Povestea de azi: există o mișcare națională (despre care puțini au aflat) de alfabetizare științifică a elevilor în concordanță cu vremurile actuale, la care participă sute de profesori și mii de elevi din toată țara.
Era sâmbătă și cădea o ploaie înghețată în vânt sălbatic.
Vreme de stat acasă.
Dincolo de ușa masivă de la intrarea Colegiului Național Mihai Viteazu, în holul istoric, câteva zeci de elevi priveau fascinați demonstrațiile cu aplicații de Realitate Virtuală și print 3D. Nu-i obligase cineva să vină, dar sunt foarte atrași de aceste noi tehnologii.
Câțiva metri mai încolo.
Într-o sală de clasă, profesori de fizică de la diverse școli și licee s-au așezat în băncile elevilor pentru a discuta despre viitorul profesiei.
Nu a existat nicio legătură organizatorică între cele două acțiuni, a fost pur și simplu o coincidența. Dar o coincidență simbolică, vedem imediat de ce.
Smartphone-ul ca laborator mobil de Fizică
În sala de clasă, inspectorul școlar Victor Stoica tocmai a instalat un hotspot și îi roagă pe colegii profesori să-și conecteze smartphone-urile.
Le demonstrează apoi cum telefonul mobil poate deveni un laborator mobil de Fizică.
Profesorul Stoica a construit o aplicație în browser care măsoară diverși parametri din înregistrări video sau fotografii: distanță, timp, unghiuri.
De multe ori fenomenele fizice sunt prea rapide pentru a le măsura în timp real. Această aplicație rezolvă problema.
Iar dacă le cereți elevilor să lucreze pe smartphone la unele ore, i-ați câștigat – spune profesorul Victor Stoica.
Capacitatea de a raționa versus reproducerea papagalicească a unor noțiuni
Carmen Antonescu este profesoară de Fizică la Liceul de Arte din Târgoviște și, alături de inspectorul Victor Stoica, formator la această sesiune de training.
Este încântată că programa de gimnaziu la Fizică s-a schimbat de anul acesta și permite investigația științifică drept metodă de predare.
Explică o posibilă nouă abordare a lecției despre reactoare nucleare la clasa a VIII-a.
Lecția clasică presupune exclusiv dictarea de către profesor a noțiunilor teoretice, fără interactivitate cu elevii. Rezultatele sunt slabe, pentru că fisiunea nucleară vine cu explicații greu de înțeles pentru un elev de gimnaziu. Elevii memorează noțiunile aride doar pentru teste și le uită repede și definitiv apoi. Timp și energie pierdute.
Carmen Antonescu experimentează un alt mod de predare, prin investigație științifică ghidată. La o astfel de oră de Fizică, elevii lucrează pe echipe cu competențe stabilite în medicină, biologie, fizică, administrație locală.
Tema: un investitor străin vrea să construiască o centrală nucleară lângă Tîrgoviște. Care sunt implicațiile pentru comunitate, bune și rele?
Profesoara le-a predat elevilor noțiunile teoretice de bază despre reactoare și le-a indicat apoi surse valabile de documentare pe Internet, a ghidat dezbaterea, iar la final elevii un tras concluziile individual, sub forma unui eseu.
De exemplu, cei de la „administrația locală” au susținut construcția centralei din rațiuni economice, „biologii” au explicat efectele radiațiilor Gama asupra organismelor vii, „medicii” au vorbit despre mutațiile genetice observate după accidentul de la Cernobîl.
Putem presupune că dacă mai multe ore s-ar petrece după un astfel de model, de încurajare a gândirii și analizei, școala ar produce indivizi mai bine pregătiți la maturitate pentru a lua decizii corecte la locul de muncă, în societate și în viața personală.
Elevilor le place ca predarea Fizicii să se bazeze pe exemple din real.
Dacă predai motoare termice, ascultă și discută cu pasiune când pornești de la mașina părinților ca exemplu – spune Carmen Antonescu.
Problema care rămâne este tot actuala metodă națională de evaluare a cunoștințelor, care nu prea încurajează analiza și gândirea critică.
Sistemul actual de învățământ, prin accentul pus pe teorie, este potrivit mai degrabă „vârfurilor”, însă astfel de elevi-vârfuri sunt puțini, cam 0,5-1% din total, marea masă fiind din categoria medie, cei care nu vor face neapărat performanță, dar pot deveni buni meseriași/profesioniști în diverse domenii, dacă sunt antrenați să raționeze – este de părere Carmen Antonescu.
Fizica Altfel, un posibil punct de conectare a învățământului la realitate
Trainingul despre care am povestit până aici face parte din programul Fizica Altfel, administrat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale.
Centrul încurajează Cercetarea, Investigația și Experimentul în sistemul de educație, îndrumându-i pe profesorii de științe să-și schimbe modul de a lucra cu elevii și arătându-le decidenților că abilitățile pe care un nou mod de predare le dezvoltă sunt cu adevărat în beneficiul copiilor.
Obiectivul principal : creșterea gradului de alfabetizare ştiinţifică a elevilor.
Eforturile Centrului sunt oportune mai ales în condițiile în care evaluarile europene situează elevii români pe ultimele locuri în UE.
Centrul de Evaluare și Analize Educaționale a construit în timp o platformă online cu resurse pentru profesorii de științe (fișe de lucru, experimente, sarcini de învățare pentru elevii super performanți, managementul clasei, metode de evaluare) accesibile pentru toate cadrele didactice care doresc să își adapteze vremurilor metodele de predat.
De altfel, înșiși profesorii sunt invitați să își dea un refresh modului de gândire.
La sesiunile cu formatorii Centrului de Evaluare și Analize Educaționale sunt invitați să rezolve probleme care nu au aparent legătură cu școala, de pildă să stabilească care sunt calitățile și competențele unui angajat/antreprenor eficient (o trimitere indirectă dar firească spre performanța învățământului):
Sau să se autoevalueze:
Multe dintre profesiile în care vor lucra actualii elevi nu au apărut încă – spun viitorologii.
Roboții industriali, așa-zisa Inteligență Artificială (în speță, algoritmi sofisticați), Machine Learning, Internet of Things schimbă accelerat economia și societatea și solicită un învățământ mai practic, mai adaptat realității.
Am cunoscut la Centrul de Evaluare și Analize Educaționale profesori și specialiști care chiar știu cum să facă asta.
Programul Fizica Altfel a devenit posibil și datorită susținerii venite din partea KFC România.
Datorită implicării KFC, 150 de profesori din șase județe au utilizat în 2017 noile metode de predare pentru 7.500 de elevi.
Anul acesta, un număr de 250 de profesori și 12.500 de elevi din Satu-Mare, Oradea, Suceava, București, Tulcea, Ialomița, Vâlcea și Galați, au participat la acest program, care va continua și în 2019.