Închide

Ce vrei să cauți?

Andrei Rosca: Unde e concurenta, lucrurile se schimba in bine pentru cei care isi fac treaba si in rau pentru ceilalti

Companiile romanesti care se promoveaza prin Social Media sunt adesea privite precum primii biciclisti din Bucurestiul anilor 1880: drept niste ciudatenii in comportamentul de business.
Unele se accidenteaza si nu vor sa mai auda de noul „vehicul”. Altele, desi nu isi rup picioarele, nu vad niciun beneficiu. Iar altele iau viteza si se bucura de rezultate.
Agentia Spada a implinit un an de activitate, iar managerul Andrei Rosca vine cu niste concluzii dupa primele 365 de zile de activitate:

Andrei Rosca SpadaSa tragem linie la un an de activitate: cati angajati ai, care au fost cele mai importante campanii/branduri pentru care a lucrat Spada, cu ce cifra de afaceri ai incheiat 2011?

Andrei Rosca: In prezent suntem sase oameni si estimez ca vom creste la cel mult opt anul acesta.

Pentru noi, cea mai importanta campanie a fost cea pentru promovarea revistei Stiinta & Tehnica, fiindca am primit suficienta libertate si incredere incat sa testam mai multe canale de social media si sa gestionam bugetul cum credem de cuviinta. A fost o campanie de awareness, care a avut insa ca obiective secundare si generarea de lead-uri si vanzari de abonamente la revista.
In doar patru saptamani de campanie s-au generat cateva sute de astfel de lead-uri.

Clienti foarte importanti pentru noi sunt BCR, Altex dar si cateva agentii de media si PR mari.

Spada a avut in 2011 o cifra de afaceri de peste 150.000 de euro.

Care sunt tipurile de comportament al companiilor traditionale – obisnuite cu promovarea prin mass-media clasice – atunci cand primesc propunerea de advertising/marketing/promovare prin Social Media? Rezerva, neincredere, temere, entuziasm, curiozitate?

Andrei Rosca: Multi dintre oamenii care iau decizii legate de bugetele de marketing au inceput sa inteleaga ca fenomenul Social Media nu poate fi ignorat. Cred ca au depasit faza in care sperau ca va trece repede, iar acum incearca sa inteleaga si sa isi dea seama cum ii poate ajuta.
Ne place sau nu, Facebook a contribuit destul de mult in aceasta directie. Faptul ca sunt peste 4 milioane de romani acolo schimba un pic datele problemei chiar si pentru cei obisnuiti doar cu TV. Iar in privinta Facebook putem spune ca exista in momentul de fata si suficient entuziasm, si suficienta curiozitate. Tot ce mai trebuie in aceasta directie sunt niste case-study-uri destepte, care sa arate rezultate si dincolo de concursurile de like-uri.

Neincredere n-am vazut, dar poate asta se datoreaza si faptului ca suntem agentie de Social Media si cei care vorbesc cu noi cam au habar despre ce e vorba. Inteleg ca exista agentii de digital sau PR carora le este ceva mai greu sa ii convinga pe clienti ca blogurile sau Linkedin-ul merita incercate, dar cred ca asta se intampla fiindca ani de zile le-au propus si i-au obisnuit cu alte canale media iar shift-ul nu se poate face atat de rapid.

In acest sens, noi pregatim deja niste case-study-uri interesante atat pe partea de management de pagini de Facebook, cat si pe Linkedin.

Apropo de Facebook. Daca un client ti-ar cere in acest moment un exemplu de succes in promovarea prin Facebook, care ar fi acela? Si care ar fi elementele de succes al acestui exemplu?

Andrei Rosca: Asa cum spuneam, inca ne lipsesc case-study-urile autohtone.
Daca ar fi sa raman la exemple din Romania, as fi foarte subiectiv si as da exemplu doi clienti ai nostri, in cazul carora cunosc foarte bine detaliile. Un client mic, restaurant chinezesc, care cu cateva sute de euro pe luna investiti in managementul unei pagini de Facebook a reusit, cu ajutorul cupoanelor, sa aduca in restaurant suficienti oameni incat profitul obtinut sa acopere investitia facuta in Facebook.
Mentionez si campania pentru Stiinta & Tehnica ce a avut si o componenta de Facebook cu ajutorul careia a generat cel putin 300 de lead-uri. In acest al doilea caz elementele de succes au fost faptul ca s-a ales un canal care se potrivea foarte bine cu produsul si s-a profitat la maximum de posibilitatile de targetare oferite de Facebook.

Si ca sa ies un pic din zona de return on investment imediat, fiindca exista si campanii care au alte tipuri de obiective, as mai da un exemplu din afara Romaniei, si anume Toyota, care anul trecut, in urma rechemarilor in service a anumitor modele a avut de suferit foarte mult la nivel de imagine. Ce au facut? Au inceput rapid o monitorizare pe canalele de Social Media si au inceput sa raspunda punctual fiecarei nelamuriri, fiecarui client nemultumit care isi exprima parerea online. Aici succesul a fost dat de doua elemente: monitorizare si reactie imediata, autentica si sincera.

Care este blogul care a adus pana acum cel mai mare ROI pentru un client Spada?

Andrei Rosca: Visurat.ro. Iar rezultatele sunt date de seriozitatea si dedicarea cu care Sebi isi face treaba de fiecare data si de modul prin care incearca (si reuseste) de fiecare data sa livreze un pic mai mult decat s-a angajat sa faca.

Dau blogurile din Romania semne de oboseala, de diluare a fortei de influenta, asa cum spun unii? Cum vezi evolutia blogosferei autohtone in 2012?

Andrei Rosca: Nu cred ca blogurile din Romania dau semne de diluare a fortei de influenta. Poate doar blogosfera in ansamblu e ceva mai diluata, insa exista inca poli de influenta puternici. In ceea ce priveste schimbarile in blogosfera, au inceput deja sa se simta. Exista bloggeri (mari) pe care nimeni nu-i mai cere in campanii, ori din cauza faptului ca sunt persoane dificile si, deci, in ochii clientilor, e prea riscant, ori fiindca atunci cand au fost inclusi in campanii au dezamagit. Am vorbit cu mai multe agentii care spuneau ca anul acesta se asteapta ca banii investiti in bloguri sa scada.

Eu nu cred ca nu se va mai investi, ci doar ca se va investi cu un pic mai multa grija si ca banii se vor distribui altfel (la mai putini bloggeri) decat pana acum. Si cred ca este normal si bine sa se intample asta. Oriunde exista concurenta, lucrurile se schimba in bine pentru cei care isi fac treaba si in rau pentru ceilalti. Asa crestem.

Cat de eficienta este amplificarea „auxiliara” a campaniilor de pe bloguri prin retelele sociale, ma refer la conturile de Facebook, Twitter si Facebook?

Andrei Rosca: Noua ni se pare foarte eficienta. Publicurile sunt foarte diferite. Cu exceptia zonei de oameni care lucreaza in online/marketing si care in general urmaresc pe cineva pe mai multe canale (blog, Facebook, Linkedin, Twitter, Google+), restul oamenilor folosesc cel mult doua. Facebook de obicei, poate si blogul daca chiar e interesat de ceea ce scrii si cam atat. Ceea ce inseamna ca amplificand campania prin alte retele sociale, in mod cert numarul de oameni atinsi de mesaj creste, deci cam orice obiectiv pe care l-ai avea are mai multe sanse sa fie atins.

Care au fost deciziile gresite pe care le-ai luat, inevitabil, in primele campanii pe care le-a desfasurat Spada?

Andrei Rosca: In ceea ce priveste campaniile, din punct de vedere al strategiei, n-am facut cine stie ce greseli, dar asta doar fiindca atunci cand am pornit Spada si eu si alti oameni din agentie aveam deja ceva experienta, n-am pornit de la zero. Greselile mari le facusem deja inainte, la bookblog.ro. Au fost insa ceva provocari in primele luni pe partea de lucru cu alte agentii, fiindca a trebuit sa invatam sistemul si sa identificam care sunt lucrurile importante pentru ei (sunt destul de diferite fata de clientul final). Le-am invatat, acum lucram foarte strans cu unele dintre ele, insa a fost nevoie sa acumulam experienta si pe partea asta.

Care ar fi suma minima ideala pentru o campanie pe bloguri?

Andrei Rosca: Daca vrei sa incerci un pic marea cu degetul, o poti face si cu 1.000-1.500 euro, insa o suma ideala minima ar fi undeva pe la 3.000 – 4.000 euro. Cu o investitie mai mica e destul de greu sa tragi concluzii cu privire la eficienta canalului.

Anul trecut au fost destule momente tensionate generate de intarzierile la plata pentru campaniile in Social Media. Care a fost situatia in ultimele luni, se perpetueaza sau nu obiceiul de a nu plati intr-un orizont de timp rezonabil?

Andrei Rosca: Aici cred ca un raspuns mai obiectiv l-ai primi din partea bloggerilor si a oamenilor care ar trebui sa incaseze banii. Din ce am auzit eu, nu s-a schimbat mare lucru, dar asta nu inseamna ca nu exista si agentii care isi fac treaba bine si platesc la timp. Trebuie doar alese cu grija de clienti.

Intrebarile obisnuite: ce planuri aveti pentru 2012, ce dezvoltari, ce previziuni de crestere a veniturilor?

Andrei Rosca: In 2012 ne vom consolida pozitia obtinuta anul trecut si vom incerca mai multe parteneriate interesante, atat cu bloggeri cat si cu agentii. De asemenea, anul trecut am facut suficiente teste, suficient research si suficiente campanii incat de anul acesta putem spune ca suntem in stare sa livram atat management de FanPage-uri, cat si aplicatii de Facebook la un nivel peste media pietei.

Avem de gand sa capitalizam pe acest punct forte, fiindca noi chiar credem ca ar trebui sa depasim perioada concursurilor de Like-uri si a aplicatiilor colorate si frumoase care nu fac nimic.

Articole populare Ultima luna

7 comentarii Adaugă comentariu

  1. Chiar imi plac genul asta de articole, care ajuta bloggeri aspiranti sa-si faca o idee despre ce se intampla acolo sus!
    Sper sa mai vii si cu alte articole de gen, fiindca cel putin pe mine ma ajuta foarte mult sa aflu informatii la care nu am acces… nu sunt din Bucuresti, iar acolo vad/observ ca se misca toata partea de colaborare offline cu online!

  2. Mulţumim Victor! Am preluat şi pe blog o parte din el 🙂

Adaugă comentariu