adelina mihai jurnalist

Acum patru ani, Samsung România a făcut un studiu la nivel național care a arătat că, la vremea aceea, 23% dintre liceenii cu planuri de a urma cursurile universitare erau tentați să aleagă facultățile de jurnalism și științele comunicării.
O decizie stranie, având în vedere sutele de astfel de absolvenți pe care îi varsă universitățile în fiecare an și presa care se subțiază, tragic,  ca substanță (nu mă refer, evident, la acei „jurnaliști” care au devenit propagandiști ai unor persoane influente, au renunțat la deontologie și o duc foarte bine).
Există totuși tineri pentru care jurnalismul e o pasiune.
Găzduiesc, spre exemplu, acest guest post al Adelinei, cea care a câștigat în acest an premiul ”Tânărul Jurnalist al Anului” la secțiunea Economie, susținută de UniCredit Bank.

Spune Adelina Mihai:

Când aștepți să treacă de ora 2 noaptea ca să găsești cea mai bună introducere la un articol pentru că acela e momentul în care ai mintea liniștită, când nu mai ai emoții atunci când ți se pune întrebarea ”Tu ce scrii azi?”, când citești, asculți sau vezi știri peste tot, atunci știi că încă îți place și vrei să fii jurnalist. Așa răspund acum când cineva mă întreabă de ce sunt în continuare jurnalist, când oportunitățile de dezvoltare sunt mult mai bune în departamentele de comunicare din companii.

adelina mihai jurnalist

După șapte ani de muncă în presă, știu că există o serie de avantaje ale acestei meserii care sunt greu de găsit în alte domenii. Oamenii cu care ai ocazia să interacționezi, sursele cu care ajungi să vorbești mai des decât cu unii prieteni, locurile pe care le vizitezi și multitudinea de informații noi la care ești expus sunt poate cele mai atractive componente ale jobului. Constați că, fără să îți dai seama, un articol de-al tău poate schimba o perspectivă și chiar dacă nu vezi imediat efectul, răsplata pentru efortul depus apare în timp. Iar a căuta idei de articole este una dintre cele mai frumoase activități, pentru că acestea pornesc de la intenții bune, chiar dacă lucrurile nu ies întotdeauna conform planului.

Totuși, practicarea jurnalismului în 2015 la un cotidian economic presupune o muncă din ce în ce mai dificilă. Să fii obligat de <piață> să faci trafic cu știri serioase într-o presă de cancan și mondenă, cu un public învățat cu senzaționalul, devine o provocare din ce în ce mai mare. Răsplata vine însă atunci când news feed-ul din Facebook îți este hrănit cu articole pe care le-ai scris, când știi că cineva te-a citit, te-a apreciat sau te-a criticat și că poate nu ai muncit degeaba, pentru că ai stârnit o reacție.

E ușor să fii jurnalist în acest moment? Cu siguranță nu. Subfinanțarea și subdimensionarea redacțiilor, problemele patronilor, programul haotic de lucru, stresul și nervii sunt la ordinea zilei și nici perspective de îmbunătățire semnificativă a situației pe termen scurt nu se întețesc. Dincolo de aceste aspecte, una dintre cele mai mari frustrări în acest job intervine atunci când ești întrebat: ”Putem vedea articolul înainte de publicare?”. Nu știu cine a avut primul ideea acestei practici și câți dintre jurnaliști o acceptă, dar pentru mine este de departe întrebarea care mă irită cel mai mult.

Până la urmă, câtă vreme balanța este înclinată spre aspectele frumoase ale meseriei, iar scrisul rămâne activitatea preferată dintr-o zi normală de muncă, jurnalistul de presă scrisă duce o viață bună, chiar dacă industria în care lucrează trece, probabil, prin una dintre cele mai negre perioade.

Acest text reprezintă exclusiv opinia autorului și nu implică în niciun fel instituția pentru care lucrează.

3 Comments

  1. Sper ca domnisoara scrie doar in presa printata, altfel mi explic de ce suntem in urma din perspectiva media cu mult.

    Sunt cateva puncte pe care nu le-a atins, dar si convingeri gresite: “A cauta idei de articole” – news is current, nu scriem carti, nu? Cred ca jurnalismul este mai mult o treaba de research si informare continua pentru a publica apoi aceste infromatii pentru public ulterior.

    Apoi, in lista de motive pentru care a fi jurnalist e greu, nici macar nu se pomeneste de tranzitia prin care trece acum presa. Semn ca la noi tranzitia nici nu a inceput. Nu vorbeste despre decaderea jurnalismului ca arta de a scrie, in sensul ca este imbinat si cu elemente interactive din prisma schimbarii mediului unde stirile sunt consumate. Nimic de interactive storytelling sau despre conceptul de data journalist.

    Mi-as dori ca jurnalistii de la noi sa fie si mai mult la curent cu lumea tehnologiei si sa incepem sa vedem si noi articole bune, nu doar articole scrise (explorable explanations).

  2. A cauta idei de articole, abordari noi nu reprezinta in niciun caz o convingere gresita”, cred. Ziarul la care lucreaza gazduieste si analiza economica 🙂

  3. In regula, in ce priveste partea cu idei de articole, in acest caz.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close