Partea de software a unui automobil de generație nouă tinde să conțină astăzi peste 100.000.000 de linii de cod. Mașina modernă este din ce în ce mai mult definită de soluțiile software integrate care controlează elementele hardware și mecanice – explică Cătălin Golban, directorul departamentului de inginerie a sistemelor de percepţie video de la Centrul de Inginerie Bosch Cluj.
Acest Centru este un segment hi-tech din industria auto autohtonă, fie și dacă luăm în considerare numărul mare de angajați care lucrează aici, peste 1200, specialiști în inginerie software, hardware și mecanică pentru vehicule. Centrul colaborează îndeaproape cu fabrica de componente electronice auto Bosch din Jucu.
Câteva dintre soluțiile dezvoltate la Centrul de Inginerie Bosch de la Cluj:
Automobilul devine un echipament IoT. Odată cu creșterea cantității de software instalat într-o mașină, apare și necesitatea conectării acesteia la internet in cloud. „Avem o strategie la nivel de companie în domeniul conectivității auto, pe conceptul Internet of Things (IoT) – spune Cătălin Golban. Automobilul devine un device pe roți care se conectează la net. Diverse componente din mașină pot trimite date și pot primi actualizări care îmbunătățesc continuu funcționalitatea. Astfel, partea de software developement în cloud capătă o importanță din ce în ce mai mare”.
Conducere automată a vehiculelor. Centrul de Inginerie Bosch de la Cluj dezvoltă soluții complete de conducere automată a autovehiculelor dar și componente pentru aceste tehnologii, cum sunt senzorii video, radar, cu ultrasunete și vehicul computers care centralizează informațiile. Deocamdată, ne aflăm în stadiul de conducere automată de nivel 2, ceea ce înseamnă că șoferul este în continuare responsabil și când automobilul este pe modul automat. De exemplu, sistemul poate frâna automat pe baza informațiilor primite de la senzori, dar în cazul în care nu o face, șoferul este responsabil dacă nu intervine. Trebuie precizat că, deocamdată, nu există producători consacrați în conducerea automată de nivel 3, în care sistemul începe să fie responsabil, dar industria face pași în această direcție.
Controlul direcției. Până când vom ajunge la nivelul 3 al conducerii automate, importante sunt confortul și siguranța pe care ni le aduce un sistem de direcție performant. Centrul Bosch de la Cluj livrează astfel de soluții pentru marii producători auto europeni.
De exemplu, servodirecția electrică dezvoltată de Bosch controlează cu ajutorul unui motor electric inteligent direcția vehiculului. Pe baza semnalului de direcție de la senzorul de cuplu, unitatea de control calculează suportul optim de direcție și trimite informațiile către motorul electric.
Pentru motociclete. Motocicleta din imagine este echipată cu senzori Bosch, dintre care doi sunt de tip radar, plasați în față și în spate (Advanced Rider Assistance Systems), cu rolul de a crește confortul și siguranța. De pildă, un grad de înclinare mai mare limitează accelerația pentru stabilitate.
Sisteme inteligente de alimentare pentru e-mobilitate. Centrul Bosch de la Cluj livrează soluții și pentru ecosistemul de stații de încărcare pentru vehiculele electrice. Acestea sunt gestionate în cloud. Bosch a pus la punct și un software care optimizează durata de viață a bateriilor: preia informații de la mai multe mașini, le prelucrează și face predicții pentru a prelungi această durată de viață.
Soluțiile de încărcare conectate de la Bosch sprijină șoferii de vehicule electrice cu funcții convenabile pe tot parcursul călătoriei, cum este planificarea traseului, care oferă recomandări personalizate pentru punctele de încărcare și locații relevante (puncte de interes). Utilizatorii pot planifica un traseu nou convenabil cu aplicația pentru smartphone încă din casă sau din birou, înainte de a se sui la volan. Traseul ales este apoi transferat fără probleme de pe smartphone la unitatea principală a vehiculului.
De asemenea, soluțiile de e-mobilitate Bosch vin cu opțiuni de plată facile pentru utilizarea stațiilor de încărcare publică și încărcare optimizată din punct de vedere al costurilor la domiciliu.
Acestea sunt câteva dintre tehnologiile dezvoltate la Centrul de Inginerie Bosch de la Cluj, prezentate succint, atât cât permit cerințele de protecție a proprietății intelectuale.
Bosch caută în continuare softiști talentați
Știrea este că Bosch extinde Centrul de Inginerie de la Cluj și la București.
Centrul din Capitală are deocamdată câteva zeci de specialiști, dar se vor alătura și alții, ținta de angajări pentru acest an pentru întreaga țară fiind de 400 de specialiști.
Dacă te pasionează automobilele, motocicletele și vrei să construiești viitorul tehnologic, aruncă o privire la pozițiile deschise și alătură-te echipei Bosch!