Sute de milioane de videoconferințe au loc zilnic, iar această tehnologie a devenit în ultimul an esențială pentru lucrul la distanță și legăturile în familie.
Jeremy Bailenson, profesorul de comunicare și director al Laboratorului virtual de interacțiune umană de la Universitatea Stanford, a cercetat consecințele psihologice ale orelor pe care le petrecem în întâlniri și conversații video.
Profesorul Bailenson spune că prin cercetările sale nu a intenționat să denigreze platformele de videoconferință („folosesc și eu intens Zoom” – precizează el), ci doar vine cu câteva sugestii de reglaje tehnice pe care le putem face, astfel încât întâlnirile virtuale să fie mai puțin obositoare și stresante.

Cum poți diminua sindromul “Zoom fatigue”

Durata contactului vizual și dimensiunea chipurilor sunt nenaturale în  videoconferință.
În întâlnirile reale, față în față, nu privim tot timpul obsesiv în ochii interlocutorilor, așa cum se întâmplă în ședințele video: ne mai uităm prin încăpere, pe fereastră etc. Chiar dacă nu scoți o vorbă la o videoconferință, ceilalți te privesc intens, tu îi privești la rândul tău timp îndelungat, ceea ce este stresant.
Inconfortabil poate fi și faptul că fețele de pe monitor apar uneori mai mari decât în realitate și foarte aproape de noi, de unde senzația de lipsă de spațiu personal.
În viața reală, când fața cuiva este foarte apropiată de a noastră, creierul interpretează situația drept un stimul puternic, fie de atracție, fie de potențial conflict. „Dacă folosești Zoom mai multe ore, te găsești în această stare de hiper excitație”, crede Bailenson.

Soluție: este recomandat să nu folosiți Zoom cu opțiunea de ecran complet, ci să reduceți dimensiunea ferestrei Zoom. Astfel și dimensiunea fețelor se reduce.
De asemenea, dacă vă depărtați de ecran, de exemplu prin folosirea unei tastaturi wireless, vă puteți crea acel spațiu personal confortabil.

Nu te mai privi tot timpul în oglindă. Majoritatea platformelor video afișează într-un pătrat imaginea dvs, așa cum vă captează camera video. Poate nu v-ați dat seama până acum, dar e foarte stresant; e ca și cum cineva v-ar pune permanent o oglindă în față.
Soluția în acest caz este simplă: click dreapta pe imaginea proprie și selectare opțiune „ascunde vizualizarea personală” (“hide self-view”).

Comunicarea non-verbală în întâlnirile virtuale este mai dificilă. Profesorul Bailenson remarcă faptul că în discuțiile reale, față în față, avem avantajul că interpretăm spontan și subconștient gesturile și indiciile nonverbale ale interlocutorilor, ceea ce asigură o comunicare naturală.
Într-o video conferință, comunicarea nonverbală este dificilă. De exemplu, dacă vreți să-i transmiteți cuiva că sunteți de acord cu el, trebuie să dați exagerat din cap, ceea ce poate fi perceput drept un gest ridicol.
Soluția. Pentru a nu ieși din video meeting epuizat, dacă acesta durează mai mult, luați-vă pauze „numai audio”. Astfel, vă relaxați, pentru că nu vă mai gândiți că veți fi interpretat greșit pe baza gesturilor și atitudinii. (sursa)

Apropo de comunicarea non-verbală, cea mai nefericită idee este să apăreți pe ecran sub formă de „cap vorbitor”. Vezi aici de ce.
_____________________________

Imagine de Brian Cragun de la Pixabay

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close