Ieri, la Brands & Communities, cand Stefan Chiritescu, head of planning la Graffiti BBDO, ne-a pus clipul acesta, m-au trecut fiorii (se simte mult mai dramatic intr-o sala de conferinte, pe un ecran mare si cu sunet la boxe; ma gandesc cum o fi pe stadion):

Povestea:FC Liverpool este un brand cu o valoare de piata uriasa, cu manageri care sunt maestri in marketing.
Se spune ca fanii cumpara pamant de sub gazon pentru a le fi pus, simbolic, cand vine momentul, in mormant.
FC Liverpool nu a mai castigat niciun titlu european important din 2005. Dezamagirea e mare. Insa de sapte ani, comunitatea suporterilor nu si-a schimbat comportamentul. O incurajeaza tot atat de puternic, indiferent de rezultat, asa cum ati vazut si in clip (ascultati cum accentueaza cuvantul „never”), clip inregistrat anul trecut la meciul cu FC Barcelona.

Important intr-o comunitate este nu sa ne uitam unii la altii, ci sa ne uitam cu totii in aceeasi directie, spune Stefan, care a mai venit cu un exemplu de comunitate de brand tot din sport, de asta data, Slavia Praha (scena-cheie este in primele secunde):

Dupa o umilitoare infrangere cu Arsenal (7-0), cei de la Slavia vin in fata suporterilor si se fac mici, cerand iertare. Furiosi la inceput, fanii se inmoaie si sfarsesc cu incurajari.
Este probabil pentru prima data in istorie cand un brand recunoaste din prima si din proprie initiativa ca a gresit, spune Stefan.
Doua exemple de comunitati de brand care au dovedit ca functioneaza si in vremuri de criza.

6 Comments

  1. Cea mai frumoasa atmosfera din lume pe un stadion.

  2. Este o diferenta intre un club de fotbal si orice alt brand. Un club de fotbal are fani devotati pe cand un brand are in cel mai bun caz consumatori fideli. Eu daca de maine nu mai tin cu Poli Timisoara nu ma pot duce pe stadion la UTA sau la CFR Cluj ( cele mai apropiate exemple ) dar ca si consumator fidel de Coca-Cola in caz ca nu gasesc ma multumesc si cu Pepsi ( exemple de branduri mari ).

  3. Chelbea:
    1) Iti dau un exemplu de brand 100% din afara sportului care contrazice intr-o anumita masura observatia ta de la final: https://www.victorkapra.ro/2011/10/07/cum-arata-vitrina-unui-apple-store-din-sua/
    Eu as privi si altfel fotbalul dincolo de fenomen social/sportiv. Fotbalul este in primul rand o afacere (sa ne uitam, zic, la valoarea de piata/veniturile unor cluburi mari, la pretul jucatorilor etc). Din perspectiva asta, pot fi considerate branduri comerciale.
    Evident, nu poti sa pui semnul de egal intre Coca-Cola si Barca, dar exista zone comune semnificative.

  4. Sorin: Sper sa ajung/sa ajungi odata la o partida Liverpool 🙂

  5. Razboaiele moderne se tin in terenul de fotbal. De aici si restul efectelor produse !

  6. Salut

    Analogia este interesanta si impresionanta. Poate fi si gandita ca un ideal. Raspunsul la intrebarea lui Victor Kapra, „Credeti ca aveti o comunitate de brand?” este: nu, nu exista ceva. Pentru purul si simplul motiv ca o comunitate de brand este de fapt o comunitate de consumatori. Iar consumul, se stie, este terenul unui lupte feroce. Conform unor cercetari din anii ’30, care nu au fost invalidate, oamenii au niste obieciuri de consum care evolueaza clasic, in functie de bunastarea materiala. Daca ai bani mai multi, dupa satisfacerea nevoilor de baza cheltuiesti pe leisure, educatie, placeri, narcisisim si hedonism. Dupa, dupa ce ti-a satisfacut (conform altor cercetari) nevoile de baza: hrana, somn, adapost, sanatate. Ca atare, o comunitate de brand ideal solida precum cea a fanilor F.C.Liverpool, in lumea bunurilor de consum, se poate vedea doar arareori in volume mari si pe termen lung. Probabil sunt doar cateva zeci de branduri, in lume, care pot aduna asa ceva, virtual desigur, foarte multi fani pentru foarte mult timp. Sa zicem Coca-Cola, USA, etc. Pentru ca in rest, masele de consumatori, precum alegatorii, sunt volatile. Toata lumea se bate pentru stomacul lor, pentru placerile lor, pentru a le pastra banii. Este competitie. Si putine branduri sunt cele cu care au trait bunicii nostri, si s-au sculat si merg la scoala copii nostri. Nu ? Iar in Romania, mai este mult de lucrat. Vad branduri care isi schimba orientarea de grup din doi in doi ani. Vezi la bere.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close