Cheltuielile cu publicitatea online in Romania au crescut in 2010 cu 32% fata de 2009, depasind 20 de milioane de euro, indica studiul ROADS ("Romanian Online Advertising Study") realizat de IAB Romania si PwC Romania.
Cifra reala a publicitatii online este insa mai mare pentru ca in studiu nu au fost cuprinse in totalitate cheltuielile facute pe canale digitale ca Google sau Facebook:
„Studiul ROADS incorporeaza si bugetele de publicitate pe Google/Facebook gestionate de companiile participante la studiu, printre care se numara trei companii cu certificari Google. Nu putem include intr-un astfel de studiu valoarea totala a acestui segment, pentru ca ar presupune mii de participari, ci facem eforturi pentru a cuprinde un maxim care se poate masura printr-un astfel de studiu in acest moment” – explica Ionut Oprea, director executiv IAB Romania.
Cei mai mari investitori in publicitatea online sunt companiile telecom, cele de servicii financiare, auto si bunuri de larg consum.
La nivel global se estimeaza ca publicitatea online insumeaza deja 15% din total, depasind cheltuielile de publicitate pentru reviste, radio-uri si outdoor.
In Romania, cheltuielile pe publicitatea online totalizează doar 6% din totalul pietei.
Pe larg:
Editia pe anul 2010 a studiului ROADS ("Romanian Online Advertising Study") realizat de IAB Romania si PwC Romania arata ca valoarea totala a pietei de publicitate online in Romania a atins in anul 2010 cifra de 86,049,748 RON (20,439,855.58 Euro la un curs mediu anual de 4.2099 RON/euro).
Cifra este cea mai mare inregistrata pana acum in 4 ani de colectare si raportare a informatiilor despre vanzarile de publicitate online de la principalii furnizori din piata. Valoarea raportata a pietei de publicitate online a crescut cu 32% fata de anul 2009 (aproximativ 65 de milioane RON) si cu 19% fata de valoarea din 2008 (72,4 milioane RON).
Cresterea a fost continua, de la un semestru la altul in ultimii 2 ani, al doilea semestru al anului 2010 inregistrand o valoare record de 43,995,832 RON, in crestere cu 11% fata de acelasi semestru din 2009 (39,6 milioane RON) si cu 5 % fata de primul semestru al anului 2010 (aproximativ 42 de milioane de RON).
„Cresterea de 32% a pietei de publicitate online inregistrata in anul 2010 atesta disponibilitatea din ce in ce mai mare clientilor de publicitate de a investi in acest sector, ducand suma totala raportata peste pragul de 20 de milioane de euro. Reticenta clientilor fata de investitiile in online in 2009, anul cel mai marcant al crizei mondiale, care a adus o scadere de 10% fata de anul anterior, a fost compensata in 2010 de intensificarea si diversificarea activitatilor de publicitate in domeniul internetului. Un factor determinant al dezvoltarii a publicitatii online este prezenta tot mai mare a internetului in mixul de media al majoritatii advertiserilor” declara Cristian Petriceanu, Presedinte al IAB Romania.
„Ritmul sustinut de redresare a publicitatii online in anul 2010 confirma potentialul ridicat de crestere al acestui segment de piata in Romania. Companiile din industria telecom, servicii financiare, cele din industria auto şi a bunurilor de larg consum sunt cele mai receptive la posibilitatile oferite de publicitatea online, care permite o adresare mult mai precisa a potentialilor consumatori”, a adaugat Ruxandra Bandilă, Director, Marketing, Communications and Business Development Director, PwC Romania.
Studiul derulat de IAB Romania si PwC structureaza investitiile in publicitatea online din Romania in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea influenţei sezonalitatii. Raportul complet al studiului "Romanian Online Advertising Study" editia 2010 cuprinde o analiza detaliata, incluzand tabele si grafice, pentru fiecare dintre cele trei categorii de clasificare a investitiilor si ofera o imagine completa a pietei de publicitate pe internet in ultimii patru ani.
Acest raport complet este disponibil gratuit membrilor Asociatiei IAB Romania, impreuna cu raportul similar la nivel european (ADEX) realizat de IAB Europe, asociatia europeana in care IAB Romania este membru fondator. Companiile care nu sunt inca membre vor putea achizitiona acest raport si sunt invitate sa contacteze IAB Romania pentru aceasta.
Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PwC va incepe prin culegerea de informatii la jumatatea anului 2011 si va cuprinde analiza datelor corespunzatoare primului semestru al anului 2011. Studiul este facut semestrial, rezultatele prezentand evolutiile din semestrul anterior si furnizand astfel de doua ori pe an date privind evolutia pietei de publicitate online in Romania.
2 comentarii Adaugă comentariu
Multumesc de ocazia de a explica.
Cred ca mai importanta decat o estimare asupra pietei totale o reprezinta cifrele obtinute consistent, metodic, de patru ani incoace, pe baza carora poti face comparatii, atat pe totaluri cat si pe segmentele raportate. Adica un sistem de referinta.
Pornind de la cifrele astea concrete, reale si adunate leu cu leu, oricine-si poate face propriile estimari. Noi nu putem oferi estimari, doar cifre concrete. Daca si noi am face estimari, ar fi haos.