Grand Cinema Teatrul National Craiova (1)

Dacă e adevărat ce se spune că spiritele unora dintre oameni văd uneori din ceruri ce fac urmașii lor pe Pământ, atunci Costache Caragiali, primul director al Teatrului Național din Craiova pe la 1850, se prea poate să fi lăcrimat puțin de emoție duminică seară.
Ca și Amza Pellea, și el director prin 1973.
Pentru că duminică seara, în România, a avut loc un eveniment care poate anunța următorul pas în evoluția spectacolelor culturale.

Pentru prima oară, un spectacol de teatru jucat pe o scenă din România a fost transmis, în direct, într-o sală de cinematograf aflată la sute de kilometri depărtare.
Parte din Festivalul Național de Teatru, piesa „Rinocerii” a fost pusă în scenă la Craiova de marele regizor american Robert Wilson.

Această reprezentație, care a închis cea de-a XXIV-a ediție a festivalului, a însemnat o provocare și pentru un spațiu cultural din București, Grand Cinema & More.

Țineți minte data: 2 noiembrie 2014.
Ora 19.00. Teatrul Național din Craiova.

Baftă tuturor! Baftă tuturor! Baftă tuturor!
Echipa tehnică  repetă urarea de succes și se așază la complicatul pupitru.
Se citesc emoția și mândria în vocea stage managerului: „Am repetat cu domnul Wilson în săptămânile în care a montat spectacolul la Craiova câte 14 ore pe zi.”
Membrii stafului tehnic țin legătura unii cu alții prin căști cu microfon, iar stage managerul îi coordonează pe toți, în șoaptă, după o schemă elaborată.
Sincronizarea dintre lavalierele actorilor, mixerul de efecte speciale, lumini, decoruri, sunet, proiecțiile de pe ecran trebuie nu numai să fie perfectă, dar să aibă și ritmul potrivit.

„Robert Wilson mi-a explicat că eu trebuie să fiu ca dirijorul unei orchestre” – spune acesta.

Grand Cinema Teatrul National Craiova  (7)

Grand Cinema Teatrul National Craiova  (3)

Cei șapte operatori de imagine înțepenesc în fața camerelor HD răspândite printre fotolii.
Camerele video mixate în timp real urmau să ofere cadre din diverse unghiuri.

Grand Cinema Teatrul National Craiova  (6)

Regizorii de emisie mai privesc o dată scripturile piesei, așezate lângă laptopuri. Ultimele discuții.

Grand Cinema Teatrul National Craiova  (4)

Grand Cinema Teatrul National Craiova  (9)

Ușile sălii mari a Teatrului Național din Craiova se deschid și spectatorii încep să intre.

Grand Cinema Teatrul National Craiova  (8)

Simți emoția cum vibrează în aer – tot ce se întâmplă în această sală se va vedea în cea mai bună calitate la București. O premieră.

Un experiment în premieră
Pentru prima dată, o piesă jucată pe scena unui teatru din România a putut fi urmărită live, full HD, transmisă prin Internet, pe ecranul generos al unei alte săli de teatru, Epika, aflată la peste 230 de kilometri depărtare, în Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City.
Proaspăt partener al Festivalului Național de Teatru, Grand Cinema & More a avut curajul să-și asume transmisiunea prin Internet, în timp real, a spectacolului „Rinocerii”.
Calitatea transmisiunii trebuia să fie impecabilă, aducând pe ecran cea mai fidelă imagine.

Misiune grea.

Pentru punerea în scenă a acestui complex proiect teatral, Robert Wilson a lucrat atât cu propriii tehnicieni, pe care i-a însărcinat cu supervizarea în detaliu a montării ei, cât și cu o echipă din România, pe care a instruit-o personal. Din distribuția piesei fac parte actori români precum Claudiu Bleonț, Iulia Bleonț, Ilie Gheorghe sau Valentin Mihai.

Domnul Wilson este curtat de toate marile teatre ale lumii – recent a semnat megashow-ul Lady Gaga în Statele Unite.
Și asta pentru că se joacă, cum nimeni nu mai poate să o facă, cu luminile de pe scenă.
Dacă vezi un spectacol regizat de Wilson, celelalte ți se vor părea apoi jucate la lumina lămpii cu gaz.
Stă ore întregi ca să regleze lumina perfectă pe câte un detaliu, mâna unui actor, de pildă.
Wilson este atât de perseverent în ceea ce privește scenografia luminilor, încât s-a oprit asupra fiecărui spot din spectacolul „Rinocerii”, pentru a-i conferi un rol aparte.
Iar exigența și perfecționismul său au fost transmise și echipei pe care Wilson a coordonat-o personal în România. Nimic nu trebuia să devieze câtuși de puțin de la standardele pe care regizorul american le-a setat.

Tocmai asta a fost provocarea transmisiei live via Internet de la Craiova.

Grand Cinema Teatrul National Craiova  (2)

Fundalul scenei „Rinocerilor” este un imens ecran pe care sunt proiectate imagini.
Jocul de lumini de pe scenă este cel mai complex pe care l-am văzut vreodată: uneori scenele par decupate dintr-un film mut cu mișcări sacadate, alteori niște picturi naive sau suprarealiste, în alte momente par preluate dintr-un cabaret strălucitor de pe Broadway.

Grand Cinema Teatrul National Craiova (10)

Și cum spunea Clement Nicolaescu, managerul companiei FlexiLive (cea care a asigurat tehnic transmisia), cel mai greu este să transmiți lumina.

„Chiar și cele mai sofisticate camere video nu au ajuns să aibă sensibilitatea ochiului uman de a percepe nuanțe.
Iar în acest spectacol, nuanțele culorilor, diferitele intensități ale luminii, sunt esențiale” – spune Clement Nicolaescu.
„Astfel încât provocarea a fost să nu facem concesiile uneori obișnuite în transmisiile live, unde, ca să luăm un exemplu, roșul din realitate poate să fie destul de diferit față de roșul care ajunge la privitorul aflat la distanță.
Am vrut ca nuanțele și intensitățile luminii, atent alese de regizorul Robert Wilson, să ajungă cât mai fidel pe ecranul imens de la Grand Cinema & More.
Date fiind dimensiunile mari ale ecranului de la București pe care se transmiteau imaginile de la Craiova, a trebuit să obținem cel mai bun High Definition posibil.
Spun asta, pentru că în teorie Full HD înseamnă 1920×1080 de pixeli, însă, pe lângă numărul pixelilor, contează și cum sunt compuși aceștia în imagine, contează ca fiecare să aibă nuanța proprie.”

Grand Cinema Teatrul National Craiova (1)

De ce o premieră?
Spațiul cultural Grand Cinema & More preia pe ecranele sale live, în cadrul stagiunii sale, mari spectacole ale lumii, cum sunt cele de pe scenele celor mai mari Teatre de Opera si Balet din lume: Teatrul  Bolshoi, Royal Opera House, Opera Naționala din Paris,  Opera de Stat din Viena.
Însă acestea sunt transmise prin satelit.
La Craiova, am asistat la prima transmisiune din România a unui spectacol prin Internet, pentru care provocările tehnice sunt cel puțin la fel de mari.
Pentru a putea asigura o imagine Full High Definition, este nevoie de o conexiune de Internet puternică și stabilă.

Vă spun din experiență, dar o știți și voi: chiar și la drum relativ scurt, de 230 de kilometri în patru ore, cum este cel București-Craiova, îți intră os prin os în scaunul mașinii, ca să nu mai vorbim că e probă de supraviețuire dat fiind stilul anapoda de condus al unora.
Deși sunt unele spectacole extraordinare la teatrele din țară, ele rămân cel mai adesea accesibile doar publicului local. Sunt captive.
Prin această provocare propusă de  Grand Cinema & More ele pot fi „teleportate”, via Internet, la București, la o calitate a transmisiei foarte bună.

Pentru spectacole de o asemenea anvergură, actorii fac niște sacrificii imense. În ziua transmisiei live, am stat toată ziua printre ei. Au repetat toată dimineața, cu costume, cu fardurile grele pe fețe. Echipa tehnică avea nevoie să știe exact cum cade lumina pe haine şi pe chipurile lor fardate. Le-au dat jos după prânz.

Echipa s-a oprit asupra fiecăruia dintre sutele de LED-uri ce separau scena de scaunele din sală, ca o perdea de lumină, pentru a le regla intensitatea. Culorile proiecțiilor au fost fixate în cele mai mici detalii, pentru fiecare secvență din complex spectacol. De pildă, echipa a ajustat metodic temperatura culorii de pe uriașul ecran din spatele scenei, pentru a respecta întocmai viziunea lui Robert Wilson:

„Mai mult albastru. Mai mult. Și mai mult. Încă puțin. Stop!”.

Grand Cinema Teatrul National Craiova  (5)

Seara, au venit cu trei ore înainte de spectacol. Din nou costume, din nou fard.
Au repetat și au făcut a suta oară probe tehnice pe scenă. S-au oprit cu doar cinci minute înainte ca ușile să se deschidă pentru spectatori. Și atunci, de ce rezultatele acestui efort fantastic să nu ajungă la București, live?

Evenimentul a fost unul de succes; după o muncă de 48 de ore de repetiţii şi probe tehnice, după mari emoții, pentru că, normal, spectatorii din București nu ar fi avut înțelegere în fața unui eventual accident tehnic.
Dar a reușit.

În sala din București s-au aflat și regizorul Lucian Pintilie și fiica autorului „Rinocerilor”, Eugene Ionesco, Marie-France.

Cum spuneam, testul de conectare live a două săli de teatru din România, de duminică, poate anunța un nou viitor tehnologic al entertainmentului autohton.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close