Iulian PădurariuÎnainte de a ne repezi pe scenele diverselor evenimente pentru a ne lăuda cât de tari suntem noi în online, poate că e bine ca mai înainte să ne punem o oglindă în față și să ne analizăm cu atenție.

Iulian Pădurariu este unul dintre cei mai reputaţi consultanţi de strategie de business, cu o experienţă de marketing strategic de peste 15 ani şi cam tot atâtea premii EFFIE câştigate cu proiectele gestionate.

Cu un General MBA la Webster şi un Professional MBA la Wirtschaftsuniversität Viena, specializat în Antreprenoriat şi Inovaţie, Iulian este și antreprenor (fondator ClubicityMarks | Simplicity și Trout and Partners Romania).

Locuiește la Viena și va fi unul dintre vorbitorii-vedetă la evenimentul Zilele BIZ (11-15 noiembrie).

Am stat de vorbă 5 minute, prilej pentru un flash-interviu.

VK: Dacă m-ar întreba un investitor din Silicon Valley sosit în România care ar fi start-up-urile online româneşti în care ar merită să bage banii, nu cred că aş putea să-i dau prea multe exemple.
Greşesc?
Care crezi că sunt cauzele pentru care România nu „naşte” proiecte online cu adevărat relevante?

Iulian Pădurariu: Nu greşeşti deloc, sunt şanse foarte mici ca România să nască proiecte online cu adevărat relevante pentru Silicon Valley.
Explicaţia mea: lumea de acolo împarte startup-urile în două categorii importante: “technology push” şi “market pull”.
La ambele capitole România nu are cum să stea prea bine.
Dacă în ce priveşte tehnologia parcă-parcă am mai avut ceva de dovedit la nivel mondial  – şi mă gândesc aici la cele câteva achiziţii importante din ultimii 10 ani pe care le putem numără pe degetele de la o mâna -, dar în ce priveşte “market pull” situaţia stă la nivelul solului.

În România (chiar dacă nu ni se pare) nivelul competiţiei este extrem de scăzut. Spun asta în comparaţie cu economiile dezvoltate.
Startup-urile de tip market pull se concentrează în a servi consumatorilor soluţii mai bune, mai simple faţă de cele ale competiţiei, iar presiunea competiţiei este cea care practic aduce diamantele la suprafaţă. Noi încă producem cărbuni, şi zic asta nu ca o defăimare, ci pentru a ne trezi puţin la realitate.
În proiectele online, România de azi este cam în aceeaşi situaţie cum era până la aderarea în UE în ce priveşte piaţă confecţiilor: produceam în lohn pentru toate casele mondiale de modă, pentru că munceam curat, repede şi ieftin. Cam aşa e şi acum, cele mai multe companii de succes din online produc “în lohn” pentru pieţele dezvoltate, însă rareori dezvoltă ceva relevant.

VK: Am întâlnit totuși destui tineri români de 14-20 de ani care au idei interesante de start-up-uri în domeniul hi-tech.
Care ar fi cele mai importante 3 sfaturi pe care le-ai da acestor tineri pentru a nu se pierde pe drum şi a ajunge, din posibili antreprenori, salariaţi într-un loc călduţ?

Iulian Pădurariu: Primul sfat pe care-l dau acestori tineri e să facă ORICE şi să îşi continue studiile în afară ţării. De preferinţă în SUA, dar sunt destule şcoli bune şi în vestul Europei.
Indiferent cât de greu ar părea, indiferent de resursele părinţilor, experimentaţi şi un alt sistem de învăţământ!
Societatea intră într-o era a colaborării, a gândirii creative, iar multiculturalitatea e mai importantă acum ca niciodată.
Dacă pe vremea părinţilor noştri era o mare realizare să vii de la sat la oraş, astăzi măcar avem libertatea de a învaţă cam unde ne trece prin cap.
Sfatul numărul 2:  ca antreprenor e ok să ai vise, însă în prima parte a vieţii antreprenoriale cred că e mai important să ai un plan de antrenament. Nu e aşa important să vrei să schimbi lumea la 20 de ani, cât e de important să devii master în ceea ce îţi place să faci.
Cred că e mai util la vârsta asta să îţi placă mult de tot să faci ceva şi chiar să copiezi un proiect de succes.
Investitorii caută şi aşa ceva, tehnica se numeşte “rollup” – cumpără şi unesc mai multe companii mici ce derulează activităţi similare
Sfatul numărul 3:  învaţă-i şi pe alţii să facă ceea ce ştii tu să faci cel mai bine.
Pe de-o parte experienţa de a împărţi cu alţii se spune că generează fericire, dar pe de altă parte vei avea ocazia să descoperi că nu eşti chiar aşa de bun cum îţi imaginezi, iar acesta frustrare te va împinge constant spre autodepăşire.

In ziua de Open innovation la Zilele BIZ, Iulian Pădurariu va susține o prezentare despre Puterea de inovare a comunitatii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close