jorunalism robots forbes

Știrea aceasta, publicată de site-ul respectabilei reviste Forbes, a fost scrisă de un robot:

jorunalism robots forbes

Robotul respectiv nu este, evident,  un umanoid din magneziu și silicon, care stă așezat la un computer din redacția Forbes și tastează mecanic.
Știrea  a fost „scrisă” de un soft bazat pe inteligența artificială, Narrative Science, creat de un start-up din Chigaco.

Narrative Science preia cifre seci din diverse baze de date și construiește articole de presă,  dar și rapoarte de business pentru managementul diverselor companii, infografice și chiar mesaje pe Twitter.
Important: Robotul Narrative Science nu pune pur și simplu cuvinte de umplutură printre cifre, ci e capabil să analizeze datele și să tragă concluzii: de exemplu, știrea de care vorbeam la început oferă previziuni privind rezultatele financiare ale Johnson&Johnson  pe baza datelor bursiere disparate.
Altfel spus, robotul-scriitor de rapoarte explică oamenilor care este semnificația unor cifre provizorii.

Forbes nu este singurul client al Narrative Science.
În listă mai întâlnim furnizori de servicii financiare (Credit Suisse, American Century Investments) sau dealeri auto.
Când pe un portal de vânzări auto ai zeci de mii de oferte, e o muncă uriașă să postezi descrierea fiecărei mașini.
Narrative Science face asta în locul web editorilor: adună date tehnice din diverse surse, „citește” și comentariile utilizatorilor și construiește texte de prezentare pentru fiecare autovehicul aflat la vânzare.

Știre scrisă în mai puțin de o secundă
Și alte mari instituții americane de presă au „angajat” roboți.
Știrea aceasta, de 347 de cuvinte, difuzată de Associated Press (AP), a fost scrisă automat, în mai puțin de o secundă, de aplicația software Wordsmith:

Robot journalism AP

Viteza cu care o redacție livrează informația este, știm, importantă pentru prestigiu și numărul de abonați.
AP a anunțat că va produce,  pe trimestru,  4.440 de astfel de știri (despre rezultatele financiare ale companiilor) scrise de roboți, de zece ori mai mult decât produc redactorii-oameni în prezent.
Pentru că Wordsmith este încă în teste, știrile sunt deocamdată revizuite de jurnaliști în carne și oase înainte de a fi publicate, însă nu va trece mult timp până când automatizarea anumitor tipuri de news va fi totală.
(O statistică arată că Wordsmith a „scris” doar anul trecut 300 de milioane de știri pentru diverși clienți.)

Găsim destule exemple de Robot Journalism, tendință care s-a amplificat în acest an.
De pildă, unele dintre știrile despre cutremure sau despre crimele comunicate de poliție publicate de Los Angeles Times sunt redactate instantaneu de aplicații software, începând din martie anul acesta:

robot news

Vor fi înlocuiți în masă jurnaliștii de către roboți?

Evident că nu!
Un robot nu poate să facă jurnalism de investigație, analiză politică, să scrie reportaje emoționante sau cronici de spectacole.
Însă, știm, industria media este în criză.
Cantitatea de informație (tradusă în număr de afișări online) începe să conteze mai mult decât calitatea. Iar aceasta este o zonă în care generarea automată de texte, la costuri foarte scăzute, devine atractivă.
Ceea ce se întâmplă acum în jurnalism se încadrează în tendința mondială ca în anumite activități economice oamenii să fie înlocuiți cu roboți: în farmacii, în call centers, în avocatură chiar.
Studiile arată că în următorii zeci de ani aproape jumătate dintre angajații din SUA ar putea fi înlocuiți de roboți:

robots infografic

 

Blog Post sponsorizat de PRESTIGIO.

1 Comment

  1. Este cert şi dovedit că pe zi ce trece tot mai multe locuri de muncă sunt luate de către roboţi, în aproape orice domeniu de activitate. Deci, per ansamblu, uşor uşor ajungem precum în filmele SF.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close