Un novice (eu) la MotoGP World Championship Brno. Cum a fost

Poate are rost să mergem cu 30 de ani în urmă, în istoria recentă, pentru a explica niște diferențe de acum între noi și alții.
În 1985-1987, pe când în România un dictator dement, aclamat slugarnic de activiștii de partid, demola un sfert din Bucureștiul istoric, pentru a pune în loc o clădire oribilă și inutilă plus un bulevard mort, de inspirație nord-coreeană, cehii foloseau betonul mai cu cap, fapt care le aduce prosperitate și acum: construiau Motodromul de la Brno.
Locul are de altfel tradiție: competițiile de motociclism și de automobilism au început aici încă din anii 1930.

În fiecare an, sute de mii de oameni, din centrul Europei sau sosiți din toată lumea, vin în capitala Moraviei pentru a se bucura de competițiile moto și auto, potențând toată economia zonei Brno.
Iar în pauzele competiționale, localnicii au bucuria de a se da cu motoarele sau mașinile lor pe acest circuit, precum marii campioni.
Un novice pe circuit, la Marele Premiu al Cehiei
La început de august am ajuns pe circuitul de la Brno, invitat la etapa cehă a MotoGP World Championship.
Nu o să intru în detalii tehnice, a fost primul meu contact live cu acest sport, cu o mulțime de fani și la noi – comunitatea românească MotoGP pe Facebook numără vreo 12.000 de împătimiți, iar la Brno am întâlnit și români veniți special pentru eveniment.
Chiar dacă nu ai urcat vreodată pe un motor sau nu te-a interesat prea tare astfel de competiții, când ești la fața locului, live, MotoGP te prinde.
Concurenții zboară pe pistă uneori cu peste 300 de kilometri la oră, iar la curbe, cu o inclinație de 60 de grade. La asemenea viteză, dacă ai picat, ești norocos când te alegi doar cu zgârieturi dar cu coloana vertebrală întreagă.
Și am văzut în finală câteva căzături, spectaculoase.

Cursa înregistrată de o cameră montată pe motocicletă:
Dincolo de circuit, pregătirile și echipele campionilor
Fiecare echipă sosește la competiții cu câteva tiruri, în care cară echipamentele. Un lung șir, iar ca să pătrunzi în zona în care sunt parcate și să tragi cu ochiul printre ele – poate zărești vreun campion – trebuie să plătești în plus:


Fascinantă este „zona zero” în care motoarele sunt pregătite să intre pe pistă.


Campionul echipei Marc VDS este absorbit într-un exercițiu de concentrare, înainte de a ieși pe pistă.



În ziua finalei s-au vândut peste 80.000 de bilete. Spectatorii au mai multe zone, în tribune sau pe iarbă, de unde pot urmări competiția:
Invitația la Moto Grand Prix Brno a venit din partea Energie Gas & Power România, unul dintre noii furnizori de electricitate și gaz intrați pe piața autohtonă.
Dacă te interesează o ofertă nouă de energie, găsești aici detalii.
Firma mamă, Europe Energy, este sponsor al echipei Marc VDS, participantă la MotoGP World Championship.