blog

După ce se termină seminarul, conferința de presă, evenimentul, este o plăcere să discuți neoficial, la un suc, cu managerii care tocmai au susținut prezentarea – fie ei directori executivi, marketing manageri, sales manageri, directori de Comunicare, responsabili de produs, antreprenori ori cei care au pornit un start-up promițător.

De ce? Pentru că dincolo de discursul oficial pe care tocmai l-au rostit la conferință, majoritatea au multe povești captivante despre viață și din domeniul lor de activitate. Sunt oameni conectați, care citesc cărți de top și presă internațională de calitate. Au acces la inside informations. Nu îți vin cu naivități pornite din experiențe limitate. Plus că majoritatea au puterea de a face.

Să vă dau un exemplu din zona de top a business-ului: Iulian Stanciu (eMAG) are o poveste interesantă despre cum s-a lăsat de fumat (și era un heavy smoker) și de cola, într-o zi când se plimba prin Herăstrău. Despre cum a deveni apoi fan jogging și cum a creat o comunitate de alergători. Sau cum hotărăște brusc să-și ia o mini-vacanță de explorare a planetei, din birou, telefonând fără să mai stea pe gânduri la o agenție de turism și spunând că vrea să plece cu primul avion – atunci când simte că e cazul să ia o pauză.

Totuși, foarte puțini dintre acești manageri au blog.
Am încercat acum trei ani ani să fac, cu ajutorul cititorilor, o listă a managerilor români care sunt activi în blogosferă (vezi și comentariile).
Lista nu a ieșit foarte lungă și, mai mult, observăm că mulți dintre cei pomeniți în respectiva listă, după un început uneori entuziast, și-au cam părăsit blogul.

blog

Înainte de a veni cu exemple de manageri extrem de puternici și influenți care reușesc totuși să țină un blog relevant – spre binele brandului personal și al companiei, să vedem care ar fi cauzele pentru care blogosfera de business din România e sublimă dar cam lipsește.

M-am gândit și i-am întrebat și pe alții. Posibile cauze:

Timiditate și teamă.
Nu e un secret că 95% dintre manageri și oameni de afaceri se dau în vânt să apară în presă, fie în ziare, în reviste sau la televiziune.
De multe ori chiar plătesc, prin intermediul serviciilor de PR, aceste apariții.
Dacă tânjesc după publicitate în media, atunci de ce nu-și construiesc un spațiu propriu, perfect controlabil, sub forma unui blog,  în care să-și expună ideile, realizările și influența?
E posibil să nu o facă dintr-o anumită teamă: dacă scriu ceva nepotrivit și se supără cei de deasupra mea? Dacă scriu prostii? Dacă voi fi atacat de hateri? Dacă scap vreo greșeală de ortografie?
Soluția: dacă tot plătește servicii de PR, un manager le poate cere ajutorul pentru a evita riscurile. Nu orice PR e potrivit să dea sugestii în materie de blogging (mai ales dacă este fanul limbajului de lemn), dar e totuși ușor să găsești unul care să se uite peste texte înainte de a fi publicate și să vină cu un minimum de consultanță.

Nu am timp!
Perfect adevărat! Un manager bun, de succes, muncește mult și seara este sleit de puteri. Însă un post pe blog nu trebuie să arate ca o lucrare de doctorat sau ca business planul pe următorul trimestru. Câteva fraze cu o opinie, cu o informație relevantă, cu o observație bună asupra pieței sunt de ajuns. Un minimum de trei astfel de posturi de lună, scrise în momente de inspirație, pot fi un punct de plecare foarte bun pentru un blog de succes.
Un exemplu în acest sens: când Richard Branson a venit în România, a scris doar câteva rânduri pe blogul propriu despre această experiență, în avion. Suficient.

Blogul este o chestie foarte complicată tehnic.
Fals! WordPress, platforma preferată de majoritatea pentru susținerea blogului, este la fel de simplă ca programul Word în utilizare.
Totodată sunt foarte mulți cei care vor, la început, un blog complicat, cu o mulțime de pagini, widget-uri, rubrici, și se tem că nu vor fi în stare să se descurce cu administrarea.
Soluția – un template simplu, cu rubrici esențiale: Cine sunt, Contact, Arhivă, widgeturile de share pe Facebook și LinkedIn și posturile unul după altul, în ordinea publicării.

Costă mult, cere timp să fie pus pe picioare
Se găsesc o mulțime de template-uri „de-a gata”. Cu 40-50 de dolari poți obține unul elegant, bine realizat și optimizat.
Un web designer poate adapta acest template într-o singură zi. Nu sunt la curent cu tarifele pentru acest serviciu, dar garantez că nu sunt prea mari.
Găzduirea blogului la o companie de hosting bună este de asemenea convenabilă – mai ales că la început numărul de vizitatori nu va fi prea mare.
Un domeniu de genul ionpopescu.ro, dacă nu e rezervat deja, costă ceva mai mult de 200 de lei și rămâne proprietatea ta.

Am încercat odată, dar am muncit degeaba.
Sunt manageri sau antreprenori care au avut blog, dar l-au părăsit pentru că aveau 11 vizitatori de săptămână.
Însă succesul nu a venit pentru că s-au așteptat ca românii să le descopere automat blogul. Nu se întâmplă niciodată asta. Sunt 90.000 de bloguri în România, de două ori mai multe decât locurile de pe Arena Națională.
Trebuie un pic de promovare. Cum se face asta? Ca orice promovare a unui produs, până se formează obiceiul de consum. Dacă blogul e interesant, mulți vor da click pe butonul RSS.

Social Media și, implicit blogurile, sunt o mizerie. Nu are rost să mă bag.
Perfect adevărat. Social Media și blogurile conțin o cantitate însemnată de gunoaie. Dar, totodată, vin și cu zone salubre, cu informație relevantă. Dacă tot ai reușit să faci ceva în viață, de ce să nu contribui și cu idei consistente în universul online?

E mai bine să stau low profile, să nu am bătăi de cap.
Fals. Orice persoană cu apariții publice va avea referințe pe Internet, fie că își dorește, fie că nu, mai devreme sau mai târziu. Excepțiile de oameni puternici low profile pe Internet sunt puține și de obicei aceste persoane sunt protejate de zone cvasi-oculte.
Internetul nu poate fi controlat, dar poate fi influențat.

Unele dintre cele mai bune bloguri de VIP-uri din business
Să vedem câteva exemple de bloguri de business considerate drept bune de către media internațională. Unele sunt integrate pe platforme de blogging corporate, pe care scriu  mai mulți executivi. Este și aceasta o soluție funcțională, după cum dovedește blogul Tesla Motors și pe care scrie uneori și Elon Musk.

Seth Godin – nu mai are nevoie de vreo prezentare 

Richard Branson -Virgin

Michael Hyatt – CEO Intentional Leadership

Mike Michalowicz -antreprenor, angel investor și scriitor de succes

Phil Blumberg – investitor, antreprenor

John Chambers – Executive Chairman Cisco

Dave Kellogg – CEO Host Analytics

Blogurile personale și blogurile de companie vor constitui unul dintre subiectele pe care le vom discuta sâmbătă, 13 februarie, între orele 10.30-16.30, la workshop-ul Text, Imagine, Video în online.
Temele pe care le propunem pot fi consultate aici.
Pentru a participa, click pe butonul Înscrie-te.
Workshop-ul este destinat:

  • celor care lucrează în Comunicare digitală
  • studenților și masteranzilor care își doresc o carieră în Comunicare digitală
  • antreprenorilor dornici să se promoveze eficient afacerea cu forțe proprii
  • cei care plănuiesc să-și lanseze un blog sau au unul și doresc să-i dea un boost

Vă așteptăm 🙂

3 Comments

  1. Perfect adevarat! Am vrea cu totii sa citim ce-i macina in industria lor pe managerii romani mari. Daca si-a facut Iliescu blog, poate sa-si faca oricine — nu ?

  2. Linkul “Michael Hyatt – CEO Intentional Leadership” nu funcționează. 🙂

  3. Olivian, am reparat, multumesc.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Close