Închide

Ce vrei să cauți?

Ce e bine să faci înainte de a urca pe munte, ca să nu te caute Salvamont și Vodafone cu dronele

Anul trecut, Salvamont a cules de pe munte 8.500 de persoane accidentate sau rătăcite

Riscul de accidentare sau rătăcire a traseului în munți este destul de mare.
Ce-i de făcut. În primul rând, instalează pe telefon aplicația mobilă Salvamont/Vodafone (Android și iOS). Aplicația funcționează pe orice smartphone și cu orice abonament sau cartelă de la orice operator.
Când pleci pe traseu, e esențial să dai click pe butonul Tracking din aplicație. Astfel, dispeceratul Salvamont îți poate afla poziția/traseul dacă se pune problema să ceri ajutor. Și chiar dacă s-a terminat bateria de la telefon sau ai ajuns într-o zonă fără semnal, ultima ta poziție înregistrată de aplicație poate orienta căutările de salvare.

Vodafone și Salvamont colaborează de 18 ani. În ultimii trei ani administrează împreună această aplicație mobilă de salvare . Astăzi au anunțat două noi tehnologii complementare, spectaculoase, de salvare pe munte.

Semnal 5G din dronă.  Este un prototip funcțional care urmează să intre în exploatare în zonele montane cu incidență mare de accidentări/rătăciri, precum Făgăraș sau Retezat.
Cum funcționează. Echipa Salvamont aduce în zona de căutare, lipsită de semnal de la rețelele mobile, o antenă satelit instalată pe un vehicul adaptat terenului montan.

antenă satelit vodafone pentru actiuni salvamont

Antena se conectează prin satelit la centrul rețelei Vodafone.
Salvamontiștii ridică apoi în aer o dronă echipată cu un echipament radio (conul acela din fotografie) care generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 kilometri.

Telefonul mobil al persoanei căutate se conectează, astfel, în mod automat la rețeaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgenţă 112, indiferent de operatorul ale cărui servicii le folosește. Mai mult, dacă persoana căutată utilizează aplicația Salvamont-Vodafone și a activat funcția de localizare prin date mobile înainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmări traseul acesteia pe munte și o va putea găsi mai repede. Drona este alimentată de baterii, dar și printr-un cablu, conectat la un generator, pentru mărirea duratei de funcționare.

Căutare bazată pe fotogrametria și inteligența artificială. 100 de fotografii de teren interpretate în două minute
Dacă salvamontiștii caută o persoană într-o anumită zonă pot folosi o altă dronă profesională, echipată cu tehnologia necesară pentru fotogrametrie și termoviziune.
În doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 kilometri liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini necesare căutării victimelor, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare.
Fotografiile sunt transmise, prin intermediul rețelei create special pentru misiunea de salvare, către Centrul Național de Analiză Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate. În centrul de analiză conectat la rețeaua GigaNetwork FIBRĂ, datele sunt analizate și procesate în câteva minute (aproximativ 100 de fotografii în două minute) prin intermediul programului de detecție automată cu inteligență artificială SARUAV. Sistemul caută imagini ale victimelor după o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiză trimite salvamontiștilor din teren coordonatele.

Acest documentar explică cum funcționează noile tehnologii Salvamont – Vodafone:

„De la an la an, numărul acțiunilor de salvare în munte crește cu 30 – 40%. Anul trecut, am avut peste 7.000 de misiuni și mai mult de 8.500 de persoane salvate. În astfel de intervenții, timpul este cel mai important element. Folosind soluțiile lansate astăzi și având și un centru de comandă dotat cu tehnologie de ultimă generație conectat la rețeaua de fibră optică a Vodafone, mărim capacitatea de căutare de aproape 10 ori, ceea ce înseamnă mai multe vieți salvate – explică prof. Sabin Cornoiu, Președintele Asociației Naționale a Salvatorilor Montani din România.

De la Supernet la GigaNetwork
Vodafone Supernet devine Vodafone GigaNetwork,  a anunțat cu ocazia evenimentului de astăzi Nedim Baytorun, Consumer Business Director, Vodafone România. Acest rebranding „reflectă evoluția firească a Vodafone spre o companie de tehnologie”.
Rebrandingul vine și în contextul unei duble recunoașteri din partea auditorului independent german umlaut – pentru rețeaua mobilă care a obținut certificarea „Best in test” și pentru „cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România”, a mai spus directorul Nedim Baytorun.

Rețeaua Vodafone GigaNetwork mobilă a fost certificată „Best in test” în martie anul acesta de către auditorul german umlaut, obținând un punctaj total record al ultimilor șase ani în evaluările umlaut, de 922 de puncte, la o diferență de 25 de puncte de următorul operator clasat.
Astfel, rețeaua de comunicații mobile GigaNetwork a Vodafone s-a remarcat ca fiind cea mai bună rețea de voce și date mobile la nivel național, obținând cel mai mare punctaj total, cel mai mare punctaj pentru serviciile de voce mobilă, cel mai mare punctaj pentru serviciile de date mobile, cel mai mare punctaj pentru zonele urbane și cel mai mare punctaj pentru fiabilitatea rețelelor mobile.
În ceea ce privește rețeaua Vodafone GigaNetwork FIBRĂ, aceasta a fost deja certificată de același auditor german, în luna august 2021, pentru cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România, fiind prima astfel de certificare conferită de auditorul umlaut unui operator de rețea de internet fix din țara noastră.

1 comentariu Adaugă comentariu

  1. Din pacate, sunt foarte multe persoane in tara noastra care nu respecta nici regulile minime pentru siguranta pe munte si probabil de asta apar asa multe cazuri de persoane disparute.

Adaugă comentariu