Un adevarat cosmar pentru producatorii, distribuitorii si retailerii de electronice. Vanzarile sunt la pamant, cu exceptia televizoarelor LCD si cu plasma care se mentin constante.
De remarcat valoarea ridicola a pietei de camere foto: doar 9 milioane de euro pe trimestru la o populatie de 20 de milioane. La banii astia, nici un producator nu te poate privi cu seriozitate.

In EUR million

T4 2008

T1 2009

T2 2009

T3 2009

T3 2009
T3 2008
+/- in %

T1-T3 2009

 

T1-T3 2009

T1-T3 2008

+/- %

Consumer
Electronics

155

59

52

56

-44,8%

167

-43,3%

Photo

16

7

9

9

-52,1%

25

-46,9%

Major Domestic Appliances

147

66

79

96

-38,4%

241

-37,6%

Small Domestic Appliances

27

17

16

18

-25,1%

51

-23,2%

Information Technology

258

129

87

86

-58,1%

302

-50,8%

Telecommunication

110

64

55

61

-33,5%

180

-28,6%

Office Equipment
& Consumables

29

14

10

10

-57,3%

34

-53,2%

GfK TEMAX® Romania

742

356

308

336

-45,8%

1.000

-42,3%


Telefoane mobile (inclusiv smartphone)
– vanzarile au scăzut cu 33,5% comparativ cu al treilea trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 61 milioane de euro – arata cel mai recent studiu al GfK Romania
Televizoarelor LCD si cu plasmă – vanzarile au ramas relativ stabile de la o luna la alta, aceasta performanta fiind determinată de diverse promotii. Deprecierea preturilor a afectat cel mai mult modelele cu o diagonala mai mare dar si pe cele de 32“.
Aparate foto digitale – vanzarile au atins aceeasi valoare in T3 2009 ca in trimestrul precedent – 9 milioane de euro. Fiind unul dintre sectoarele cele mai afectate de criza economică, piata foto a fost în T3 2009 la jumatate fata de nivelul atins in T3 2008.
Sectorul IT – a continuat sa inregistreze o scadere de 58,1% in T3 2009, in comparatie cu acelasi trimestru al anului trecut, ajungand la 86 de milioane de euro. Performanta negativa a sectorului este provocata de cererea scazuta pentru aproape toate categoriile de produse IT. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt sistemele desktop si monitoarele. Aceste produse care au inregistrat o scadere semnificativa, au tras intreaga categorie in jos. Scaderea puterii de cumparare a oamenilor cauzata de scaderea veniturilor reflecta o tendinta negativa in sectorul IT, sustinuta de asemenea de scaderea B2B.

Comunicatul GfK Romania in intregime:

Evoluţia vânzărilor bunurilor de folosinţă îndelungată în România
Sectoarele electrocasnicelor mici şi telecomunicaţiilor au scăzut cu 23,2% şi 28,6% în primele trei trimestre ale anului. Vânzările de electrocasnice mari au avut din nou un trimestru bun, comparativ cu începutul anului 2009, dar faţă de 2008, vânzările au scăzut cu 37,6%. Electronicele de larg consum au scăzut, de asemenea, cu 43,3%, în timp ce sectorul foto a înregistrat o descreştere de 46,9% în 2009. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut cea mai slabă performanţă, scăzând cu 50,8%, respectiv cu 53,2%.

Piaţa aparatelelor electrocasnice mici s-a dovedit a fi mai rezistentă în faţa crizei decât restul sectoarelor, în ciuda pierderilor pe aproape toate segmentele. Performanţa negativă a electrocasnicelor mici s-a diminuat uşor, ajungând la o rată de scădere de 25% în T3-2009, comparativ cu 27,6% în trimestrul 2 din acest an. Al treilea trimestru a atins cea mai mare valoare a vânzarilor din 2009: 18 milioane de euro. Acest lucru se datorează în special lunilor iulie – august. Aparatele de ras reprezintă una dintre grupele de produse care si-a revenit cel mai bine în aceste două luni. Cresterea vânzărilor s-a datorat epilatoarelor, fiind un produs sezonier. 
O altă categorie, aceea a aparatelor de preparare a alimentelor, a avut un trimestru mai bun. Cererea mare de maşini de tocat şi mixere manuale a determinat vânzări mai mari decât în T3 2008. Atât roboţii de bucătărie cât şi blender-ele manuale şi aparatura de bucătărie au avut o evolu?ie pozitivă în timpul anului. Criza financiară a schimbat comportamentul oamenilor – aceştia preferă mai degrabă să gătească acasă, decât să iasă la masă în oraş. 
Pe de altă parte, produsele care au avut o prestaţie bună în prima jumătate a anului acum au înregistrat o evoluţie pozitivă mai redusă, cauzată de creşterea preţurilor.

Telecom: Caracteristicile noi au echilibrat scăderea
În trimestrul trei din 2009, piaţa de telefoane mobile si smart a scăzut cu 33,5% comparativ cu al treilea trimestru al anului 2008, atingând o valoare de 61 milioane de euro. Scăderea vânzărilor de telefoane mobile şi smart a urmat tendinţa negativă afişată în acest trimestru de către toate categoriile monitorizare de TEMAX, dar mai mică decât scăderea medie a grupurilor de produse analizate în acest indicator. Cererea de pe piaţă a fost încurajată de scăderea preţurilor de vânzare şi de noutatea tehnologiei încorporată în noile modele. Electrocasnicele mari
Vânzările în cadrul segmentului de electrocasnice mari au crescut cu 20% în T3 2009, în comparaţie cu performanţele atinse în trimestrul anterior, dar au scăzut cu 38,4% faţă de acelasi trimestru al anului trecut. Modelul de creştere a fost variabil în cazul celor mai importante grupe de produse. Perioada de vară a facilitat niveluri semnificative de creştere pe piaţa congelatoarelor şi frigiderelor, în special modelele eficiente energetic au fost impulsionate de campaniile recente de buy-back desfăşurate de cei mai importan?i producători ?i retaileri de pe piaţă.
Dacă vara s-a dovedit a fi benefică pentru vânzările de frigidere şi congelatoare, acelaşi lucru nu este valabil pentru alte grupe de produse importante, precum maşinile de spălat. Cu toate acestea, este de aşteptat ca T4 2009 să aducă o performanţă mai bună pentru aceste produse, prin continuarea campaniilor de promovare desfăşurate de către producători.
Electronicele de larg consum
Vânzările care au început în cursul verii nu au reuşit să prevină un alt trimestru slab pentru sectorul de electronice de larg consum. Scăderea totală a vânzărilor în T3 2009 a ajuns la 45%, afectând toate produsele în cadrul sectorului electronicelor. Factorii-cheie ai acestei evolutii se referă la o gamă semnificativă a efectelor crizei economice. In acest sens trebuie menţionaţi anumiţi indicatori, precum: scăderea împrumuturilor pentru nevoi personale, investiţii străine mai reduse, scăderea venitului consumatorilor, rata şomajului mai mare, slăbirea monedei locale, lipsa lichidităţilor care afectează anumiţi retaileri. Aceste evenimente au determinat o scădere a încrederii consumatorilor în economia românească (acum, la jumătate din nivelul atins în luna iulie 2008).Deşi evoluţia acestor indicatori economici nu oferă premisele unei creşteri a vânzărilor, totuşi se preconizează că T4 va fi un vârf si în acest an. Acest fapt se bazează pe motive de sezonalitate în ceea ce priveşte comportamentul consumatorilor, de asemenea susţinută de promoţii semnificative care urmează să fie desfăşurate de retaileri şi producători în decembrie pentru produsele electronice de larg consum, cu accent pe televizoarele LCD si cu plasmă. 
  În T3 2009, vânzările televizoarelor LCD si cu plasmă au rămas relativ stabile de la o luna la alta, această performanţă fiind determinată de diverse promoţii. Dacă pentru toate celelalte bunuri electronice monitorizate în cadrul TEMAX, preţul în lei a rămas relativ stabil, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent, promoţiile pentru PTV au fost asociate cu o scădere semnificativă a preţurilor. Deprecierea preţurilor a afectat cel mai mult modelele cu o diagonală mai mare dar şi pe cele de 32“. Comportamentul de consum este din ce în ce mai influenţat de promoţii şi de evoluţia preţurilor. 
 Foto
Vânzările de aparate foto digitale au înregistrat o performanţă constantă, atingând aceeaşi valoare în T3 2009 ca în trimestrul precedent – 9 milioane de euro. Fiind unul dintre sectoarele cel mai afectate de criza economică, piaţa foto a fost în T3 2009 la jumătate faţă de nivelul atins în T3 2008. Cererea în scădere din partea consumatorilor a influenţat, de asemenea, curba de sezonalitate în acest an, transformând-o, pentru sezonul de vară, într-una destul de plată, mergând pe un trend descendent după un vârf slab atins în iulie 2009. Pe fundalul stagnării preţurilor în lei, evoluţiile din interiorul segmentul compact au fost declanşate de promoţii realizate de către producători. 
IT: Continuă scăderea 
Sectorul IT a continuat să înregistreze o scădere de 58,1% în T3 2009, în comparaţie cu acelaşi trimestru al anului trecut, ajungând la 86 de milioane de euro. Performanţa negativă a sectorului este provocată de cererea scăzută pentru aproape toate categoriile de produse IT. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt sistemele desktop şi monitoarele. Aceste produse care au înregistrat o scădere semnificativă, au tras întreaga categorie în jos. Scăderea puterii de cumpărare a oamenilor cauzată de scăderea veniturilor reflectă o tendinţă negativă în sectorul IT, susţinută de asemenea de scăderea B2B.
Echipamentele de birou au înregistrat cifre negative
Echipamentele de birou înregistrează o scădere drastică de (57,3%) în al treilea trimestru al anului comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2008, atingând o valoare de 10 milioane de euro.
Ambele produse din categoria echipamentelor de birou, imprimantelor şi multifuncţionalele, prezintă o dinamică negativă în al treilea trimestru încadrându-se în aceeaşi tendinţă în scădere în IT, acestea fiind periferice pentru notebook-urile şi sistemele desktop vândute pe piaţă.

2 Comments

  1. […] GFK: Vanzarile sectorului IT, in jos cu 58,1% fata de 2008 … December 9th, 2009 Performanta negativa a sectorului este provocata de cererea scazuta pentru aproape toate categoriile de produse IT. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt sistemele desktop si monitoarele. Aceste produse care au inregistrat … […] […]

  2. O sa creasca din nou, asa spun expertii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close