Industriile tech adoptă periodic câte o sintagmă care semnifică o revoluție și pe care o folosesc exagerat în toate materialele de comunicare. Cea mai nouă este inteligența artificială (AI).
Astfel, o seamă de companii, de la startup-uri la organizații foarte mari, includ frecvent în discursul public termenul inteligența artificială (AI), fără să aibă acoperire în realitate, pentru a-și convinge consumatorii și potențialii investitori, ori din pornirea FOMO de a nu părea că pierd trenul tehnologiilor emergente.
De exemplu, în retail, sunt companii care susțin, exagerat, că sistemele de recomandare personalizată sunt bazate pe algoritmi AI avansați. În mod similar, în sănătate, anumiți furnizori se laudă cu diagnostice stabilite cu ajutorul inteligenței artificiale, dar care furnizori folosesc în realitate niște programe banale de recunoaștere a tiparelor. Instituțiile financiare fac reclamă unor strategii de investiții bazate de asemenea pe AI care funcționează mai mult pe modele statistice tradiționale decât pe reala învățare automată.
Supraestimarea (falsă) a utilizării tehnologiilor AI de către companii aflate, adesea, la stadiul experimentelor cu ChatGPT, este definită drept AI washing.
Presa economică semnalează că apar implicații juridice ale AI washing. În Statele Unite, organismele de reglementare precum Comisia Federală pentru Comerț (FTC) și Comisia pentru Valori Mobiliare și Burse (SEC) analizează din ce în ce mai atent afirmațiile companiilor legate de utilizarea inteligenței artificiale. FTC are autoritatea de a sancționa practicile înșelătoare, în timp ce SEC se concentrează pe protecția investitorilor și pe informarea corectă.
Sancțiunile pentru afirmațiile false sau înșelătoare privind inteligența artificială pot fi severe: amenzi mari, acțiuni corective obligatorii, iar în cazuri extreme, managerii pot fi acuzați, penal, de fraudă.
Ideal ar fi ca, atunci când o organizație comunică cum că a făcut un salt semnificativ în introducerea AI, să indice, cât se poate de precis, ce tehnologii de inteligență artificială utilizează, de la ce furnizor și să vină cu exemple de avantaje clare în dezvoltare.
Un articol pe acestă temă, aici.