Satul românesc e un fel de comunitate cu două viteze – bătrânii care trăiesc ca acum 50 de ani şi cei mai tineri, sub 50, pe care media şi internetul i-au schimbat radical.
Eu primesc cereri de angajare (la nivel de zilieri) pe Facebook iar vecinul meu fermier ştie toate noutăţile tot de pe Facebook, deşi nu pare deloc genul conectat.

clipe-din-viata-de-la-tara-4

Satul de azi e mai degrabă o suburbie a unui oraş imaginar: e încă rupt fizic de oraş (deşi, la 50 de minute până în Piaţa Unirii, cu maşina, nu e mult diferit de Drumul Taberei), dar cultural e mult mai apropiat de oraş decât acum 5-10 ani.
Asta nu e neapărat bine, impresia mea e că satul nu mai e o comunitate, e un fel de mahala. Oameni cu care împarţi timpul pentru că nu ai de ales, dar a căror viaţă e golită în cea mai mare parte de sens şi înlocuită cu rutina periferiei: şpriţul, bârfa, promiscuitatea.
Sunt mulţi oameni buni – cu unii dintre ei lucrăm – dar impresia mea e că matricea culturală a satului nu mai există şi e înlocuită definitiv de un fel de mahala fără centru. Aici se vede cu mult mai bine ce dezastru e tabloidizarea stupidă a televiziunilor: oamenii cresc într-un mediu în care există doar referinţe rele.
E foarte greu de înţeles pentru mulți ce anume mai înseamnă să fii bun şi ce anume e binele. Dacă nu ai un model în familie, creşti cu ideea că Ponta sau Capatos  sunt modele de succes.

(Dintr-o poveste-interviu cu Florin Cojocariu – fizicianul care s-a retras, împreună cu soția artist-plastic, într-un sat de lângă Lehliu și a fondat ferma de roșii CAP Gurbănești.)
Continuarea săptămâna aceasta.

Foto: Dragoș Asaftei

3 Comments

  1. Eu cred că satul s-a schimbat pentru că oamenii nu mai muncesc. Nu mai muncesc pământul. Nu știu de ce! Probabil că li se pare greu, probabil că obțin minimul de care au nevoie altfel, mult mai ușor, probabil că nu mai vor casa lor sau nu mai au ambițiile bătrânilor, probabil că s-au învățat să vândă terenuri scumpe cu preț pe metru pătrat, habar n-am, dar majoritatea “tinerilor” nu mai muncesc pâmântul. Și cred că de aici se trage “aspectul” de mahala, deși eu cred că e un termen prea dur. Sunt multe de spus!

  2. Satele au ramas in urma pentru ca a aparut colectivizarea care a distrus munca si traditiile taranului roman pe timpul comunismului. I-au bagat la munca la colectiv i-ar acum au niste pensii de mizerie.
    Cred ca trebuie sa mai treaca o generatie ca viziunea sa fie putin schimbata .

  3. Taranul a vindut pamintul ,generatiile urmatoare vor fi total diferite fata de ce stim noi .

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close