Ceea ce se discută confidențial din 2009 încoace la cafea și doar tangențial în public, creditarea forțată de către agențiile de PR a propriilor clienți, a devenit, în premieră în România, discuție publică odată cu apariția de astăzi a unui excelent raport pe portalul PR-Romania.ro.
Dana Oancea, autoarea materialului, a muncit mult și a reușit să obțină punct de vedere de la numeroase instituții și manageri din PR: PRCA, UK Institute for Business Ethics, Ţuca Zbârcea & Asociaţii, DC Communication, MSL Group The Practice, Rogalski Damaschin Public Relations, McCann PR, Graffiti PR, Brandient, Oxygen PR, BDR Associates, Dăescu Borţun Olteanu, Image PR, SmartPoint, The Public Advisors, Storience, Media Pozitiv, SmartPoint, Grayling, Prais Communications, pastel, 2activePR, GMP PR şi a consultanţilor – Gabriela Lungu şi Victor Kapra.
Agenţie de PR, cu un fee lunar de 3.000 de euro, trebuie să implementeze un proiect ale cărui costuri cu terţii sunt de 80.000 euro.
Proiectul durează două luni de zile iar în a 62-a zi, dacă primeşte acceptul din partea clientului, poate să factureze cei 80.000 + TVA. Pe care clientul ar trebui să îi plătească în alte 60 de zile, conform contractului.
Agenţia a plătit între timp terţii care nu suportau amânare, autorităţile sau serviciile publice în special, şi se mai încarcă şi cu TVA şi impozit de plătit. Chiar şi după negocieri cu terţii, de devansare sau amânare a facturării/plăţii în funcţie de caz, ştiţi cât TVA rămâne de plătit la 80.000?
Iar suma intră în conturile agenţiei după 3 luni, cu o lună întârziere şi la cinci luni de când agenţia a plătit primele sume în contul proiectului – spune Tudor Dăescu.
Raportul, aici. (Îl puteți descărca și în format PDF.)
Ce e de făcut mai departe?
Se poate porni, de pildă, de la inițiativa britanică, Government’s Prompt Payment Code, prin care clienții agențiilor de PR au fost invitați să semneze un set de standarde în practica plăţilor şi să-şi asume plăţi în termen de maxim 30 de zile pentru serviciile contractate.
Evident, dezbaterea autohtonă trebuie să continue cu rezultate care să se vadă.
3 comentarii Adaugă comentariu
E bine că s-a umflat buba până la explozie. Rămâne totuși întrebarea : de ce a apărut ea? Ca furnizor ce lucrează pentru agenții de PR, am resimțit povestea pe pielea mea până în momentul în care am decis că decât așa, mai bine fără. Cu alte cuvinte, e preferabil să faci acte de caritate și CSR decât să investești timp și energie pentru clienți care nu pot să plătească. Măcar pentru caritate nu plătești impozit. Deocamdată:).
Când replica asta vine de la tine nu face altceva decât să dea o si mai mare consistență discuției.
Important e că primul pas a fost făcut, după ce ani de zile s-a vorbit de cele mai multe ori în șoaptă despre asta. Și mai important este ca acest raport să nu fie doar o defulare de moment, ci un prim pas spre convertirea CFO în decidenți mai rezonabili.
Uneori nici macar nu e vorba de sume – cand dureaza 9 luni sa imi dai 1000 de lei, personal cred ca e vorba de altceva. Si da, Adi are dreptate, decat asa, mai bine deloc.