Când eram prin gimnaziu, ajunsesem împreună cu ceva colegi de clasă la convingerea fermă cum că soliștii de operă pe care îi auzeam la radio sunt nebuni.
Altfel nu ne explicam de ce țipă în halul acela.

Statusurile de pe Facebook care îi ironizează pe cei care merg zilele astea la Festivalul Enescu au succes și adună zeci și sute de like-uri.
De cealaltă parte, n-ai cum să nu observi și oarece snobime postând texte prețioase de prea plin intelectual, de cum pășesc în sinistra Sală a Palatului.

Și totuși, de unde poți apuca muzica clasică spre a o înțelege, când primim o invitație sau ne-am cumpărat bilet la Festival – pentru că cei mai mulți dintre noi nu ne-am născut cu pian în casă?

Vă propun să ne gândim la o specie de evenimente de mare succes: Historical Reenactment.
Conceptul cere ca un grup de oameni să re-creeze un moment istoric pe baza unui scenariu, de pildă reconstituirea unei bătălii. Ca exemplu, unii se costumează în daci, alții în romani și simulează o bătălie (chestia asta chiar se întâmplă vara în Transilvania și adună mii de spectatori):

Dac Fest 2019 în Transilvania.
Sursă: Facebook/Mugur Pop

Să ne întoarcem la poveste.
Astfel, când o orchestra simfonică urcă pe scenă, am putea să judecăm momentul ca un Reenactment.
Piesa muzicală pe care o ascultăm și pe care încercăm să o deslușim a fost compusă acum o sută de ani sau mai mult.
Muzicienii contemporani nu fac altceva decât să re-creeze la fiecare interpretare momentul primei audiții de pe la anii 1600 sau 1900. Și poate așa trebuie să judecăm momentul, să ne jucăm cu imaginația mergând în trecut.

Pentru a reuși acest tip de exercițiu, ni se cere un mic efort înainte de a pleca spre concert: să ne uităm în program și să vedem cu ce ne vom delecta.
Și să căutăm apoi online contextul istoric, obiceiurile și condițiile vremii în care au fost compuse concertele/simfoniile.

De pildă azi-noapte, la Ateneu, o orchestra barocă italiană a interpretat Giustino, o opera de Vivaldi (da, cel cu Anotimpurile).
Opera a fost compusă acum 300 de ani iar premiera pregătită pentru Carnavalul de la Roma, eveniment anual de opt zile în care locuitorii își rupeau capetele în petreceri uriașe înainte de postul Paștelui.

Dacă apucai să citești ceva despre viața lui Vivaldi, despre gusturile și comportamentele romanilor de la 1724, opera își dezvăluia mai ușor înțelesurile.
Un clip cu orchestra Accademia Bizantină și Giustino:

Mai sunt încă 12 zile de Festival Enescu 2019 și dacă ai ocazia să mergi, nu o rata.
_________________________________________–
Promo: Dacă scanezi o bancnotă de 5 lei cu aplicația mobilă dARe by Samsung, poți intra virtual în sălile de concerte ale Fastivalului Enescu. Concurs.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close