De prin 2006, am mers în fiecare an la Consumer Electronics Show – Las Vegas.
Anul acesta, nu m-am mai dus. Și nu neapărat pentru că nu am avut invitație (biletul de avion este destul de convenabil dacă îl cumperi din timp, la fel și cazarea la hotel, pentru că este subvenționată masiv de cazinouri).

Steve_Jobs_and_Bill_Gates_(522695099)

Nu m-am dus pentru că știam că nu prea am ce să văd în pavilioanele expozanților. Nu m-am dus pentru că la keynotes-uri, altădată strălucitoare, șefii supremi de corporații tehnologice aveau să aibă de data asta discursuri sforăitoare despre nimic.

Industria de consumer electronics  a fost mult mai puțin afectată de criza economică decât multe alte sectoare economice. Oamenii se dau în vânt în continuare să cumpere computere, telefoane, televizoare, camere foto și nu trebuie să mai explicăm de ce.

Însă ritmul de adopție a noilor tehnologii (3D TV, de exemplu) de către consumatorii finali este mult, mult mai lent decât cel la care visează marii producători de electronice. (Nu generalizați când vorbiți de insuccesul Smart/3D TV pornind de la firava piață românească. În SUA, de exemplu, situația este cu totul alta în privința acestor televizoare de ultimă generație).

Despre ce s-a vorbit anul acesta la CES? Despre video 4K și 8K. Interesează pe cineva? Nu.
Despre telefoane mobile flexibile, concept vechi de vreo 10-15 ani. Interesează pe cineva? Nu, pentru că este vorba de o prostie.
(Nici amicul Buhnici, care trebuia să intre in direct la TV în fiecare dimineață și se presupune că a alergat după noutăți, n-a găsit mare lucru.)

Ceasul lui Tim Cook
Ieri toată presa din România și-a dat ochii peste cap de admirație preluând un articol din NYT despre un ceas „de sticlă” care să înlocuiască telefonul mobil (sic!), pe care l-ar pregăti Apple.
Zvon care apare fix înainte ca CEO Apple să se adreseze marți dupa-amiază (azi, in jur de 17.00 ora României) investitorilor. QED!
Cine și-ar cumpăra un asemenea ceas în afara hipsterilor? Exact! Mai nimeni.

Da, pentru ultrabook-uri și mirroless
În ultimii ani au apărut totuși concepte care chiar sunt utile și schimbă în bine piața. Să luăm două exemple: ultrabook-urile (laptopuri cu adevărat portabile, numai cine nu a cărat o zi întreagă un notebook de 2,7 kg nu înțelege despre ce vorbesc) și camerele foto mirrorless (preț convenabil, dimensiuni reduse, performanțe apropiate de camerele foto profesionale). Și cam astea sunt.

În rest, din 100 de comunicate cu lansări de produse noi în zona IT, 99% sunt PR și atât. Știri care doar, doar or păcăli bursa iar prin România, ziarele și blogurile. Precum iWatch-ul Apple de astăzi.

Până la urmă, gadgeturile pe care le folosim sunt destul de primitive, nu?
iphone


Ți-ai luat un iPhone, da? Ce îți mai trebuie destul de urgent? O husă protectoare plus o folie de pus pe ecran. Altfel, în câteva săptămâni/luni, telefonul e zgâriat, eventual spart dacă l-ai scăpat pe jos.

Bateria se descarcă uluitor de repede după vreo sută de cicluri încărcare/descărcare, deși nimeni nu își cumpără un smartphone de câteva sute de euro pentru a-l folosi mai puțin de un an.
Ce-ți mai trebuie, deci? O baterie externă care să te scoată din necaz când ești pe drum.

Și exemple de astfel de gadgeturi scumpe, „revoluționare”, pe care trebuie să le „bandajezi” cu diverse accesorii de cum le-ai cumpărat, ar mai fi.

Înainte de a veni pe piață cu ceasuri de care nimeni nu are nevoie, Apple i-ar mulțumi pe mulți dacă ne-ar propune o carcasă mai rezistentă, o baterie care să dureze mai mult șamd.
Are vreun interes? Evident că nu! „Proștii” trebuie să arunce produsul vechi cât mai repede pentru a-l cumpăra pe cel nou, nu neapărat mai bun. (Chestia este valabilă și pentru Samsung, ale cărei telefoane Galaxy S vin cu un capac din plasticul cel mai ordinar.)

Chiar îi înțeleg pe puștii de la site-urile ziarelor și de la blogurile de tehnologie care postează entuziast orice prostie venită de la PR sau culeasă din presa de afară: au sarcină să aducă trafic și astfel de știri tabloide îl aduc.
Am toată compasiunea pentru PR-ul care trebuie să trimită comunicate sforăitoare despre „revoluții” în IT. Așa le cere clientul, trebuie să urmeze proceduri, altfel zboară de pe piață.

Însă până la apariția unui nou Bill Gates (așa cum era în tinerețe, pe vremea creării Windows ca produs de masă) sau a unui nou Steve Jobs (așa cum a fost în timpul conceperii iPhone) vom tânji după o baterie mai bună, după un ecran care să nu mai fie atât de fragil șamd.
Ce vom primi? Comunicate de presă și știri aiuristice.
Și nu, nu sunt nervos, am avut o zi chiar excelentă Zâmbet
Doar că am simțit nevoia să spun aceste chestii pe care le tot vorbim la bere. Una bem și alta scriem la ziar, carevasăzică.

15 Comments

  1. nu chiar 100 cicluri, cam 300 e media. eu aș fi mulțumit cu stadiul actual de perisabilitate dacă aș avea baterie mai mare pe iphone. gen, să ajung la 11 noaptea cu el acasă și să aibă 1% la consum de wifi, ca să nu mai umblu cu suplimentul după mine

  2. imi place cum au inceput bloggerii sa se scuze ca nu sunt nervosi atunci cand scriu un text bun. 🙂
    foarte corect si adevarat. buna analiza!

  3. Vali Bârzoi: Chiar nu sunt iritat, desi as avea cateva motive 🙂 E contraproductiv.

  4. 🙂 pai nu te explica sau scuza. si daca ai fi iritat, ce? de ce sa fie contraproductiv? s-au scris carti intregi, s-au pictat tablouri si s-au compus cantece la nervi. ca de altfel in toate starile sufletesti posibile.
    si fie vorba intre noi, daca nu esti iritat pt ca e contraproductiv inseamna ca esti iritat dar te abtii. 😛 ceea ce e politicos, nu neaparat productiv 🙂

  5. Foarte bine punctat. Asa am simtit si eu, cand m-am uitat ce ne mai aduce CES-ul anul acesta. Adica nimic. Prea mult zgomot pt nimic.

    Mare adevar in vorbele tale Victor! 🙂

    PS: in ziua de ai, daca spui adevarul = esti categorist ca facand “hate-areala” sau cartoteala 🙂

  6. victor, la mine se referea. altfel, vezi pe businesscover o chestie bestială:

    O să mă întrebaţi dece nu am dat ştirea din timpul conferinţei? E simplu. Pentru că Asus nu cumpărat vreo bucăţică de publicitate, vreodată, pe Business Cover sau Tech Cover, iar internetul e foarte, foarte scump în roaming în Taipei…

    🙂

  7. :)) ca de obicei, intaiul blogger al tarii da cu creieru-n fasole pe langa subiect. evident ca ma marginesc la replica asta ca sa nu transformam blogul tau intr-o troaca, precum se obisnuieste la marile case de blogging.
    pentru restul cititorilor, clarificarile pe subiectul respectiv le-am avut direct cu organizatorii, care si-au meritat papara pentru o conferinta organizata tocmai la Taipei fara acces la internet sau posibilitatea de a transmite cumva o lansare internationala.

  8. ciripoiul tot ciripoi. 🙂

  9. Ca de obicei, Victor le spune bine. Aș adăuga totuși ceva. CES 2013 nu m-a uimit dar m-a impresionat totuși plăcut. Pentru mine ca un apostol al tehnologiei pentru mase e o bucurie să văd cum mușcă firmele mici sau în creștere din prețurile brandurilor mari. Noi suntem early-adopters și credem că toată lumea are iPhone dar dincolo de centură telefoanele gratis la conectare fac piața. Când vom avea telefoane performante cu ecrane de 5” HD gratis la conectarea pe un abonament de 5EUR, atunci PPDD-ul va intra mai greu în parlament.

  10. Revenind la subiect, Victor, e blogul tau, daca ai avea motive sa fii nervos, fii nervos, daca te abtii, foarte bine, nu asta-i problema.
    Problema e ca devine, pentru mine unul, frustrant si obositor sa tot decojesc mesajele de PR ca sa descoper inauntru un amarat de peanut. Si cred ca la asta te refereai si tu.
    PR-ul s-a radicalizat pentru simplul motiv ca se poate. Ca e permis, ca se inghite si asa. De aia am scris articolul ala cu social media ar fi putut sa salveze mass-media.
    Ceva nu-i in regula la cum sunt ordonate lucrurile acum. Unde-s numere mari, cum e pe net, e loc de manipulare in masa. De aia cred ca atata timp cat informatia e pe gratis n-are valoare, produce numai supra-inflatie de content. Iar asta e foarte usor de speculat de catre plasatorii de mesaje publice. Parerea mea.

  11. George, apropo de tehnologia pentru mase, Google are ca obiectiv trasat clar tableta de sub 100 de dolari (cine mai tine minte proiectul OLPC?).
    Si atunci, in ideea a ce am zis, am putea discuta de adevarata distributie de content pe internet, asa cum trebuie facuta.

  12. Asta ziceam si eu, dar iPhone 5 chiar rezolva doua din probleme. Eu nu-l vad mai bun pentru ca e mai lung si are un design putin diferit.

    Il vad mai bun decat 4S pentru ca bateria tine din nou bine (4S e mult mai slab) si nu se mai sparge la fel de usor. (sunt drop teste pe net in care se descurca foarte bine)

    Modelul negru in schimb se zgarie usor. Spre deosebire de cel alb are partile de metal vopsite si automat… iti trebuie husa.

    Progrese se fac. Mici. Dar se fac. Si iPhone-ul e mai bun decat era acum doua generatii (in materie de baterie si rezistenta) si telefoanele din seria Galaxy merg mai bine.

    Cu cat este e un model mai nou cu atat ai mai putine motive sa-l schimbi.

    Dar se poate si mai bine…

  13. Nici in categoria mirrorless nu am vazut mare lucru la CES… Doar Samsung WB250 si doua Nikon 1. CES-ul de anul asta a fost o dezamagire inclusiv in domeniul foto dar, asa cum am mai spus, “adevaratele” lansari o sa faca obiectu unor evenimente separate, nu “la gramada”…

  14. Nici in categoria mirrorless nu am vazut mare lucru la CES… Doar Samsung WB250 si doua Nikon 1. CES-ul de anul asta a fost o dezamagire inclusiv in domeniul foto dar, asa cum am mai spus, “adevaratele” lansari o sa faca obiectul unor evenimente separate, nu “la gramada”…

  15. anul asta am fost pentru prima data la CES, fermecata de lansarile din toti anii trecuti.

    N-am prea gasit nimic care sa ma entuziasmeze prea tare, in afara celor cateva tehnologii care – asa cum ai zis si tu – contribuie la o experienta mai buna cu gadgeturile deja existente si accesibile (vorbesc aici de gorilla glass, de web content enhancement tv de la samsung) si altele, mai mici.

    mie nici zgomotul de PR nu mi s-a mai parut asa mare anul asta, dar poate pentru ca in trecut avea mai multa substanta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close