Închide

Ce vrei să cauți?

O radiografie a pieței românești de electronice

Piața electronicelor și electrocasnicelor din România a scăzut ușor în al treilea trimestru din 2012 față de anul trecut, însumând 337 de milioane de euro, cu 1,3% mai puțin față de perioada iulie-septembrie 2011.
Au crescut vânzările de telefoane mobile, de televizoare, dar camerele foto nu se simt prea bine.
Un studiu GfK TEMAX:

Telefoanele mobile, plus 12,3%

Valoarea totală a pieţei de telefoane mobile şi smartphone-uri a înregistrat în al treilea trimestru al anului 2012 o creștere semnificativă de 12,3% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2011, însumând 53 milioane de euro.

Deși piaţa smartphone-urilor este dominată de telefoanele ce încorporează sistemul de operare Android, s-a constat o creştere și pentru cele cu Windows Phone.

Imprimante și multifuncționale: plus 5,1%
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale rămâne stabilă în jurul valorii de 7 milioane de euro și în cel de-al treilea trimestru al anului 2012, înregistrând o creștere de 5,1% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Creșterea a fost asigurată imprimante “single function” (+9%), dar și de  de multifuncţionale (+4%). Echipamentele ce încorporează tehnologia laser rămân pe un trend ascendent în timp ce valoarea vânzărilor de produse cu tehnologie inkjet continuă să scadă.

Electronice: Salvarea vine de la televizoare

Vânzările din T3 2012 au marcat încă un trimestru bun pentru sectorul electronicelor. În cel de-al treilea trimestru vânzările totale au crescut cu 3,5%, valoarea totală a pieței de electronice fiind de 60 milioane de euro.

50 milioane de euro au venit doar din vânzările de televizoare plate. Televizoarele plate de dimensiuni medii (32 inch) încă reprezintă aproape jumătate din vânzările de LCD-uri, menținând o dinamică pozitivă. Totuși, ritmul de creștere pentru acest segment este mai lent comparativ cu diagonalele mai mari. O treime din vânzări, în valoare, reprezintă televizoarele cu diagonala ecranului mai mare de 40 inch. Performanța segmentelor 3D și Smart TV impulsionează piața de LCD-uri cu diagonala mai mare, în contrast cu Plasma, unde vânzările modelelor cu aceste inovații sunt mai degrabă scăzute și stagnante.

În concluzie, performanța stabilă a întregului sector poate fi atribuită evoluțiilor pozitive de pe piața televizoarelor plate. Acest lucru arată că pentru restul electronicelor, vânzările sunt încă slabe și în scădere. Dacă piața de electronice va continua pe același trend și în T4 2012, atunci televizoarele vor fi încă o dată cele care vor salva situația; poate cu o revenire timidă a segmentului de audio.

IT: Cresc vânzările de tablete

În al treilea trimestru al lui 2012 piața de IT a rămas pe un trend descrescător față de aceeași perioadă a anului trecut. Înregistrând o valoare de 96 milioane de euro, valoarea vânzărilor din sectorul IT a fost cu 1,1% sub cea din T3 2011. Categoria de produse care a înregistrat cea mai mare scădere a fost cea a monitoarelor, urmată de calculatoarele desk computing şi camerele web. Laptopurile au rămas încă sub valoarea din același trimestru al anului 2011. Creșteri importante faţă de T3 2011 au înregistrat tastaturile şi maușii. Vânzările de tablete continuă sa crească şi în acest trimestru.

Foto: Aparatele mirrorless, vânzări nesemnificative

Evoluția bună a vânzărilor din categoria foto care a început încă din prima parte a anului, poziționând acest sector pe un drum ascendent, s-a terminat brusc în T3 2012. Vânzările de camere foto digitale și rame foto digitale au scăzut cu 2%. Valoarea totală din T3 2012 a fost 12 milioane de euro, la fel ca în T2 2012.

Camerele foto compacte au fost cele care au scăzut cu 9%, septembrie fiind în mod special o lună foarte slabă prin prisma unei cereri mai scăzute decât în lunile anterioare și a unui număr mai redus de promoții. Segmentul compactelor care costă mai puțin de 100 EUR a fost cel mai afectat în acest trimestru.

În ceea ce privește D-SLR-urile, dinamica este încă una pozitivă, cu toate că creșterea acestui segment se află la jumătate din performanța din T2 2012. Aparatele mirrorless, segment în creștere în țările vestice, înregistrează încă vânzări nesemnificative în România.

Dacă piața foto va continua pe același trend și în următoarele luni, va fi nevoie de o lună decembrie foarte puternică, cu o multitudine de activități promoționale, pentru a menține următorul trimestru într-o dinamică pozitivă.

Electrocasnice mici: Vremuri dificile

Categoria electrocasnicelor mici a avut în 2012 un al treilea trimestru dificil, cu vânzări totale în scădere cu 7% comparativ cu aceeași perioada a anului trecut, ajungând la un total de 25 milioane de euro.

Vânzările au fost afectate negativ de performanța multor grupe de produse, dar mai ales de cele cu scădere de două cifre cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor, storcătoarele de fructe și legume și uscătoarele de păr. În cazul aparatelor pentru prepararea alimentelor, toate segmentele au contribuit la declinul sectorului.

În ciuda scăderii vânzărilor de aspiratoare, din cauza performanței negative a celor cu sac, a existat o creștere a celor fără sac.

Creșteri semnificative se regăsesc la categoria de aparate pentru prepararea băuturilor calde. Cu excepția filtrelor de cafea, vânzările de mașini de cafea și espresso au înregistrat creșteri în perioada iulie-septembrie 2012. Consumatorii români preferă mașinile de cafea care folosesc capsule sau pad-uri și cele fullautomatic. Aceste decizii au fost influențate și de scăderea prețurilor.

Vânzările de aparate de ras și epilat au fost impulsionate de epilatoare, care dau dovadă de o ușoară recuperare în T3 2012 față de T3 2011.

Electrocasnice mari: Încă pe un trend descrescător

Sectorul electrocsnicelor mari a scăzut cu 9,9% în valoare în T3 2012 comparativ cu același trimestru a lui 2011 înregistrând 84 milioane de euro. Chiar dacă septembrie 2012 a scăzut doar ușor față de anul trecut, vânzările slabe din iulie 2012 și august 2012 de pe majoritatea piețelor de electrocasnice mari au influențat foarte mult performanța acestui trimestru.

Similar cu celelalte evoluții trimestriale, și în T3 2012 piețele de aragazuri, frigidere și mașini de spălat rufe trec prin vremuri dificile, înregistrând rate de scădere de două cifre. Declinul acestor piețe mari, -12% în medie, este cauzat în mare parte de scăderi importante în cererea consumatorilor (unități vândute), prețul mediu diminuându-se cu nu mai mult de 5% în acest trimestru față de T3 2011. Piețele mai mici, cuptoare, plite și uscătoare de rufe, și-au continuat evoluția pozitivă, în timp ce piața de mașini de spălat vase stagnează. În concluzie, piața electrocasnicelor mari de sine stătătoare pierde teren, în timp ce segmentul incorporabilelor crește cu aproximativ 6% în valoare în T3 2012 față de T3 2011, reprezentând 11% din valoarea pieței de electrocasnice mari.

Adaugă comentariu