uber imparte costul cursei

Bucureștiul e un oraș blocat care-ți mănâncă nervii. Mă uit pe la 7.40 pe fereastră și văd un șir lung de mașini care înaintează cu viteza melcului. Claxoane, vociferări.
Mai poți funcționa decent dacă ți-ai început ziua sub tensiunea cum că (iar) vei întârzia la serviciu?

Varianta cu transportul în comun nu e neapărat o salvare: autobuzele sunt din ce în ce mai puține, iar metroul… Îmi povestea o prietenă care lucrează în Pipera cum că pe această linie e o adevărată luptă de a pătrunde în vagoane, dimineața, la oră de vârf.

Bucureștiul este doar una dintre capitalele europene sugrumate de trafic, dar pare singura în care se încearcă foarte puțin pentru a îmbunătăți circulația.

trafic bucuresti uber

Voi testa intensiv începând de astăzi, timp de 10 zile, Uber, serviciul de ride sharing.
Una dintre funcțiile acestei aplicații mobile care îmi place foarte mult este cea de împărțire a costului călătoriei cu prieteni sau colegi:

uber imparte costul cursei

Dar despre asta vom mai vorbi, astăzi Uber te invită să participi la un concurs.
Ce trebuie să faci:

1. Răspunde, printr-un comentariu la acest post, la întrebarea:
Dacă ai avea putere de decizie administrativă în București, ce măsură (măsuri) ai propune/lua ca să nu mai pierdem atât de mult timp în trafic?

2. Stabilirea câștigătorilor.
Vor fi trei câștigători dintre comentatori. Doi vor fi stabiliți prin tragere la sorți (random.org), iar cel de-al treilea va fi ales de mine – cel care a dat cel mai interesant răspuns.
3. Premii.
Fiecare câștigător va primi câte un credit de 100 de lei pentru călătorii cu mașinile Uber. Din experiența proprie, un astfel de credit ajunge pentru patru-șase curse prin București.
4. Termen limită pentru răspunsuri: miercuri, 28 octombrie, ora 20.00

Detalii despre serviciul și aplicația mobilă Uber, aici.
Aplicația poate fi descărcată pe smartphone de pe următoarele link-uri:
Varianta Apple Store
Varianta Google Play
Varianta Windows Phone

21 Comments

  1. Bună, Victor!
    Mă înscriu şi eu la acest concurs.
    Să ne imaginăm un scenariu utopic: în urma unei decizii s-au cumpărat mai multe autobuse, mai multe tramvaie, mai multe trenuri de metrou. Toate acestea sunt dotate cu cele mai noi condiţii astfel încât este o plăcere să circuli cu ele, indiferent de distanţa parcursă. Dat fiind faptul că acum avem cu ce, este necesar să şi promovăm transportul în comun: o idee ar fi să se instaleze şi să se promoveze un sistem de bonusare a călătorilor. Spre exemplu: la 10 călătorii validate, automatul îţi mai oferă încă 3 gratuite.

  2. Bun! Mai ales prima parte, cu achizitia de autobuze, trenuri de metrou.

  3. Piste de biciclete practicabile, deocamdata ciclismul e sport extrem in capital. Asta in primul rand.

    Apoi campanii de scoatere a oamenilor din masini in favoarea bicicletelor sau a mersului pe jos.Bucurestenii, romanii in general de fapt, sunt obsedati de masina.

    Nu in ultimul rand as adopta vechea masura, aparent dictatoriala, o zi circula masinile cu sot, una cele fara sot.

  4. 1. Banda speciala pentru transportul in comun (RATB, taxi, Uber, Black cab, etc) pe care nu au voie ceilalti participanti la trafic. Asta va duce la un trasport in comun mai rapid si mai precis (este si va fi foarte util sa te uiti pe Google maps, in locatia statiei tale de RATB si sa vezi exact la ce ora va veni urmatoarea masina, pe care o astepti).
    2. Un transport in comun mai bine pus la punct va face ca mai multi conducatori auto sa il prefere (cand vor sti exact cat timp fac pana la destinatie si vor compara cu posibilitatea de a ramane blocat undeva in masina proprie, ce credeti ca vor alege?)
    3. In nici un caz o zi cu sot si alta fara sot la numere – se vor inmulti proprietarii a 2 masini, iar locurile de parcare nu cresc in acelasi ritm.
    4. Taxa pentru masinile proprietate personala, care vor sa traverseze centrul orasului. Din banii pe aceasta taxa si cei de pe amenzile date celor care vor incalca regula asta si cea de la pct. 1, s-ar putea realiza ceea ce vorbeam la pct. 1 si la pct urmator.
    5. Finalizarea centurii capitalei pe cel putin 2 benzi pe sens si a pasarelelor in punctele de intrare/iesire in/din capitala. Lumea va prefera sa ocoleasca orasul, decat sa il taie dpdv al timpului si financiar, cum am aratat in pct.4.
    6. Cardul unic de calatorie, pentru transportul in comun, cu abonamente in functie de zonele pe care vrei sa le traversezi – functioneaza foarte bine la altii de ani de zile, nu vad de ce nu ar functiona si la noi.

  5. Salut!
    In primul rand imbunatatirea transportului in comun: banda de circulatie dedicata, sistem mai usor de plata (card, sms, abonamente), marirea parcului, sincronizarea semafoarelor (asta e valabil pentru trafic in general). In al doilea rand Politie care sa fluidizeze traficul, nu sa stea la “agatat”. Si amenzi mari, luat permisul, pt cei care incalca flagrant regulile de circulatie, sfideaza colegii de trafic, blocheaza INUTIL intersectiile.

  6. Solutia este favorizarea sistemului de transport in comun/transport persoane (benzi de circulatie dedicate, mai multe garnituri cumparate… nu stiu cate se pot face in legatura cu oferirea de bonusuri, regiile sunt deja subvenctionate de stat) in paralel cu suprataxarea detinatorilor de autoturisme pentru uz personal. S-ar putea sa vedem mai des soti, prieteni, vecini impartind aceeasi masina. Si rezolvam si problema parcarilor in parte, nimeni nu isi va mai tine masina nefunctionala in fata blocului, daca trebuie sa plateasca in plus pentru ea.

  7. In primul rand as pleca de la cauzele traficului din Bucuresti si as incerca sa stabilesc cateva masuri in functie de:

    – impactul pe care-l au asupra traficului
    – bugetul necesar implementarii
    – timpul necesar implementarii

    1. Prea multe automobile in trafic. Aici masurile pe care le vad tin de alternativele la automobilul personal:

    – mersul pe jos/bicicleta/trotineta. La punctul asta vorbesc din experienta personala, in ultimii doi ani am lasat autoturismul in parcarea casei si am preferat una din variantele de mai sus. Aici probleme vs. solutii sunt para discutate: lipsa de siguranta in trafic (cu bicicleta), masinile parcate aiurea pe trotuare, carosabilul prost – inclusiv trotuarele.

    – alternativele motorizate – transport in comun, taxiuri, car-sharing. La punctul asta cred ca se poate face mult mai mult pe zona de educatie. Sunt si eu suprins de cat de multe persoana din Bucuresti nu stiu ca-si pot configura rapid traseul cu transportul public catre o destintatie folosind google maps, sau folosind aplicatii dedicate – gen Moovit.

    – Masuri coerctivive/financiare mai bine aplicate. Un autoturism personal cu care vii la servici singur la 9 dimineata si pleci la ora 6 inseamna eficienta foarte mica – folosesti un sfert dintre locurile masinii, masina ocupa un spatiu de parcare 8 ore inutil. Solutia, ca in multe capitale europene: permis platit pentru a circula in zona de centru, dovada faptului ca ai unde sa parchezi masina, benzi dedicate pentru autobuz, taxi,car sharing, etc

    2. Infrastructura rutiera. Aici cred ca se pot face multe lucruri, de multe ori cu investitii minime,sau cu un impact semnificativ:

    – Delimitarea benzilor de circulatie.
    – Mutarea majoritatii lucrarilor de mentenanta pe timpul noptii
    – Stabilirea unui criteriu de evaluare a lucrarilor si in functie de impactul asupra traficului si a costului aferent. 10000 de masini care sunt blocate jumatate de ora, in fiecare zi, pentru ca se lucreaza la un pasaj inseamna cateva zeci de mii de euro zilnic (combustibil consumat, ore de munca pierdute, etc.) Le ia in calcul cineva pe astea cind se aproba lucrari care dureaza ani de zile?

    3. Birocratie vs. informatie. In cateva secunde afli din Google Maps unde e un blocaj. Sau in Waze unde se fac lucrari, sau unde sunt gropi in carosabil. Sau in Moovit cand vine urmatorul autobuz. Sau in cateva zile poti face lista de pe net cu principalele metode deja testate de marile orase ale lumii. Sau sa creezi un grup de discutie cu romani care deja traiesc in orasele respective. In acelasi timp montarea unui semn de circulatie probabil necesita o documentatie mai stufoasa decat toata lista de mai sus. Nu mai vorbesc de proiecte gen sosea de centura, sau o linie noua de metrou. Daca nu se gaseste o modalitate sa se rezolve si blocajul birocratic, orice metoda de imbunatatire a traficului va ramane doar o utopie.

  8. Excelente raspunsuri, multumesc.

  9. Prima banda pentru RATB si biciclete. Multi din cei pe care-i stiu ar merge cu bicicleta zilnic dar le e frica de masini si nebunii din trafic. Ii inteleg foarte bine. Iar o bicicleta e o masina in minus care ar putea fi in ambuteiaj in fata ta. Momentan, singura pista/banda pentru biciclete e…ati ghicit. Pe restul (alea de pe trotuare) nu ai voie sa circuli.

  10. 1) As suplimenta numarul de mijloace de transport in comun (frecventa mai mare) simultan cu cresterea taxelor pt masini (impozit auto) si a taxelor de parcare.
    2) banda dedicata pentru mijloacele de transport in comun (bus, tramvai) pe care sa poata circula si masinile de taxi/Uber + biciclete.
    Politia locala să “stea la pândă” și să nu ierte nici o abatere; Banda asta prioritară să aibă semafor dedicat la intersecții care să-i dea un avans de 5-10 secunde la pornire (la culoarea verde).
    3) ZTL pentru zona centrală – zona trafic limitat doar pentru mijloace de transport în comun, “riverani”, taxi/Uber. Se instalează fie bariere, sau mai bine camere video și pac, amendă mare. În zona de ZTL să aibă acces gratis/nerestricționat masinile electrice (care nu poluează).
    4) mijloacele de transport în comun să aibă un card unic, valabil peste tot, pe post de bilet. Cu automate de bilete în stații (cash/card/sms);
    5) pe mijloacele de transport în comun, altele decât metro, accesul să se realizeze prin față, pe la șofer, care validează/asistă la validare bilet. Nu se validează, nu pleacă mai departe. Ulterior șoferul va putea vinde bilete direct celor ce au nevoie, însă la supra preț (+50% față de automat).
    6) aproape de zonele periferice, la capetele de linie ale mijloacelor de transport în comun, să se construiască parcări cu tarife mici, ca să se favorizeze și mai mult transportul la comun.

  11. 1. Infrastructura subterana, respectiv dezvoltarea metroului ca sa acopere cat mai multe zone din Bucuresti si aeroportul Otopeni
    2. Benzi dedicate pentru transportul in comun, taxi-uri, Uber, etc
    3. Sincronizarea reala a semafoarelor.
    4. Centura Bucurestiului cu 2 benzi pe fiecare sens pentru a avea posibilitatea de a ocoli orasul si nu a il traversa
    5. O legatura mult mai buna intre mijloacele de transport in comun prin intermediul unei aplicati care sa ofere cele mai bune rute, cea mai ieftina ruta, cea mai eficienta, etc indiferent de combinatia de mijloace de transport

  12. 1. Banda separata pentru transportul in comun. Peste tot, in toate cartierele. Unde nu se poate, transportul in comun sa aiba prioritate.

    2. Inmultirea mijloacelor de transport in comun si ameliorarea conditiilor de calatorie (pana de curand mergeam la serviciu cu aceleasi tramvaie pe care le recunosc de cand eram copil, in anii ’80. Nici atunci nu erau noi)

    3. Intrarea in mijloacele de transport in comun sa se faca numai pe la sofer, astfel incat absolut toti calatorii sa achite contravaloarea calatoriei (si asa se strang bani pentru mai multe autobuze)

    4. abonamente/ carduri de acces comune RATB/ Metrorex, cu discount-uri in functie de numarul de calatorii.

    5. Rutele RATB trebuie regandite (vezi situatia cartierului Drumul Taberei care nu este legat direct nici de Piata Unirii, nici de Piata Victoriei). Traseele trebuie sa fie legate intre ele prin statii comune sau foarte apropiate, astfel incat transferul sa se realizeze cu usurinta.

    6. Santierele din Bucuresti – trebuie sa existe un plan la nivelul intregului oras, astfel incat sa nu mai fie permise santiere mari in acelasi timp care blocheaza mai multe parti ale orasului, ducand la un haos generalizat.

    7. Firmele care realizeaza lucrari stradale sa primeasca amenzi foarte mari, zilnice, pentru intarzierea finzalizarii lucrarilor, pentru lucrari facute de mantuiala.

    8. Piste dedicate pentru bicliclisti – nu pe trotuar, marcate cu vopsea, ci pe carosabil, separate la fel ca cea de pe Calea Victoriei.

    9. Amenzi imense pentru cei care stationeaza in locuri nepermise, blocand traficul, dar si pentru cei care ocupa tot trotuarul.

    10. Repararea sistemului de management al traficului si responsabilizarea celor care ar trebui sa-l coordoneze.

    11. Trasee de maxi-taxi accesibile tot prin card RATB, pentru acoperirea unor trasee ce nu pot fi asigurate prin autobuze/ troleibuze.

    12. RATB trebuie sa aiba un program clar de functionare pentru fiecare linie, program care trebuie sa fie afisat in fiecare statie.

    13. La metrou sunt trasee unde trenurile vin foarte rar si prin urmare sunt si foarte aglomerate – si aici este necesar ca programul sa fie revizuit.

  13. – benzi speciale pt ratb pe toate arterele principale.
    – benzi pt biciclisti pe toate arterele principale
    – sistem complet de indicare a pozitie in trafic a ratb in toate statiile ratb. sa stie calatorul cat mai are de asteptat si programul mijloacelor ratb.

  14. Ideea cu tramvaiul 41 a fost excelenta: cand sunt la volan, am o ciuda pe ele ca merg asa repede, iar cand sunt in tramvai, creste inima in mine ca o iau inaintea tuturor.
    Solutie ptr viitor? Mult mai multe linii de acest fel dar neaparat suspendate: vom renunta singuri la masini!

  15. 1. Benzi dedicate numai transportului in comun. Cu amenzi drastice pentru cei care circula pe ele fara drept
    2. Incurajarea mersului pe bicicleta.
    3. (Re)Punerea in lucru a sistemului de management al traficului (semaforizarea inteligenta)
    4. Prioritizarea terminarii centurii ocolitoare a Bucurestiului prin largirea la 2 benzi si instalarea de poduri/giratorii la iesirile din oras
    5. Dezvoltarea RAPIDA a infrastructurii Metrorex, cu instalarea la capetele de linii (la marginea orasului) a parcarilor dedicate navetistilor.

  16. As introduce o taxa de acces in centru (“rovinieta de centru”)
    Amenzi pentru cei care parcheaza aiurea – puse in geam, nu sa stai dupa sofer sa il prinzi, ca in State (de ex. blocheaza o banda intreaga, vezi capatul lui Eminescu, la intersectia cu Dorobanti – cei 50 de m de banda de stanga sunt mereu ocupati cu masini parcate)

  17. Ziua buna!

    Sunt convinsa ca toti avem idei nemaipomenite pt ca ne-am trait copilaria citind Povesti Nemuritoare si ne-am ales cu o imaginatie bogata. Asa ca demersurile mele vor fi absolut utopice, atata timp cat coloanele oficiale sunt dedicate premierilor ce merg sa-si cumpere paine.

    1. Incep, asa cum dau startul fiecarei zile, cu mersul la scoala. Inscrie-ti copilul la scoala din cartier. Matematica e aceasi si la Waldorf si in Drumul Taberei. Dar daca tot te decizi sa faci 40 de minute pe drum pana la scoala din celalalt capat al orasului, fa un pustiu de bine si organizeaza-te cu ceilalti parinti si stabiliti un traseu/Sau Directorii de scoli, sa scoata de la vesnicul cirap “fondul clasei/scolii” neimpozitat inca de ANAF si sa achizitioneze per cartiere autobuze pt copii sa-i duca la scoala. Incredibil cum 15 septembrie, inceputul anului scolar a devenit ca un “bau bau ” al soferilor…toata lumea asteapta panicata inceputul scolii, anticipand haosul dar fara sa gandesca vreo solutie.

    2. Stiati ca Bucurestiul are fix aceleasi strazi si cand ploua? Incredibil cum la cativa stropi de ploaie se blocheaza roti si se dezmortesc claxoanele. Poate daca semafoarele ar fi perfect functionale si pe langa Legislatia Rutiera unii soferi ar pune in practica si manierele in trafic, am putea trece peste acest impediment al naturii, care de fapt face cate o favoare si mai spala din masini din cand in cand. In plus, e important sa educi populatia in a intelege ca masina nu e umbrela, si uneori poti investi si in impermeabile si pantofi de calitate, in loc sa urci in masina cu sandale ca sa mergi pana la piata pt ca ploua. Aici nu ar trebui sa fiu Administrator de oras, ci Asistenta Peronala a Celui de Sus ca sa pot face vreo schimbare in gandirea masei.

    3. Transportul in comun- aici imaginatia ne-o ia razna…Autobuze si tramvaie perfect sincronizate, in care sa poti intra fara sa iti fie frica ca iesi fara geanta si …acum chiar exagerez…dar ce ar fi daca ar fi curate? Si sa nu ma uit la vatman in cabina sa vad ca are ceva improvizatii cu o surubelnita si banda izolera? 1,3 ron plimbarea…sincer as prefera sa ne platim calatoriile in piese de schimb pt mijloacele de transport in comun pt ca astfel poate chiar se va ocupa cineva de ele. Azi o piulita, maine un rulment, o placuta de frana…si pam pam! Si poate ar fi mai indicat sa poti composta biletul chiar in statie, ca uneori in autobuz chiar nu ai cum sa ajungi la aparat (ca sa nu vorbim de cele defecte) si uite asa te faci cu o amenda si ceva bruscari de la controlor.

    4.I-as pune la munca!!! Toate proiectele de constructie de noi pasaje, poduri , drumuri,…toate aceste gauri negre in buget, care nu fac decat sa schilodeasca traficul pe perioade nedeterminate. Depasirea termenului de predare proiect ar fi un nou “bau bau ” pentru firmele contractoare…ce clar nu mi-ar fi veri, cumnati sau ceva cunostinte! Ar intelege aceste firme si de la ele, toata lumea ce inseamna sa iti asumi responsabilitatea. Cei ce termina proiectul la timp primesc automat , fara licitatie urmatorul proiect de constructie , iar cei ce nu si-au respectat intelegerea fara motive plauzibile raman automat fara autorizatie de functionare…am mers prea departe? Si ce daca? Si ei imi intind nervii la maxim cand in loc sa petrec timp cu copilul meu pierd 2 ore pe zi(pe aceasi ruta timp de un an)intr-un autobuz ce iti anuleaza simtul olfactiv si tactil.

    4. Observ ca multa lume e pasionata de biciclete.. mai multe piste pe drumurile ce duc spre zonele bussiness ale capitalei. Majoritatea firmelor incurajeaza aceasta practica si faciliteaza angajatilor utilizarea biciletelor, dar dragii de ei…sa le care in brate prin metrou? Iarna ar fi mai putin fezabil, dar in rest sigur practica asta ar mai face si bine sanatatii.

    Ma opresc din visare si ma duc sa imi incarc cartela de RATB si sa-mi cumpar dezinfectant de maini. Sau poate azi plec de la munca cu Uber? Cine stie…

  18. Bună ziua,

    Pe lângă soluțiile lui Nicușor Dan pe acest subiect (care mi se par foarte bune) ar mai fi câteva idei:

    – dublarea stațiilor de metrou prin înjumătățirea distanței dintre ele;
    – la fiecare stație de metrou implementarea unui sistem de închiriat biciclete gratuit și foarte rapid (pe principiul cărucioarelor de supermarket – v. Copenhaga);
    – blocarea accesului auto pe toate liniile de tramvai (în zonele unde strada este prea îngustă interzicerea totală a accesului auto și transformarea spațiului dintre șine și bordură în pistă de biciclete)

  19. Concursul s-a încheiat.
    Va multumesc tuturor pentru raspunsuri, multe dintre ele excelente.
    Va rog sa-mi lasati ragaz cateva zile, pentru a le citi/analiza cu atentie pe toate si pentru a stabili castigatorii.
    Revin 🙂

  20. Salut,

    Castigatorii concursului sunt:
    1. Razvan c.
    2. Andra Pintican
    3. cartus

    Le voi scrie cate un email.
    Va multumesc tuturor pentru participare, ideile voastre au fost excelente.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close