mari romani

Am trecut pe la București Mall și am văzut copii, dar și adulți, super încântați de cele trei avioane românești, istorice, care plutesc în mărime naturală în uriașul hol central.
Sunt, evident, replici ale aparatelor de zbor originale și fascinează prin poveștile excepționale ale inventatorilor.

Traian Vuia. Primul aparat de zbor care s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii de propulsie
Pe 18 martie 1906, românul Traian Vuia a reușit să se ridice de la sol un metru și să planeze 12 metri cu aeroplanul său, pe care îl inventase.
Pare puțin, dar era primul avion din lume care plutea în aer cu ajutorul propriului motor, fără să fie propulsat/ajutat de catapulte, planuri înclinate sau să primească avânt prin tractare la decolare.
Invenția lui Traian Vuia a impulsionat decisiv industria aeronautică; în vremea aceea, oamenii erau convinși că o mașină zburătoare cu o densitate mai mare decât cea a aerului e imposibil de construit.
Ziarele din Europa și Statele Unite au scris entuziast despre Traian Vuia.
Cum se întâmplă adesea cu marile descoperiri, au apărut și controverse, dar istoria aviației îl menționează la loc de cinste pe aviatorul român.
Vuia a mai construit apoi și două prototipuri de elicoptere, proiecte care nu au fost, din păcate, duse mai departe din cauza condițiilor economice. A decedat în 1950 la București.

mari romani
Traian Vuia și aeroplanul său în 1906.
Replica scară 1:1 a aeroplanului lui Traian Vuia instalată la București Mall. Vedere de sus.

Aurel Vlaicu. Primul avion construit în România de un român
Ardelean fiind, Aurel Vlaicu a avut un vis: să traverseze Carpații, în zbor, cu avionul construit de el, din Muntenia spre Transilvania, pe atunci parte a Imperiului Austro-Ungar. Un gest simbolic.

În 1913, în timpul unei astfel de tentative, s-a prăbușit lângă Câmpina și și-a pierdut viața.
Extrem de muncitor și perseverent, inginer genial, a construit mai întâi, în 1909, un planor. Unul dintre pasagerii care au încercat planorul a fost chiar sora sa, Valeria.
Pe baza acestui planor, a conceput apoi, în 1910, avionul Vlaicu I, la Arsenalul Armatei din București.
Acesta a fost primul avion construit și pilotat în România de către un român.

Expozitie bucurești mall
Aurel Vlaicu la bordul avionului construit la Arsenalul Armatei.
bucuresti mall
Avionul Vlaicu I reconstituit la București Mall.

Henri Coandă. Primul avion propulsat de un motor cu reacție
În 1910, la Expoziția internațională de aeronautică de la Paris, biplanul din lemn și placaj al tânărului inginer român Henri Coandă a stârnit senzație.
Era primul avion fără elice, fiind propulsat de un „motor cu reacție”.
Contemporanii nu au înțeles la momentul respectiv importanța invenției românești – abia din 1936 motoarele cu reacție au devenit standard pentru avioanele performante.
Coandă este cunoscut în toată lumea și datorită definirii efectului care-i poartă numele. Efectul Coandă (devierea unui curent de fluid ce pătrunde într-un alt fluid) este luat și astăzi în calcul în industrii diverse, de la aeronautică și auto și până la aparatele de aer condiționat.

expozitie bucuresti mall
Fotografie istorică a primului avion cu reacție din lume.

 

expozitie bucuresti mall
Avionul lui Henri Coandă, reconstituit, expus la București Mall.

Expoziția Mari români și invențiile lor celebre
Povestea celor trei ingineri români și replicile avioanelor lor instalate la București Mall fac parte din Expoziția Mari români și invențiile lor celebre.
Expoziția este un nou proiect cultural și educațional al primului centru comercial modern din România, București Mall, și se desfășoară în parteneriat cu Asociația Edit.
Mi se pare un proiect foarte potrivit de Centenar, lipsit de festivism artificial și astfel convingător.
Expoziția te așteaptă să o vizitezi până la finalul lunii septembrie.
(va urma)

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close