Zilele trecute circula pe Internet (încă) o informație complet falsă.
Scopul pentru care a fost publicată respectiva minciună sub formă de știre nu-l discutăm acum, important este că informația s-a viralizat, a fost comentată și preluată masiv pe rețele sociale.

Dacă aveai timp și răbdare să dai click pe titlu (incitant) și să citești textul până la capăt, nu era greu să te convingi că aveam de-a face cu o știre inventată, care susținea o enormitate, fără să aducă vreo dovadă.

Și totuși, lumea a dat-o mai departe ca fiind reală.
Cum bine observa cineva, în foarte multe cazuri, devoratorul obișnuit de informație online, pe site-uri sau Facebook, citește doar titlul și eventual primul paragraf.
Îi este de ajuns: se grăbește, îl așteaptă în continuare o cantitate enormă de conținut online de îngurgitat.
(O parte din presa online a sesizat acest comportament. Ca răspuns, abuzează de titluri capcană, de genul „Un mare actor a murit, intră aici să vezi cum”, pentru a-l determina să facă o afișare.)

Comunicarea de business a cam rămas în urmă

Cine participă pe la seminarii și conferințe riscă să se plictisească teribil.
Prezentările pe care le țin public diverși manageri de companii urmează adeseori un model depășit, vechi de 20 de ani:

  • Informație înghesuită în prezentare, după modelul „ghiveci de legume”: să spunem și aia, și aia, și aia.
    Datele esențiale sunt astfel blurate în mintea auditoriului de informațiile mai puțin relevante. Efectul final: năuceala.
  • Grafica PPT încărcată. PowerPoint e o aplicație generoasă cu designul: poți înghesui pe același slide 300 de cuvinte, logo-ul companiei, două fonduri colorate, plus o imagine de produs sau o imagine generică cu indivizi care râd cu gura până la urechi.
    E adevărat că informația vizuală este rapid prelucrată de creier, dar a încărca slide-urile la maximum are același efect ca la punctul anterior: năuceala.
  • Utilizarea sintagmelor vechi care nu mai conving pe nimeni: „revoluționar”, „inovator” (sau „inovativ”:), „lider al”, „performant” șamd. Toată lumea e revoluționară, inovativă, lideră. Plictiseală deci – tocmai ai mai ascultat încă un robot corporatist.
  • În fine, cele mai dezastruoase sunt prezentările publice de companii redactate sub formă de sesiune de vânzări agresivă.
    Audiența așteaptă să afle tendințe, strategii, studii, experiențe și inteligență decizională, dar primește o avalanșă de laude ale unor produse, plus grafice cu creșteri fulminante ale vânzărilor.
    Un vânzător de detergenți din ușă în ușă poate fi mai interesant decât managerul care tocmai a coborât de pe scenă în aplauze firave.

Ce legătură există între cititorul online superficial dispus să share-uiască știri false și prezentările corporate eșuate?
Răspunsul îl știm, e banal: cantitatea din ce în ce mai mare de informație cu care suntem bombardați.
Astfel, e destul de greu să te mai faci auzit în vacarmul general. Unii reușesc cu succes însă.

Ce-i de făcut în cazul companiilor?

Nu contează dacă vorbim de un start-up sau de o companie uriașă.
Eficiența în comunicarea online și offline înseamnă abilitatea de a oferi informația de promovare într-o formă:
– concisă
– inteligibilă pentru toată lumea, dintr-o privire
– ușor memorabilă
– share-uibilă imediat în mediul online
– minimalistă vizual/grafic
– completată de exemple concrete

Și dacă tot am vorbit de exemple, să ilustrăm imperativele de mai sus cu o prezentare publică pe care a susținut-o recent unul dintre cei mai inteligenți CEO din lume (am citat aici Forbes), șeful Google.
Sundar Pichai a vorbit despre inteligența artificială aplicată în ecosistemul Google.
(Inteligența artificială este un subiect nu numai controversat, dar și greu de înțeles.)
Domnul Pichai a explicat că serverele Google au învățat din ce în ce mai bine să interpreteze imaginile de pe Internet și să pună automat explicații foto (captions) mai relevante.
Pentru a ilustra evoluția Google în domeniu, Sundar Pichai a folosit următorul slide cu doar două cifre:

google_pichai-ai-google

Și a explicat că acuratețea cu care softurile Google pun automat explicații foto a crescut în doi ani cu aproximativ 4%.
Slide-ul nu este încărcat cu informații, e ușor memorabil și ușor de fotografiat cu smatphone-ul și share-uit pe Facebook, de pildă.
Mai departe, pentru a se face perfect înțeles, CEO Google a venit și cu un exemplu. Sistemul AI înțelege (prin acea evoluție de 4%) culorile:

google_imagecaptureslide

Oricine, cu pregătire tech sau nu, a putut înțelege astfel ușor ce-i cu inteligența artificială la Google.

Și o altă transformare în comunicarea corporate: dispar conferințele de presă!

E normal să se întâmple așa, din moment ce Consumatorul a devenit Comunicator (adică, orice individ cu acces la Internet își poate spune, online, părerea pro sau contra despre un produs).
Conferința de presă clasică presupune participarea exclusivă a jurnaliștilor și a bloggerilor, verificați la intrare pe o listă agreată de PR.
Eficiența cheltuielilor cu evenimentul, în unele cazuri destul de mari (închiriere spațiu, aparatură, cafea, apă etc), poate fi scăzută: unii participanți la conferința de presă nu scriu nimic după eveniment, alții publică doar o notiță.

Cele mai istețe companii și organizații au transformat în ultimii ani clasicele conferințe de presă în conferințe publice.
De ce să te adresezi doar jurnaliștilor și nu unei mase mai mari, formată din potențiali consumatori și fani ai brandului, când tehnica ne permite acest lucru?
Un sistem video montat în sala conferinței asigură live streaming-ul conferinței sau lansării de produs pe Facebook, Youtube sau site-uri dedicate.
Audiența poate deveni astfel uriașă, iar eficiența diseminarii mesajelor de promovare mult mai mare.

Datorită Internetului, Comunicarea (PR & marketing) se transformă rapid, fie că e vorba de un start-up sau de o companie cu cifră de afaceri de milioane de euro.
Vă invit să discutăm împreună tendințe, rezolvări și studii de caz în Comunicarea digitală la workshop-urile Naked PR, începând cu 24 octombrie, în București.
Vor fi șapte întâlniri săptămânale, în fiecare luni seara. Cred că aceste cursuri au ajuns să fie destul de bine calibrate pe nevoile participanților, pentru că deja este al treilea an în care le țin.
Detalii, curriculum și înscrieri, aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close