COMUNICAT-DE-PRESALa prezentarea mea de saptamana trecuta de la Marketing in direct, cineva din sala m-a intrebat cum ar trebui sa arate comunicatul de presa ideal.

Altfel spus, unul care sa nu irite inutil receptorul (jurnalistul, bloggerul) si care sa aiba sanse mari de a fi preluat de cat mai multe medii.
Mai aveam doar trei minute din timpul pe care il primisem, iar un raspuns cat de cat util a fost imposibil de dat, in afara de sintagmele din PPT pe care il afisasem pe ecran.
Iata cateva idei – nu neaparat originale – despre cateva dintre conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un comunicat de presa ok:

Sa fie gata pentru copy-paste (news ready, inclusiv cu respectarea elementelor de SEO pentru media digitale).
Comunicatul ar trebui sa respecte structura si stilul stirii, astfel incat munca editorului sa fie cat mai putin ingreunata, in conditiile in care „am dat primul stirea” este una dintre performantele care se cer acum

Cu diacritice/fara diacritice
Unele site-uri/bloguri scriu cu diacritice, altele fara. Este destul de inconfortabil sa scoti/pui diacritice inainte de a urca comunicatul online
O aplicatie simpla instalata pe computerul PR-ului ar permite ca acesta sa trimita comunicatul in ambele variate (cu/fara diacritice). Pare complicat, dar nu este.

•Rezumat atractiv in corpul e-mail
Daca PR are abilitatea sa comprime/rezume informatia din comunicatul atasat in cateva fraze inteligibile (evident, si acestea news ready), sansa de a-si vedea comunicatul online creste.
Jurnalistul si bloggerul pot sa dea rapid copy/paste si apoi sa vina cu update din comunicat

Fara sintagme dragi bizonilor din conducere („misiunea noastra este”, „satisfactia clientului”)
Limba de lemn corporatista face inca ravagii, omorand informatia si creand senzatia ca managerii nu mai stiu sa vorbeasca omeneste.

•Foto/video
In atasamentul mail-ului ar trebui sa existe obligatoriu 1-2 poze care sa ilustreze subiectul si, daca se poate, un clip video urcat deja pe un portal de unde poate fi luat cu embed.

Cam acestea ar fi cateva dintre regulile comunicatului de presa profesionist pe care le vad eu.

Rugamintea ar fi sa veniti si voi cu idei despre ce v-ati dori de la comunicatele de presa care va sosesc cu zecile in fiecare zi, idei pe care sa le lasati la comentariile acestui post.
Va fi util, pentru ca ceata este inca densa prin birourile unor agentii de PR si ale clientilor lor amatori de exprimari de lemn.

7 Comments

  1. In privinta primului punct am o mica obiectie. Intr-adevar este benefic responsabilului de relatii publice sa ii fie preluat mesajul de catre numeroase persoane, site-uri, bloguri, intr-un timp cat mai scurt. Insa ma intreb daca preluarea copy-paste este ceea ce ne dorim. Articolele pe bloguri au prins avant si au inceput sa fie o parte esentiala a comunicarii unui brand pentru ca ofera altceva: o poveste, o experienta personala, ceva ce le diferentiaza de articolele traditionale de presa, de tip stire.

    Mi-ar placea sa vad cat mai multe articole personalizate si cat mai putine copy-paste-uri. Aleg continut de calitate si relavant in detrimentul cantitatii.

    In rest, numai de bine. 🙂

  2. Un material bun! Se gasesc cateva sfaturi chiar utile aici. Parte din ele le-am aplicat si eu cand ma ocupam de relatiile cu presa!

  3. Imi plac comunicatele care mi se adreseaza personal si comprima informatia in 2 – 3 propozitii in body-ul e-mail-ului. Consider ca e obligatoriu ca acestea sa contina documentul cu textul intreg al comunicatului in limba romana si engleza (multi dintre noi au si site-uri in limba engleza), totodata imaginile atasate sa fie optimizate pentru web (jpg, max. width 1024 px). Ideal ar fi sa contina si link spre video youtube. La sfarsit sa se afle datele de contact ale persoanei care a trimis comunicatul, dar si a agentiei (inclusiv adresa). Bineinteles, adresa de mail de pe care e trimis comunicatul, sa fie a acelei persoane care mi-l trimite, nu noreply@xyzPR.ro sau newsletter@xyzPR.ro.

  4. daca e copy-paste ready munca editorului care mai e? nu sunt de acord cu punctul 1.

  5. Culmea e ca editorii muncesc mai mult decat inainte, pentru ca au ramas mai putini dupa valurile de concedieri.
    Eu am incercat sa dau o minima reteta de succes in eficienta comunicarii corporate, si nu pentru publishing.

  6. Comunicatul de presa ar trebui sa fie un call-to-action pentru cititor, nu o prezentare.

    Impreuna cu textul ar fi util sa vina si un call-to-action pentru publisher, de tipul “cand ai timp, hai sa vorbim despre subiect”.

    Bottom line: comunicatul de presa nu trebuie sa fie scopul comunicarii, ci “scuza” ei.

  7. George, bun!

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close