IKEA studiu

Compania care a avut astăzi cea mai mare acoperire free cost în presa din România este Ikea.
Este de ajuns să dați o căutare rafinată pe Google pentru a vă convinge că foarte, foarte multe site-uri și bloguri – de la zf.ro și mediafax.ro și până la cronicavip.ro – au preluat știrea livrată sub formă de comunicat de către Ikea România.

Să comentăm speța:
Dacă firma de PR a Ikea România (MSLGROUP The Practice) ar fi trimis astăzi un comunicat de presă despre „noua lansare a  colecție SPRUTT de obiecte de depozitare și accesorii create pentru a face diminețile mai simple, disponibilă de luna aceasta” – respectivul comunicat s-ar fi bucurat de numeroase delete-uri.
Ar fi fost un comunicat de presă clasic (în sensul prost al cuvântului), despre încă o lansare de produse – simpatice și utile, dar în definitiv banale.

Însă ideea bună a Ikea a fost aceea de a „ambala” știrea despre lansarea liniei SPRUTT într-un conținut editorial atractiv, foarte bine scris, cu componentă vizuală actuală (infografic) și pe o temă de interes general: comportamentul de dimineață al celor mai stresați orășeni din România, bucureștenii.
Probabil că ați deja văzut știrea, reiau doar un fragment și un infografic (dacă vreți să citiți comunicatul în întregime, îl găsiți aici – Studiu IKEA despre dimineti):

Bucureștenii sunt matinali

  • Bucureștenii se trezesc mai devreme decât alți europeni din capitalele incluse în studiu (75% se trezesc la 7:00 sau mai devreme și 94% dintre ei se trezesc înainte de ora 9:00)
  • Aproape jumătate consideră că sunt persoane matinale
  • Cu toate că sunt matinali, 69% apasă butonul de snooze al telefonului cel puţin o dată
  • 4 din 10 bucureșteni se simt foarte creativi dimineața, la scurt timp după trezire, cel mai ridicat procent dintre ţările europene participante
  • Timpul petrecut de la trezire până la plecarea de acasă este de 1 oră și 21 de minute, mai puțin decât media celorlalte orașe din cercetare, care este de 1 oră și 37 de minute

Aspectul este important

  • Bucureștenii petrec în medie 13 minute în fiecare dimineață pentru a se aranja (16 minute femeile , 11 bărbaţii) şi 6 minute pentru a alege cu ce să se îmbrace

  • Majoritatea femeilor îşi rezervă timp dimineaţa pentru machiaj şi coafat. 64% dintre femei se machiază dimineața și 2 din 3 bucureșteni își aranjează părul dimineața

IKEA studiu

Cazul Ikea ne aduce aminte de un adevăr pe care nu toți managerii de comunicare/marketing au reușit să-l digere până acum: compania a devenit producător de conținut, compania a devenit publisher.
(De pildă, Iulian Stanciu, șeful eMAG, îmi povestea că are o întreagă „redacție” pentru conținutul de pe site – 50 de „editori” plus 175 de programatori.)

De ce e important ca un brand să producă un conținut de calitate:
Mass-media tradiționale au din ce în ce mai puține resurse editoriale, astfel încât orice content  venit din exterior care poate fi preluat cu copy-paste devine atractiv pentru a „mai pune ceva în ziar/pe site”.
Totodată, utilizatorii rețelor sociale se dau în vânt după conținut interesant iar brandul care reușește să-l ofere se bucură de simpatie și de interacțiune cu consumatorii.

Desigur nu toată vina pentru comunicatele de presă inepte care ne aglomerează inbox-ul aparține PR-ului; sunt o groază de manageri care insistă ca press release-urile să sune cât mai lemnos și cât mai artificial. Li se pare că astfel devin mai „serioși”, mai „corporate”, mai convingători.
Ceea ce nu e, evident, cazul. Sunt doar niște roboți demodați, cu un software prost la capitolul comunicare.

3 Comments

  1. Foarte interesant, dar și trist pe undeva faptul că trebuie să ambalăm mesajul în statistici și cifre. Semn că numai cuvintele nu mai ajung…

  2. Foarte buna tactica pentru o campanie de brand, nu neaparat una de produs. Am avut rabdare sa ma uit doar pe prima pagina de rezultate pe aceasta stire si nu apare deloc mentiunea liniei Sprutt. Daca apare in 3% din preluari e bine. Eficienta depinde de indeplinirea obiectivelor si asa cum ai prezentat tu cazul nu pare sa fi fost cu adevarat eficienta.

    Adevarata arta in PR consta in capacitatea unei agentii de a pune intr-o poveste cu continut de stire produsul unui brand. Si din pacate sunt putine agentii care pot face asta. asa ca se rezuma la statutul de robotei cu software mediocru care isi incaseaza fee-ul si livreaza raportelul la final de campanie. Clientul ar vrea, dar de multe ori nu are cu cine. Asta ca sa prezentam si dreptul la replica din partea cealalta a baricadei 🙂

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close