Software-ul de recunoaștere facială este de obicei antrenat pe fotografiile a milioane de persoane (cum sunt cele pe care le punem de bună voie pe Facebook), până când învață ce să caute într-o imagine pentru a potrivi o față cu alta. Nu este perfect, dar a devenit mai precis în ultimii ani datorită progreselor în domeniul inteligenței artificiale. Este baza surveillance capitalism.
În mod obișnuit, un magazin care utilizează tehnologia de recunoaștere facială nu încearcă să identifice fiecare client care intră pe ușă, ci mai degrabă caută fețele care au fost trecute pe o listă de supraveghere, cum ar fi cele ale unor hoți recidiviști.
Madison Square Garden a declarat că și-a creat lista de supraveghere a avocaților inamici prin colectarea de fețe de pe site-urile web ale firmelor interzise, neprietenoase.
La New York, municipalitatea a stabilit că magazinele sau instituțiile care folosesc identificarea biometrică trebuie să semnaleze acest lucru printr-un anunț vizibil.
Jurnalista Kashmir Hill a pornit în căutarea acestor semne și a constatat că identificarea facială este folosită mai degrabă de magazinele obișnuite, cum sunt cele alimentare, cele de lux preferând să folosească personal de securitate uman – nu mai trebuie explicat de ce.