Rețeta de succes a jurnalismului modern, 2.0.
Informație puțină dar titluri abil construite, care să incite și să o facă pe maimuța numită cititor să moară de curiozitate și să dea click. Și „Like” pe Facebook, astfel ca informația, puțină și subțire, să devină virală.
Click + Like = egal venituri mai mari (teoretic) din publicitatea online.

Eu le-am denumit titluri-integramă. Adică, titluri de genul acesta, cules la întâmplare din presa online de astăzi: „FOTO EXCLUSIV – S-a întâmplat noaptea trecută. Întâlnire de taină între doi dintre cei mai puternici oameni din România. Ce afacere de milioane au pus la cale”.
Ați văzut bătrânei prin troleibuz cu câte o revistă ieftină de integrame. „Vitamina C colorată”, 9 litere. Se scarpină în cap unde le răsare după oarece chin cuvântul portocală. Satisfacție imediată și pixul scrie precipitat, cu majuscule, portocală.

Revenind. Dacă maimuța-cititor află încă din titlu care sunt cei doi businessmen care s-au întâlnit  noaptea trecută în taină și ce au discutat ei, s-ar putea să nu mai dea click și like. Pagubă pentru jurnalistul 2.0.
Dacă titlul însă stârnește curiozitatea, jurnalistul marchează trafic iar cititorul-maimuță e satisfăcut că a aflat ce și cum.

Jurnalistul român 2.0 este mic copil față de colegii lui din presa occidentală. Publicația online care strânge cele mai multe like-uri nu este nici Business Insider, nici Daily Mail, nici CNN:

number of likes sites

(Sursa)

Este agregatorul Upworthy.com care adună în medie 43.000 de like-uri pe un articol, umilindu-i și contaminându-i pe mai toți publisherii.
Upworthy e un fenomen (social) media, iar declarația redacției „cine suntem și ce vrem noi” merită citită ca și primul link către un articol explicativ din The New York Times.

Unul dintre ingredientele succesului Upworthy? Pentru fiecare postare, redacția trebuie să imagineze 25 de variante de titluri din care îl aleg pe cel mai trăznit și incitant.
Astfel apar titluri de genul „Două maimuțe au salarii diferite. Vezi ce s-a întâmplat” care a generat 1 milion de vizualizări.

Sub presiunea publisherilor insațiabili când e vorba de click-uri și like-uri, chiar și instituții media respectabile ajung să încerce prostituția cu „vezi aici!”. Cazul CNN, care a devenit imediat ținta a ironiilor:

Câțiva prieteni mi-au spus de-a lungul vremii că dacă văd în publicațiile online un titlu care clar este pus pentru a le câștiga click-ul, nici nu se uită și trec mai departe. Nu-i prea cred.

Pentru jurnalismul 2.0, un articol poate să fie oricât de bun, dacă nu aduce click-uri nu are nicio valoare. Și suntem abia la începutul acestui drum.

4 Comments

  1. Corect…de trei ori corect…pana la urma si genul de cititori trage in jos articolul. Pana si eu in calitatea modesta de blogger mi-am dat seama ca cititori multi nu poti sa ii obtii din articole valoroase, unde cu greu obtii doua… trei likeuri, desi personal pentru mine acelea valoreaza cat 2-3000 din celelalte. In plus mai este si categoria de cititori ce acceseaza publicatiile online si care accepta articolele asazis usurele, fara batai de cap…Si uite asa nivelul scade…la numar…stahanovist odata cu valoarea continutului. Pacat ca aceste likeuri nu pot fi ponderate…

  2. mircea cel batran si merele de aur

    Excelenta analiza…………..

  3. Este reversul medaliei “cumpăr ieftin şi mult”, în loc de “cumpăr ceea ce trebuie pentru brandul pe care îl reprezint”. Al doilea scenariu este infinit mai solicitant şi presupune printre altele să ştii să măsori eficienţa unei campanii.

  4. Doua idei.

    Daca asta ar fi reteta succesului, site-urile de succes ar trebui sa fie mult mai profitabile decat sunt. Dar traficul devine tot mai greu de monetizat. Am scris azi despre acelasi lucru, incercand sa explic de ce sunt mai optimist decat majoritatea.

    A doua ideea ar fi ca viralitatea nu reflecta cati oameni citesc un articol. Un tweet recent al CEO-ului Chartbeat:

    @arctictony We’ve found effectively no correlation between social shares and people actually reading

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close