Facebook nu va mai fi gratuit pentru companii – semnalează Cristian, cu trimitere la un articol din newsroom-ul celei mai mari rețele sociale din lume (peste 1,3 miliarde de conturi în lume, 7,2 milioane de conturi în România).
Statusurile „comerciale” vor fi afișate pe news feed și mai puțin decât în prezent, dacă brandurile nu deschid portofelul. Algoritmii Facebook vor deveni și mai drastici.
Haideți să facem o analogie.
Uitați-vă în jurul vostru când mergeți pe stradă. Zidurile, copacii, stâlpii, stațiile de autobuz sunt plini de afișe: repar mașini de spălat, tund pisici, vând apartament, concert Salam etc.
Un astfel de afișaj de promovare este ilegal, dar cum nimeni nu a fost pedepsit pentru că poluează vizual orașul, foarte mulți profită, pentru că e gratuit. Nu trebuie să plătești nicio taxă pentru a lipi afișe și anunțuri unde și când vrei tu în oraș.
Cam așa procedează destule branduri pe Facebook.
Deschideți la întâmplare pagini de Facebook ale unor companii mari, cu resurse, care altfel cheltuiesc zeci și sute de mii de euro anual pe reclamă TV, pe sponsorizarea unor evenimente etc.
Veți avea surprize. Statusurile lor pe Facebook sunt în proporție de 95% declinări/preluări stângace, cu copy-paste, ale unor comunicate de presă sau pliante de promovare, cu call to action banale: am lansat cutare, cumpără asta, nu rata ocazia, X ne-a declarat cei mai buni din lume etc.
(Nu-mi dau seama dacă această prezență subțire în informație se datorează lipsei de resurse sau amatorismului unor agenții digitale care au în grijă conturile respective.)
Altfel spus, multe dintre branduri confundă Facebook cu un stâlp pe care își pot lipi, fără costuri, când vor, diverse anunțuri.
(Se poate și altfel? Sigur că da, la seminariile pe teme de Social Media din ultimii ani s-au dat suficiente rețete de conținut atractiv, util userului de Facebook sau care să-l destindă cel puțin la cafeaua de dimineață.
Un exemplu luat la întâmplare de „așa da”:
Statusul acesta oferă un beneficiu celui ce-l accesează, aduce o informație utilă, nu laudă marfa deșănțat și necredibil.)
Mulți sar și spun „da, dar noi am produs conținut pe care l-am dat gratuit Facebook – de ce ne pune acum să plătim?!”
Sunt pozele cu pisici, cafele și apusuri (din fericire, categoria asta s-a diminuat în ultimele luni), preluările copy/paste din comunicate conținut valoros pe pereții Facebook?
Întrebare retorică.
Nemulțumirea brandurilor față de algoritmii Facebook care nu le afișează statusurile pe toate wall-urile pornește dintr-o mentalitate stranie: aceea că Social Media este gratuită.
De pildă, m-a exasperat și uluit reprezentantul unei companii care m-a întrebat într-o zi, de la obraz, „Măi, dar tu chiar nu vrei să scrii nimic pe blog despre evenimentul nostru?”
Nu, atât timp cât relația nu este win-win: dă-mi măcar o informație de interes pentru cititori în locul comunicatului de presă încâlcit la care ar trebui să muncesc ca să-l transform într-o chestie inteligibilă. Poate vreau să-mi folosesc altfel timpul decât să trudesc în locul tău!
Facebook are cheltuieli imense de funcționare, este o companie cotată la bursă (și acționarii așteaptă profit), are și păcatele ei, multe, dar pretenția să-ți facă gratuit promovare mi se pare absurdă.
Va veni o vreme când companiile vor înțelege că Social Media nu e o chestie gratuită, de voluntariat sau un spațiu de abureală cu „publică-mi și mie comunicatul ăsta, că-mi cere clientul reach mare”.
Dar până atunci mai e.
Greșesc?
4 comentarii Adaugă comentariu
are si venituri pe masura si sa fim seriosi, e retea de socializare, nu de facut reclama la firme. eu as interzice orice concurs pe facebook si as scoate orice pagina de firma. Motivul e clar, nu se socializeaza in sensul normal, se strang doar date, adrese, numere de telefon, prieteni si firmele isi permit sa isi faca un blog sau site, ca sa isi faca reclama gratis acolo.
ion: Cu blogurile corporate e mai greu, majoritatea sfarsesc tot pline de comunicate de presa 🙂
Exista o lege care interzice afisajul in locuri nepermise. (Legea 185/2013)
Dar nimeni nu o respecta.
Pana intr-o zi.
Primarii sunt incompetenți/indolenti. Fața Bucurestiului s-ar schimba in bine daca legea ar fi respectata.