Un obicei prost: să simplificăm excesiv o idee în discuție folosind sloganuri sau proverbe.
Pierdem astfel punctele de vedere nuanțate din complexitatea respectivei idei.
Un exemplu de gândire la conservă, de-a gata:
Psihanaliza freudiană se bazează pe sloganul „Totul este sex.”
Acest rezumat forțat poate da impresia că teoriile lui Sigmund Freud reduc totul la sex și că abordarea sa este ușor de înțeles de către orice profan. Ceea ce e fals.
(Nu discutăm acum cât de acceptată mai este acum gândirea fondatorului psihanalizei.)

Tocmai ai citit o idee din cartea Thinking to Some Purpose, apărută în 1939, semnată de Susan Stebbing, prima femeie acceptată ca profesor universitar de filosofie în Marea Britanie.
Susan a scris această carte de dezvoltare personală avant la lettre, încercând să-i facă pe oamenii obișnuiți să gândească corect, în zilele tulburi de la începutul celui de-al doilea război mondial.
Stebbing afirma că indivizii sunt cu adevărat liberi doar atunci când sunt capabili să gândească clar.
Chiar dacă individul este liber din punct de vedere politic și economic, democrația poate fi menținută doar dacă majoritatea cetățenilor sunt capabili să gândească liber – scria Susan Stebbing.
Și chiar dacă au trecut mai bine de 80 de ani, cuvintele ei au rămas valabile, fie și dacă ne amintim doar de turmele care au intrat în Capitoliu în ianuarie sau de cei care dărâmă furioși statui.
Așadar, dacă auzim pe cineva că vorbește în proverbe și sloganuri, nu înseamnă că e neapărat înțelept, ci doar rudimentar 🙂

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close