Ar fi trebuit, poate, să pun un semn de întrebare titlului, pentru că se referă totuși doar la generația digital native.
Povestea pe scurt: Sky News, canalul britanic internațional de știri, înființat acum 25 de ani de Rupert Murdoch, a creat o platformă online de dezbatere pentru alegerile generale din Marea Britanie de anul viitor, Stand Up to Be Counted.
Platforma, bazată pe video online, are un target precis, tinerii britanici de 18-24 de ani, segmentul demografic cel mai puțin dispus să meargă la vot.
Stand Up to Be Conted funcționează genial de simplu: 1. Creezi un cont, 2. Adaugi câteva cuvinte despre cine ești, 3. Înregistrezi un clip în care spui ce ai de spus și îl postezi.
(Ce bine ar fi funcționat un astfel de site și la noi, în campania prezidențială, în loc de poze pe Facebook cu salam Victoria, pisici, căței și băi de mulțime – dar pe cine să ducă mintea la așa ceva?!)
În fine, ideea este că Sky News a folosit platforma și pentru un sondaj în rândul tinerilor pe tema presei.
Rezultatele sunt interesante: 8 din 10 tineri britanici au declarat că media tradiționale (televiziuni, ziare) nu corespund nevoilor lor de informare.
46% dintre ei spun că se simt mai bine reprezentați de Social Media și doar 18% de media profesionale.
(Rezultatele sunt cu atât mai interesante, cu cât e vorba de presa foarte solidă și cu un înalt nivel profesional din Marea Britanie.)
Evident că mare parte din informațiile care alimentează Social Media sunt link-uite din media tradiționale.
Însă credibilitatea vine printr-un mecanism subtil: dacă primim pe Facebook, de la un prieten, un link cu un articol din ziar, automat în subconștientul nostru receptăm informația ca având un plus de credibilitate, tocmai pentru că a fost „certificată” de acel prieten prin share-uire.
Ceea ce e totuși riscant, dacă ne gândim la mulțimea de hoax-uri care circulă pe net.