.jpg

Gokhan Sahn a venit si cu un studiu de caz din Germania.

Google ROPO Study.jpg

Au fost alese trei mari orase pentru a stabili cum sunt influentate vanzarile offline de diferite tipuri de comunicare: in Munchen s-au folosit doar flyere in ziare, in Berlin a fost ales un mix flyer+reclama Google targetata regional, iar in Hamburg, doar reclama Google targetata regional.
Rezultatul:

Google ROPO - Cost-Revenue Relationship.jpg

Campaniile exclusiv online au avut cea mai mare eficienta cost/venituri in vanzarile offline, dar cele mai mari venituri au fost atinse in campaniile mixte offline/online (cu costuri pe masura).
Dincolo de prezentarea Google, mi-a mai atras atentia remarca unuia dintre invitati, Dimitris Zagopoulos, marketing manager Nestle Ice cream, care a punctat faptul ca in Romania marii retaileri internationali (cum sunt Carrefour sau Metro) au o prezenta semnificativa, dar spre deosebire de tarile balcanice din jur (Bulgaria, Grecia, Serbia) nu au dat drumul canalelor de sales at home, de comert online. Lucru ciudat, pentru ca, asa cum cineva a observat, un drum pana la Carrefour si inapoi poate sa ia bucuresteanului si patru ore din cauza traficului.
La Online Meetup-ul organizat de Orange Romania au mai participat ca invitati la discutii Monika Lasota de la Gemius Research, Julien Duccaroz, chief commercial officer business to consumer Orange Romania, si Dragos Stanca, seful F5. Moderator: Mihai Pricope, Adobe evangelist.

2 Comments

  1. Un canal “sales at home” nu ajuta reatailerul pentru ca:
    – majoritatea oamenilor isi fac cumparaturile in weekned, cu lista in buzunar (nu zilnic cate un produs sa zic)
    – (in offline) cand faci cumparaturile, pana sa ajungi la produsele de stricta necesitate, treci prin fata celorlalte raioane care sunt cu produse mai scumpe sau care le cumperi doar odata la 1 – 6 luni. De multe ori ajungi sa si cumperi din aceste produse chiar daca nu erau pe lista de cumparaturi.
    – pentru ca “publicitatea la locul de vanzare” este o industrie in sine, si retailerul castiga de pe urma ei 🙂
    – comertul online presupune si dezvoltarea unui sistem de “delivery at home”… si la ce infrastructura avem, probabil retailerii prefera sa vina clientii la ei, decat viceversa

    Cred ca ar mai fi si alte motive insa acestea au fost primele la care m-am gandit.

  2. comertul online se loveste de lista autostrazilor, care face dificila deplasarea pe distante mai mari… infrastructura mizerabila pt. vremurile in care traim

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close