Dacă le-aș fi spus colegilor jurnaliști în 2009 – când am părăsit oarecum industria publishingului – că în câțiva ani principalii oameni politici din România, precum președintele și premierul, vor ignora adesea presa oficială și vor prefera să își facă declarațiile politice pe frivola rețea socială Facebook, probabil că ar fi râs copios.
Dar tocmai aceasta este realitatea astăzi: Iohannis, Ponta, Băsescu, Udrea și alții asemenea aleg din ce în ce mai mult să comunice cu poporul pe Facebook, prin declarații (unele importante) amestecate printre poze cu pisici, hamburgeri sau plaje grecești. Care Facebook este citată cu seriozitate apoi, drept sursă, de către ziare și televiziuni.
Dincolo de marea cantitate de gunoaie pe care o conține, Facebook a devenit principalul cotidian al țării pentru cele aproximativ 7-8 milioanele de români cu acces la Internet, agenție de știri importantă, un referrer esențial pentru ziare și televiziuni.
Înlocuiește chiar email-ul prin aplicația sa de messenger (asta chiar nu îmi place deloc, pentru că istoricul conversațiilor este foarte prost organizat) și funcționează ca un mediu destul de eficient de promovare a brandurilor.
Ce se va întâmpla cu Facebook mai departe?
Un jurnalist canadian, Malcolm Gladwell (declarat de revista Time unul dintre cei mai influenți 100 oameni din lume și autor a cinci bestseller-uri pe teme de științe sociale), este de părere că Facebook-ul actual ne aduce aminte de stadiul de copilărie al telefonului, când cei care îl vindeau ca serviciu spuneau, cu naivitate, că va fi doar pentru comunicații de business, și în niciun caz pentru convorbiri particulare – a se citi bârfe.
Gladwell ne reamintește că deși centrala telefonică a fost pusă al punct încă din 1878, abia din 1920 a început să se răspândească iar telefonia să devină un serviciu pentru toți.
La fel, video recorderul cu casetă a fost inventat în Anglia în 1960, dar abia în anii 80 a devenit produs de masă, când anumiți analiști spuneau că va distruge industriile televiziunii și de film. (E banal deja să remintim funcția subversivă pe care video playerul a avut-o, grație filmelor occidentale, în ultimii ani ai regimului comunist în România.)
De ce subliniază Gladwell acest delay între momentul apariției unei invenții esențiale (telefonul sau video recorderul) și cel al unui salt social-economic care schimbă paradigme?
El crede că Facebook (ca tehnologie nu numai inovatoare, ci și foarte complexă la care adăugăm dimensiunea – peste 1 miliard de conturi) este abia la început, precum telefonul în 1878, și că mai are încă nevoie de timp pentru a arăta de ce este cu adevărat în stare.
Dacă ne uităm înapoi în istoria tehnologică, putem spune că Facebook-ul de astăzi nu ne arată mai nimic din ce va deveni în viitor această rețea socială – conchide jurnalistul canadian, fără a se aventura să facă scenarii inutile.
Articolul foarte interesant, în întregime, aici.
PS: Am fost invitat să țin două module de training la jumătatea lui august despre schimbările accelerate care au loc în PR și marketing datorate Social Media. Vom discuta, evident, intens și despre Facebook.
Evenimentul, de nișă, dedicat tinerelor antreprenoare din România, va avea loc la Conacul Polizu, între 13 și 16 august.
Au mai confirmat participarea ca traineri Camelia Șucu, Monica Jitariuc (The Practice), alpinistul Ticu Lăcătușu, scriitorul Dan Lungu și jurnalista Irina Păcurariu (TVR).
Detalii despre Smart Girls Camp și înscrieri, aici.
2 comentarii Adaugă comentariu
sigur audienta aia de 7-8 milioane e teoretica. Cine in afara de presari si de ultra-fani citesc prostiile de pe FB? nOROC CA PRESA COLPORTEAZA POSTARILE ALORA, altfel nici 100 de insi nu ar fi la curent. Plus ca e mai usor pentru ziaristul cu 12 clasesa copieze de pe FB in loc sa se chinuie sa puna o intrebare la conferinta de presa:) FB e baza jurnalismului in romania, trist, dar adevarat
FB va fi Landing Page in curind,pentru multi este deja!FB este tirgul de altadata,unde gaseai porci,cai pasari,gaini,primari ,militieni,etc.Multe busines-uri castiga bine !chiar si cei mai inraiti copyrither-i si coachi au simtit ca FB este bun si…gratis :)))
Lasati-ne sa evoluam,destui il pling pe ceasca,fara sa stie ce vremuri de c***t traiam !Good is a dj !!!!