Anul 2003 a adus o revoluție în online. Ne-a schimbat viața multora dintre noi și a schimbat modul în care ne informăm.
Pentru prima dată, în 2003, orice utilizator obișnuit de Internet și-a putut publica gratuit un jurnal online, chiar dacă nu cunoștea deloc programare web.
Noua specie „jurnalistică” apărută se numea weblog. Prin prescurtare s-a ajuns la „blog”.
Ce s-a întâmplat totuși în 2003?
A apărut platforma WordPress, iar Google a cumpărat de la Pyra Labs o platformă similară, Blogger.
Bloguri au existat și înainte de 2003, însă au fost rezervate în principal specialiștilor web.
Marele avantaj adus de WordPress și Blogger: sunt intuitive și ușor de folosit. Nu trebuie să fii programator pentru a publica texte online, în propriul spațiu web, să ai un blog adică.
Evit să folosesc cuvântul „revoluție”, dar în acest caz este foarte potrivit.
Dacă în 1999 online-ul înregistra, cu totul, în lume, 23 de bloguri, în 2006 erau active deja peste 50 de milioane. Cifra s-a triplat în 2011, când au fost numărate cam 173 de milioane de bloguri.
De altfel, 2006 a fost anul în care s-a răspândit și în România moda blogurilor.
România înregistrează azi în jur de 92.000 de bloguri, dar marea majoritate sunt (cvasi)părăsite. În ultima săptămână doar vreo 5.200 au publicat un post nou, ceea ce înseamnă 6-7% din total.
Cum și de ce merită să îți faci un blog:
- Majoritatea dintre voi postează și comentează des pe Facebook.
Facebook însă nu garantează că ceea ce postați (texte, fotografii, video) vă va fi accesibil, să spunem, peste doi-trei ani. Totodată, sistemul de search pe pagina ta personală Facebook e rudimentar.
De pildă, am căutat un clip video de acum patru ani și mi-a fost imposibil să-l mai găsesc.
Pe un blog însă, conținutul online este al tău. Poți găsi rapid ce ai scris la o anumită dată sau după un anumit cuvânt. - E foarte ușor să îți faci un blog „experimental”. Durează 10 minute și e gratuit. Tastează wordpress.com și vezi imediat despre ce e vorba. Dacă această nouă activitate, de blogger, te prinde, mai târziu poți să treci apoi pe domeniu propriu și să alegi un firmă de hosting (găzduire). Dar în prima fază WordPress e suficient.
- Să îți deschizi un blog e doar un experiment. Dacă după o vreme constați că e o activitate care nu ți se potrivește, nu te silește nimeni să o continui.
- E bine să îți securizezi domeniul web cu numele tău. Dacă te numești Grigorescu Tiberiu, verifică online dacă domeniul tiberiugrigorescu.ro este liber. Dacă este, nu mai sta pe gânduri, cumpără-l. Costă în jur de 60 $ de lei și e al tău pe viață.
Dacă ai copii, procedează la fel cu numele lor. E o investiție bună. - Mulți se gândesc că trebuie să scrie texte foarte elaborate pe blog și se îndoiesc că au acest talent.
Nu e deloc obligatoriu. Pentru început, un text de câteva fraze plus o fotografie sunt de ajuns. Părerea despre un anumit subiect, o întâmplare din viața personală, gânduri despre o carte citită, un comentariu la un articol de pe net care ți-a plăcut, sfaturi din aria ta profesională sunt câteva dintre subiectele pe care le poți aborda. - Alții sunt rezervați în a-și deschide un blog pentru că sunt pudici: dacă se amuză lumea din online de cum scriu? O soluție de început poate fi să ții posturile „private” (ai această opțiune în WordPress) sau să le parolezi. Vizitatorii care nu au parola pot vedea doar titlul. Mai târziu, vezi pe care texte vrei să le faci publice și pe care nu.
- Nu e musai să folosești ca domeniu numele tău. Poți alege un pseudonim sau o sintagmă interesantă. WordPress promite să păstreze anonimatul posesorului blogului. A fost chiar un proces în România, între americanii de la WordPress și o organizație care s-a simțit lezată de ceea ce a scris un blogger român. WordPress a refuzat să facă publice datele blogerului și justiția i-a dat dreptate.
Observația asta e pentru cei care vor să rămână anonimi dar împărtășesc pe blog idei decente. Dacă scrii „prostii”, pe subiecte la marginea legii, nu te mai apără nimeni! - Un blog poate fi un element foarte util pentru brandul personal. Te angajezi, schimbi locul de muncă, colaborezi cu cineva etc, vei fi căutat pe Google. Dacă ai un blog activ, va apărea între primele rezultate la search. Și dacă e bine scris, va fi un atu important pentru buna ta imagine.
- Nu chiar din primul an, se va întâmpla mai târziu: dacă blogul tău este bun, poți fi asimilat statutului de jurnalist. Presa tradițională nu se simte prea bine, jurnaliștii se împuținează de la an la an, iar brandurile de care ești pasionat vor fi încântate să te treacă în lista lor de PR. Avantaje: vei fi invitat le evenimente, vei primi produse la test etc.
- Cum spuneam, pot da exemple de oameni care s-au angajat pe posturi ok (și) datorită blogului. Au fost monitorizați o perioadă, iar angajatorul s-a convins că are idei bune din ceea ce scriau.
Nu vreau să dau speranțe deșarte cum că te poți îmbogăți din blog, deși nu sunt excluse anumite venituri. „Cum fac bani din blog” e o obsesie națională printre tineri. Zic să nu visezi la asta. Nu e imposibil să câștigi bani (am cel puțin patru prieteni care duc o viață decentă și își cresc copiii din blogging), dar mai întâi sugerez să scrii 50 de posturi pe blog și apoi vei mai vedea.
Discuția despre bloguri este lungă, eu am scris doar câteva idei.
Dacă vrei să discutăm pe larg, Flanco ne pune la dispoziție o sală cu tot ce trebuie, în București, după-amiază, vineri, pe 21 octombrie.
Sunt bineveniți atât cei care au deja un blog și vor să-l crească, cât și cei care abia acum pornesc la drum.
Cei mai harnici cursanți vor primi premii, printre care un laptop Lenovo 2 in 1. 😉
Intrarea este gratuită, dar pentru a prinde un loc trebuie să îți rezervi 5 minute pentru a scrie câteva rânduri pe e-mail, până miercuri la ora 21.00.
Ai toate detaliile aici (click).
1 comentariu Adaugă comentariu
Subscriu tuturor argumentelor si mai aduc unul:
– te ajuta pe tine personal atunci cand la ideile / stilul tau adera si altii, iti formezi o comunitate. Este un lucru important pentru fiecare dintre noi sa ne simtim acceptati si relevanti, iar in ritmul nostru de viata e greu sa mai investim in asta, in intalniri cu grupuri de oameni cu care avem pasiuni in comun. Pentru mine, blogul a fost timpul liber care mi-a lipsit cand munceam mult si copilul ma cerea in fiecare secunda acasa. Este locul in care mi se pare ca nu conteaza ca stiu sa rezolv o problema presanta sau sa fac o supa buna, ci conteaza ce cred. Mi-a redat increderea in mine intr-o perioada dificila.
Poate ca e cel mai putin important argument din lista completa, dar cred ca pentru o anumita caegorie sociala, nu neaparat cei la inceput de drum profesional, este valoros.