Managerii vor trebui să conducă echipe cu totul noi și vor fi responsabili de activitatea acestora. Dar nu echipe formate din oameni, ci din agenți AI.
Jensen Huang, CEO Nvidia, prezice că o organizație ar putea avea în viitor 5.000 de angajați oameni și 10 milioane de agenți AI.

Revoluția AI nu a redus importanța leadershipului. Liderii care vor prospera vor fi cei care tratează agenții AI nu ca pe niște cutii negre magice, ci ca pe niște colegi de echipă capabili, dar expuși erorilor.
În Indicele Microsoft privind tendințele de lucru pentru 2025 se afirmă că 36% dintre lideri se așteaptă ca gestionarea sistemelor AI să facă parte din sfera lor de competență în următorii cinci ani.
Pe aceeași idee, la Forumul Economic Mondial unii au prezis că viitorii lideri vor fi evaluați și în funcție de numărul de lucrători digitali (artificiali) pe care îi pot gestiona în mod eficient.
Ce rămâne neschimbat – și ce se schimbă?
Utilizarea eficientă a AI nu mai înseamnă alegerea aplicației potrivite. Înseamnă coordonarea unui set de agenți, fiecare cu puncte forte și puncte slabe unice.
Cercetările efectuate de David Deming și colegii săi de la Harvard arată o legătură puternică între abilitatea de a coordona agenți AI și abilitatea de a conduce echipe umane. Aceleași aptitudini de leadership sunt importante: formularea de întrebări care să aducă claritate în decizii, stabilirea de așteptări bine definite și învățarea prin încercări și erori.
Microsoft numește acest lucru ascensiunea liderilor tip agent boss, îndemnându-i pe manageri să integreze soluțiile AI ca pe noii angajați: compuneți-vă „echipele” cu atenție, stabiliți așteptări clare, monitorizați rezultatele inițiale, stabiliți reguli de verificare.
Totuși, managementul unei echipe de agenți AI nu este asemănător cu conducerea unei echipe de oameni. Agenții AI nu negociază roluri, nu învață unii de la alții și nu se autoorganizează, cu excepția cazului în care sunt programați în mod explicit să facă acest lucru.
Cu ani în urmă, profesorul de la Harvard J. Richard Hackman a susținut că liderii de echipă ar trebui să comporte mai puțin ca dirijorii de orchestră și să semene mai mult cu coordonatorii unor mici ansambluri de jazz, cu mult spațiu pentru creativitate și improvizație. Dar, în cazul echipelor de agenți AI, liderii sunt mai degrabă ca dirijorii de orchestră. Toată coordonarea este centralizată în om.
Miza este uriașă în viitor: AI nu va riposta dacă stabiliți un obiectiv greșit. Nu va ridica mâna spre a ne avertiza când o va lua pe arătură și va halucina. Iar când aceste greșeli vor ieși la iveală, managerul uman va fi de vină.