Din studiul ANCOM despre utilizarea Internetului fix în România, publicat astăzi, mi-a atras atenția procentul caselor din România care și-au conectat televizorul la net:
Un alt dispozitiv prin intermediul căruia utilizatorii casnici au început să acceseze internetul este reprezentat de aparatele de tip Smart TV, utilizate în 9% dintre gospodării.
Ar mai fi de remarcat că desktopurile rămân principalul device pentru accesarea Internetului acasă ( 72% dintre români se conectează de pe calculator/desktop, 61% de pe laptop/netbook).
Prețul abonamentului la net rămâne un criteriu important de alegere a operatorului.
Studiul:
90% dintre utilizatorii de internet fix din România folosesc internetul de acasă pentru a căuta informații, a citi știri și pentru a fi la curent cu diverse evenimente, în timp ce 77% dintre aceștia îl folosesc pentru a accesa rețele de socializare, conform unui studiu de piață realizat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). Datele arată că scopurile pentru care este utilizat internetul fix în gospodărie pot fi clasificate în patru categorii: informare, comunicare, activităţi recreative și tranzacţii electronice.
În afară de nevoia de informare, utilizatorii din România accesează internetul fix de acasă pentru comunicare, 75% dintre respondenți comunicând cu familia sau prietenii prin mesageria instant, iar 71% dintre aceștia prin schimbul de e-mailuri. Activitățile recreative reprezintă a treia categorie între interesele utilizatorilor de internet fix de acasă, după cum arată 61% dintre respondenți care urmăresc online programe TV, clipuri video sau filme, dar și 52% dintre cei chestionați care declară că accesează internetul fix de acasă pentru a juca jocuri online. În schimb, studiul arată că mai puțini români folosesc de acasă internetul fix pentru a face cumpărături online (39%), precum şi pentru a face tranzacții bancare sau pentru a plăti facturi prin Internet Banking (22%).
În ceea ce privește frecvența de utilizare, un român folosește internetul fix de acasă, în medie, 24 de zile pe lună. 74% dintre respondenți îl accesează zilnic sau aproape zilnic (90% în cazul tinerilor între 16-24 ani), în timp ce 16% declară că îl folosesc de 2-3 ori pe săptămână, iar 4% o dată pe săptămână.
Studiul mai arată că internetul fix este accesat de acasă de obicei de pe un computer personal: 72% dintre români se conectează de pe calculator/desktop, 61% de pe laptop/netbook, în timp ce 43% accesează acest serviciu de pe smartphone şi 32% de pe tabletă. Un alt dispozitiv prin intermediul căruia utilizatorii casnici au început să acceseze internetul este reprezentat de aparatele de tip Smart TV, utilizate în 9% dintre gospodării.
Atunci când își aleg o conexiune la internet, principalul criteriu de care utilizatorii țin cont este cel financiar, pentru 66% dintre români fiind important prețul abonamentului. 62% dintre ei sunt interesați de stabilitatea conexiunii, în timp ce 48% de vitezele maxime de transfer oferite de furnizor.
În context, amintim că, pentru a identifica furnizorii de internet fix care răspund cel mai bine nevoilor proprii de comunicare, toți acești utilizatori au la dispoziție două instrumente create de Autoritate – Veritel.ro, aplicația prin care pot compara toate tarifele de internet fix disponibile pe piață în acest moment, precum și Netograf.ro, site-ul unde pot măsura și compara vitezele de transfer ale tuturor furnizorilor de internet fix din România.
Studiul de piață despre utilizarea de acasă a serviciilor de internet fix în rândul populaţiei României a fost realizat pentru ANCOM de Mercury Research și a fost folosit de Autoritate în analizele de piață derulate cu scopul de a evalua nivelul de concurență pe piața cu amănuntul a serviciilor de acces la internet în bandă largă la puncte fixe. Cercetarea a fost realizată în perioada octombrie-noiembrie 2014, pe un eșantion de 1.469 de persoane care au și folosesc conexiune de internet acasă, reprezentativ la nivel național pentru populația cu vârsta de peste 16 ani. Marja de eroare este de ±2.6%, la un nivel de încredere de 95%.