Startup-uri în Germania (2)

Cu o lună înainte să îl vizitez eu însumi, pe la sediul startup-ului  berlinez ResearchGate din Invalidenstrasse, 115 trecuse pentru o oră cancelarul Germaniei Angela Merkel, însoțită de o trupă numeroasă de jurnaliști.

Nu e nimic neobișnuit – după cum vom vedea în episoadele următoare – ca șefa guvernului federal (fizician la bază) să-și facă timp să viziteze startupuri de Internet promițătoare din capitala Germaniei,
Obiective: să le încurajeze, să afle ce decizii se pot lua la nivel de Executiv pentru a le sprijini.

Berlinul nu mai găzduiește sediul central al vreunei mari corporații germane (ultima care a plecat a fost Siemens, la Munchen), iar una dintre soluțiile pentru revitalizarea economiei suferinde a metropolei este să atragă startupuri tehnologice și fonduri de investiții din lumea întreagă.

Ce este ResearchGate
Este o rețea socială pentru cercetători și savanți din lumea întreagă. Altfel spus, o platformă gen Facebook sau un LinkedIn, dar rezervată strict oamenilor de știință din lumea întreagă.
(Am încercat să îmi fac un cont, dar am fost rejectat rapid, pentru că nu am putut oferi o adresă de e-mail aparținând unei companii, unui institut de cercetare sau unei universități.)

Există aproximativ 10 milioane de cercetători în lumea întreagă.
2,7 milioane, din 193 de țări, sunt pe ResearchGate

Platforma permite publicarea de lucrări științifice (au fost încărcate pe ResearchGate 60 de milioane de texte științifice până acum), conversația online (întrebări/răspunsuri) pe topicuri definite, colaborarea online pe diverse proiecte.
Orice membru poate porni un proiect de cercetare online la care să colaboreze colegi din lumea întreagă.

Fiecare cercetător  membru al rețelei sociale primește un indice de reputație științifică (RG Score), calculat pe baza interacțiunii cu ceilalți membri, pe numărul lucrărilor publicate, pe calitatea răspunsurilor oferite.

 Co-fondator și CEO:

Dr. Ijad Madisch, născut în Germania.
A studiat medicina și tehnologia informației la universitățile Hanovra și Harvard. Și-a luat doctoratul  summa cum laude în virusologie.
A lucrat ca cercetător în radiologie medicală la Massachusetts General Hospital din Boston.

Dr. Madisch are timpul limitat. Conform programului vizitei, trebuia să iau prânzul la sediul startup-ului.
Primesc o cutie cu legume sotate și mi se propune, pentru eficiență – cât de mult iubesc germanii acest cuvânt! -, să mănânc în timp ce ascult prezentarea companiei. Ceea ce reușesc într-o oarecare măsură.

Cum i-a venit ideea ResearchGate

Când lucram ca cercetător voiam să mă consult cu alți colegi, să aflu dacă nu cumva merg pe o cale greșită pe care eșuaseră înaintea mea și alții.
Căutam pe Internet o cale de a intra în legătură cu ei și nu am găsit mai nimic.

Așa mi-a venit ideea unei rețele sociale pentru oameni de știință.
O rețea care să publice și „negative data”: cercetătorii comunică doar reușitele cercetărilor și nu fac cunoscute eșecurile, drumurile înfundate, greșelile de pe parcursul reușitei.
Fără să cunoască aceste „negative data”, unii repetă greșelile și pierd timp. Se pierd și o mulțime de idei, pentru că nimeni nu prea vrea să vorbească despre încercările ratate. Or, ResearchGate face asta: îndeamnă userii să publice și metode de cercetare care au dus la eșec.

Cum a făcut rost de bani

Lucram în paralel la proiectul Research Gate și la spitalul din Boston. Un prieten mi-a spus că ar trebui să merg în Silicon Valley să caut finanțare.
I-am fost recomandat lui Matt Cohler, unul dintre primii angajați (vicepreședinte apoi) ai Facebook.
Mai înainte co-fondase LinkedIn. Acum Matt este venture capitalist, general partner la BenchMark, fond care a investit în eBay, Twitter, Instagram, Yelp.

Matt m-a întrebat ce vreau cu proiectul meu, unde vreau să ajung.
Vreau să câștig un premiu Nobel – i-am spus.

Și nu te-a întrebat de modelul de business?

Nu. Mi-a zis că site-ul pe care îl făcusem este prost, dar omul din spatele lui este bun, ca și ideea.
Și a acceptat să mă finanțeze.
Am hotărât însă să înființez startup-ul în Germania, și nu în Silicon Valley.

Cu cât te-a finanțat?

Nu putem spune…

Alți investitori în ResearchGate: Joachim Schoss (investitor și creator al Scout24, achiziționată de T-Online cu 221 ml.$), Founders Fund, Accel Partners.

Filosofia în business a dr. Madisch

Dacă nu poți să faci afaceri cu un prieten, acela nu îți este prieten. În fiecare departament al companiei am câte un prieten vechi sau câte un coleg de școală.

(Când am pus maxima aceasta pe Facebook, ceva români au comentat destul de iritați, pentru că la noi este exact invers.)

Cultura companiei

Avem trei etaje. Primul este games floor, unde angajații merg când vor să ia o pauză.

La etajul doi am organizat sleeping rooms – avem colegi veniți din toată lume și unii simt nevoia să își facă siesta iar alții să ațipească pentru că sunt obișnuiți cu alt fus orar.
Mese, fructe, băuturi – gratuite.


Orice angajat a primit acțiuni în companie – chiar și cleaning lady.
Număr de angajați: 80
Limba de lucru: engleza.
Dorim ca angajații să petreacă cât mai mult timp în companie și să lucreze cât mai eficient.
S-a întâmplat ca un investitor să vină în vizită vineri seara. Erau destui oameni prin birouri, la treabă.
L-am convins că și-a băgat banii unde trebuie.

Câte ore muncești pe săptămână?

Râde.

Eu muncesc tot timpul. Nu mi-am mai luat concediu de zece ani, cred.

Biroul dr. Madisch este așezat în centrul companiei și are câteva uși permanent deschise spre alte departamente.

Monetizare?

Să fac bani cu Research Gate nu e un lucru atât de greu. Avem secțiunea de jobs, unde universitațile, companiile postează anunțuri de angajare gratuit, în număr de 15.000 până acum. Am putea să cerem o taxă pentru acest serviciu

Însă în acest stadiu de dezvoltare avem suficientă finanțare (am cumpărat, de pildă, ScholarZ , o rețea socială științifică germană), iar obiectivul nostru este să schimbăm mindset-ul, modul de gândire al cercetătorilor din lumea întreagă: să învețe să lucreze online pe proiecte, să împărtășească lucrări științifice. Să colaboreze.
Atunci și lumea se va schimba.

_____________________________________________________________________________________________________

Următorul episod din seria Startup-uri din Germania va povesti despre cum va fi structurată social, pe baza Internetului, lumea viitorului: de la administrație, la muncă și până la învățarea continuă. Idei expuse la Berlin de Marina Gorbis, directorul Institute of the Future.

Citește și De ce m-aș muta la Berlin dacă aș avea 25 de ani.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close