Valoarea totală a retail-ului online autohton a crescut de la 1,1 miliarde euro în 2014 la peste 1,4 miliarde euro în 2015. Unele magazine online consideră chiar că valoarea se apropie mai mult de pragul de 1,5 miliarde euro.
Cifra a rezultat din estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc, împreună cu GPeC.

Au fost luate în calcul exclusiv produsele fizice comercializate online, și nu servicii, plăți de facturi la utilități, bilete de avion, rezervări hoteliere sau de vacanțe și călătorii, bilete la spectacole etc.

Potrivit ultimelor date disponibile, România are în prezent aprox. 19,8 milioane de locuitori din care 13 milioane au vârsta cuprinsă între 16 și 55 de ani, iar 11 milioane sunt utilizatori de Internet, comparativ cu decembrie 2014 când numărul internauților era de aprox. 10 milioane. Astfel, rata de penetrare a Internetului a crescut de la 49,76% la sfârșitul anului 2014 la aprox. 56% la finele anului 2015.

Din cele 11 milioane de utilizatori de Internet, 6,7 milioane au făcut cumpărături online cel puțin o dată.

comert online in romania

Majoritatea preferă să folosească încă desktop-ul atunci când cumpără online, dar mobilul a crescut spectaculos în 2015, iar tendința se amplifică în decursul acestui an. Astfel, în ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile.

1,4 milioane de români au cumpărat online prin intermediul unui dispozitiv mobil, iar aprox. 850.000 prin intermediul unei aplicații mobile.

Un cumpărător online face, în medie, 8,2 achiziții pe an – în ușoară creștere față de anul 2014 când media era de 8,1 și față de anul 2013 când cifra era de 7,9 achiziții/an. În schimb, cumpărătorii online români preferă în continuare și într-o majoritate covârșitoare de aprox. 90%, să plătească ramburs (în numerar, la livrarea produselor). Deși procentele au mai crescut ușor, doar 6-7% sunt plăți online prin card și 3-4% plăți prin alte metode decât numerar sau card, cum ar fi: online banking, micro-plăți prin sms etc.

Totuși, potrivit oficialilor Visa, numărul de tranzacții online plătite prin carduri Visa la magazinele online a crescut cu 20-25% în 2015 față de 2014. Tot cifrele Visa arată că românii cheltuiesc mai mult la magazinele online din străinătate decât la cele autohtone, valoarea medie a unei tranzacții fiind de 58 euro în cazul magazinelor de peste hotare și de 40 euro în cazul magazinelor online din România.

5000 de magazine online în România

Numărul magazinelor online care înregistrează activitate comercială constantă a rămas în 2015 la același nivel cu anul 2014, respectiv aprox. 5.000 de magazine online. Potrivit cercetărilor GPeC există, însă, peste 20.000 de website-uri pe domeniu .ro care au funcție de „adaugă în coș”, așadar teoretic numărul de website-uri de comerț electronic este semnificativ mai mare. Practic, doar cele 5.000 din acestea (cele la care ne raportam mai sus) generează trafic suficient de important și constant în timp, în așa fel încât să poată fi luate în calcul.

Estimare: din cele 5.000 de magazine online active, aprox. 200 sunt afaceri medii și mari, adică depășesc cel puțin pragul de 1 milion euro cifră de afaceri anuală.

Principalele categorii de produse vândute online în 2015:

  • produsele din gama electro-IT ( PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.)
  • produsele de tip fashion și subsidiare (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.)
  • produsele pentru casă și decorațiuni
  • produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.)

Din punct de vedere al valorii coșului mediu, segmentul electro-IT a înregistrat o scădere în 2015 comparativ cu 2014, de la 800 RON în 2014 la aprox. 680 RON în 2015, dar numărul de tranzacții a crescut. Produsele destinate copiilor au rămas pe o linie similară atât în 2014, cât și în 2015, valoarea medie a unei tranzacții fiind de aprox. 210 lei.

Creșteri ale valorii coșului mediu au înregistrat produsele din gama Fashion de la 160 lei în 2014 la 180 lei în 2015, precum și produsele din categoria Home & Deco de la 180 lei în 2014 la 220 lei în 2015, românii cheltuind mai mult pe aceste categorii.

Statisticile provenite de la principalii jucători precum și de la rețelele de afiliere arată că românii cumpără online cel mai mult în zilele de miercuri și joi.

Principalele beneficii și servicii pe care românii și le doresc de la magazinele online sunt:

  • transport gratuit
  • promoții și reduceri de preț
  • costul transportului în cazul returului să fie suportat tot de magazinul online (chiar dacă legislația în vigoare prevede că intră în sarcina cumpărătorului)
  • livrarea produselor achiziționate să fie făcută cât mai repede

GPeC este, de 11 ani, cel mai important eveniment de e-commerce din România care, printre altele, centralizează datele și publică în fiecare an raportul oficial al pieței românești de comerț electronic.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close